- 
		En liten historia om en underbar dag!Näsbypark 030923 Ahhh härliga vindar! vilken dag, jämfört med den misslyckade dagen igår då det mojnade precis när man gick ut, sitter man och tänker i skolan. 
 Engelskan är inte så viktig så skippar den och drar ut o surfar Kommer ner till vattnet med moppen..JÄklar vad det blåser! 
 Hem, hämtar 5.4an+bräda+bom+ryggsäcken med saker och iväg på den halvrangliga cykelkärran.
 Kommer ner till vattnet…fenomenet återupprepas…det har mojnat…AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHRRRRRRRRGGGGGGGGGGG!
 Efter ett tag plaskande med fötterna i vattnet börjar det blåsa lite igen ..men denna gång på västen. För er som inte vet så betyder västvindar dödens vindar för värtan.
 Lackar järnet och ringer morsan …ahh måste ha skjuts till nått ställe med västvind…såå…rigga ner, packa sakerna på bilen, hem, hämtar 6.7an,7.5an och 4,60 masten på vägen.
 In i bilen, sticker bort till Svalnäs/skeppsholmen vid stocksund. (i början av edsviken..innan motorvägen. Blåser finfint för sydväst som det är då…lite byigt men bättre än inget.Börjar rigga 6.7an…efter det vanliga trixxande o fixande får man i masten hela vägen och börjar spänna…PANG…Masten hade inte gått i rätt. Gick rätt igenom luffen högst upp…Jahapp. 
 Går upp och försöker trycka in masten på rätt plats, iom att det bara gått hål..inget mer än det) och upptäcker att ploppen högst upp är borta! …letar i typ 15 min och ger upp…riggar ner seglet.Vid dethär laget har jag varit ”igång” (riggat upp, ner, av på, under, över, plaskat, simmat, sprungit, cyklat, åkt bil, burit saker) i ungefär 3h….liiite trött är man på alla motgångar. 
 Men men! ett segel kvar och det passar nog bra iom att det börjat mojna!Börjar rigga på 7.5an..allt går finfint. men va fan. Har exakt rätt inställningar på förlängaren, rätt master, rätt segel, rätt riggat…men ändå ligger de 2 nedersta lattorna på ena sidan av masten..alltså helt fel! WTF 
 Nu börjar man lessna. Det hederliga seglet som är byggstenarna i mitt surfande har lyckats på något sätt fucka upp sig…men men..orkar inte bry mig. Lägger på 8cm på förlängaren och spänner upp igen. Nu ligger bara 1 latta lite svagt mot seglet men det får funka!
 Ut o segla! ..Går jättefint och man tror dagen är räddad! kör en 2-3 rundor fram och tillbaka. går sen in och får spänna om bommen eftersom den glidit ner då man är så trött att man inte orkar rigga rätt.
 Jahapp! ut igen, slår…faller av, börjar plana….vindby..oj oj OJOJ ..kastfall..RISCCCCH….klättrar upp på brädan, vågar knappt titta…men jo. Det är ett faktum. Från nedersta lattan och neråt finns det inte längre något segel. …AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGG! JAG BLIR SÅ SUUUUUR.Så..idag har jag varit ”igång”(se ovanstående för beskrivning av ”igång”) i runt 6h … 
 jag har fått kanske 3-5 vändor halvbra segling
 2 segel trashade..varav ett är nog bara att slänga (då det redan är lite silvertejpat sen förförra gången…stenstrand…)
 plus att efter att jag på vägen hem blir avsläppt för att hämta cykel+kärra. På vägen hem sen pajjar kärran….oj oj oj oj vilken dag…. Så..nu har jag fått ut mina ångestfyllda tankar och kommit fram till några frågor… Segelmakare norra sthlm? Någon som kan tippsa en bra segelmakare som kan vindsurfingsegel? Konstaterande: 
 Surfingsesongen i princip slut då jag inte har tid att kolla upp segelmakare, kolla upp nya segel, bygga ny kärra och komma igång igen innan isen har lagt sig…härligt värre!Mvh en mycket mycket trött surfare med massa trasiga segel men en underbar bräda och en mycket mycket fin sesong..den första i mitt liv! Har lärt mig otroligt mycket och i slutet nu seglade jag med stroppar, satte ibland gippar, och hade en allmänt bra tid. Nu har jag kanske bara 1-2 ggr till jag kan segla…..men jag kommer finnas på konfen heeela tiden  Ciao! 
Logga in för att svara.