Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Enda bräda på Gran Canaria

• Enda bräda på Gran Canaria

Publicerad av wiseguy på 24 januari, 2005 vid 12:41

Ja, vilken ska man ha om man vill åka ner dit och surfa lite i sommar. Jag väger 82 pannor och är ganska duktig, dock inget ess smile.gif

surfslusken svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sinclair

Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:17

Det brukar blåsa en del där under somaren så att satsa på en vågbräda mellan 70-77 liter om du bara skall ha med dig 1 bräda. Sen om du skall köra en traditionel vågis eller en stubby kan vara värt att fundera över.
    Jag skulle nog köpa en stubby eftersom den funkar bra för Svenska förhållanden också.

• wiseguy

Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:04

Det låter litet smile.gif ..jag tänkte mig nått i 80-85 literklassen. Hur många segel kan bli nödvändigt. Tänkte mig 2 eller 3, 4.0 & 5.0 eller 4.0 , 4.7 5.2

• sinclair

Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:40

Du frågade om råd och du fick råd! wink.gif

Jag kör en 84 liters vågis och väger 90 kg just nu. Tycker att den blir lite väl studsig när det blåser 4.0.
    Har köpt en 77 liters vågbräda som jag tycker funkar bättre när det brallar i ordentligt.
    Vi säger att du väljer en stubby på 77 liter, så tror jag att breden på den gör att du kommer upp i planing lika snabbt som med något i 80-85 liter(traditionel vågis).
    Jag tror att en 85 liters bräda kan bli riktigt svårseglad när det blåser 4,0. Du kan testa att sätta på en skit liten fena för att se om den går bättre i de vindarna.

Om jag hade plockat med mig segel så hade plockat med mig följande linje:

3,7 , 4,5 , 5,3

Beakta att jag väger 90 kg, du kanske skall ha ett 3,4 , 4,2 eller 4,4 och ,5,0 eller 5,2

Det är skitsvårt att sätta ihop det optimala kittet, man vill ju betala så lite pengar som möjligt och vara ute på vattnet så mkt som möjligt.

En annan variant kan vara 5,7 , 5,0 och 4,0 ? De dagarna när det blåser 3,4 vindarna så får du spänna 4,0 hårt som fan!!! wink.gif

• manno

Medlem
    24 januari, 2005 vid 15:45

Jag väger som du och kör en 85 liters vågis. Nu har jag iof inte surfat pozo men det har ju vart en ganska blåsig höst grin.gif Tycker inte det blir så studsigt med 4.2an så länge det är VÅGOR, dvs plattvatten emellan. Däremot om det är choppigt så kanske en mindre bräda är att föredra, nu tycker jag det är soft att ha en bräda som flyter någorlunda i taskiga gippar och byiga vindar! Fast det är klart om det blåser 3.2 smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2005 vid 15:52

Tja
    Kör liten bräda! I Pozo är det choppit. Körde själv 74liter förra sommaren och den blir också för stor med jämna mellanrum. Väger som dig och skall ha med mig 3.3 3.7 4.2 och 4.7 i sommar till Pozo.
    Kan bli en hel vecka 3.3 då suger det om du bara har 4.0 med dig som minst.
    Ses till sommarn
    Kelso

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 08:06

KEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!! grin.gif

• surfslusken

Medlem
    25 januari, 2005 vid 09:06

Eftersom du ska ner till Pozo där världens (enligt mej) bästa brädorna tillverkas, så ska du inte ta med nån bräda alls! Utan det första du gör när du kommer ner är ett besök på Proof fabriken i El Doctoral 4-5 min från Pozo. Där hjälper dej Örjan & Co att hitta den idealiska brädan för dej. Finns möjlighet att hyr testa oxå. Dvs löjligt billig hyra som dras av om du köper en bräda. Tro mej dom killarna kan sina saker. Det finns både nytt och beggat. Så missa inte tillfället att få hem en Proof när du ändå e på plats på GC. Enda haken med dessa brädor är just att dom bara går att köpa på GC och då blir frakt o tull onödigt dyrt om man inte kan ta hem den själv som du kommer att kunna göra.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Enda bräda på Gran Canaria

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.