Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En tvist och mastfråga

• En tvist och mastfråga

Publicerad av anonym-anvandare på 6 oktober, 2001 vid 19:03

Har ett par segel med tvistat akterlik samt en styv och en mjuk mast.
    När jag riggar på den styva lite längre masten som är den rekommenderade till seglet uteblir nästan tvisten helt. Men riggar jag på den kortare o mjuka masten så kan jag få en rejäl tvist.
    Vad är bäst o vad gäller?

ola-h svarade 24 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2001 vid 15:23

svårt att säga, men ta den rekommenderade masten och dra mer nedhal. skitmånga riggar med för lite nedhal. visst planar man ngt senare, men seglet känns lättare, mer manövrerbart och det går mkt snabbare med rätt nedhal.

• ola-h

Medlem
    7 oktober, 2001 vid 16:23

Med styvare mast får man dra betydligt hårdare och mer i nedhalet (observera skillnaden). Med mjukare mast och mindre nedhal får du ett lite livligare segel som planar tidigare men tappar shapen tidigare när det tutar i. Med styvare mast och mer nedhal får du mer stabilitet men seglet blir mer ”dött” och planar lite senare. Tillverkarna optimerar sitt mastval för att koma till den komprmiss de tycker är bäst. Har man väldigt speciella preferenser, eller är t.ex. extremt lätt kan ett annat val vara bättre. Är det inte väldigt på marginalen med vilken mast som skall passa (som t.ex. 4m eller 4.3m till NP Core 5.3) är det nog oftast ändå tillverkarens val tillsammans med rekomenderad riggning som funkar bäst.

Ola H.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications