Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EPS-Kärna + Glasfiberspackel?

• EPS-Kärna + Glasfiberspackel?

Publicerad av anonym-anvandare på 19 mars, 2002 vid 08:33

Tja!

Då har brädan som jag sucktat över i veckor äntligen kommit fram. Fick den levererad till kontoret igår och halva dan gick åt till att stirra på det där paketet i väntan på att få massakera det och få klämma, och kela med härligheten. När ögonblicket äntligen kom sprack den härliga kalasbubblan. KROSSAD TAIL…AGH! Problemet (nja?) är att jag sticker utomlands på fredag och måste ha med brädan då, så jag kan inte reklamera den (ASG får slanta upp en peng istället). Skadan är inte så jättestor men det krävs att man tar bort mtrl ända in till kärnan.

Jag tänkte fixa det själv till en början och låta ULF L ta hand om det senare när jag har vägarna förbi. Funderar på att använda glasfiberspackel (det har funkat utmärkt tidigare för sprickor), men hur funkar det med en EPS-kärna? Kommer inte ihåg vad som smälter vad….

Eller någon som har en bättre lagningsmetod? Det är en Starboard vågbräda med en liten Fishtail där båda spettsarna har fått en smäll så att de är mjuka. Det krävs att man ”bygger på” spettsara ca 1 cm.

Ha´de
    Danne

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • aerial-arnie

Medlem
    19 mars, 2002 vid 12:58

glasfiberspackel utvecklas värma när det hårdas. Det gör att EPS kärna kan smelta. Användar du lite är det ej en problem. Jag rekommenderar att du köpa snabb epoxy (hobbex eller kjell o kompany) för 100:- och lite glassväv (vilken båt affär som helst). Epoxyen hårdar i 15-30 minuter och är lika hård som vanlig-långsam hårdande epoxy. Med lite väv blir det jätte finn och ingen risk att du smälter din kärna. På slutet kan du gör finishing med spackelen. Måla o färdig. Kan inte ta mer än 1 kväll

ps: tårkningen och hårdheten förbättres om du använder en hårfönn på lagom värme en liten stund.

• boman

Medlem
    19 mars, 2002 vid 14:58

Tjena!
    blir inte snabb epoxi varmt, när det härdar så snabbt, går det att använda snabbepoxi till att montera en ny fotstroppsplugg??

• ola_p

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:07

Problemet med snabbepoxi är att det fäste mycket sämre och risken är att det lägger sig utanpå och släpper vatten under sig utan att det märks innan det är försent. Långsam epoxi är egentligen bättre på alla sätt å vis.

• boman

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:12

Vad bör man tänka på för att inte få värme utveckling när epoxi härdar, kom ihåg en gång på min gammla Mistral euroption, den blev mjuk under padsen borrade hål och sprutade in epoxi, det kom rök ur hålen.

• ola_p

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:16

Oj då!!!, överlevde brädan?
    Jag har ingen aning vad avser värme utveckling och så. Men jag vet kanske bättre när jag har byggt bräda.

• boman

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:25

Jodå brädan överlevde, men en del av den dog så jag var tvungen att avliva den till slut :-))

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:25

För att reducera värmeutveckling kan microballonger användas. Detta minskar mängden epoxi och därmed värmeutvecklingen.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:35

Tja igen!

Vad jag har hört tidigare så är det den kemiska rektionen som blir när spackel härdar, som gör att vissa kärnor smälter- inte själva värmen. Spackel blir ju varmt men inte direkt kokhett. Jag skulle tro att kärnan utsätts för högre temp en solig dag på canarieholmarna än vad spacklet utsätter den för. Har jag fel??
    Tycker att det verkar vara så jäkl…pilligt att hålla på med väv på en såpass liten skada.

Har provat spackel på vanlig frigolit och det smälter direkt. EPS- är det vanlig frigolit eller någonting annat?? Vore kannon om någon kunde reda ut detta för jag måste börja pilla med det imorron.

/Danne

• boman

Medlem
    19 mars, 2002 vid 16:48
  • aerial-arnie

Medlem
    19 mars, 2002 vid 17:57

på sätte o viss har du rätt, så klart är ”vanlig” epoxy alltid bättre men för att killen åker på fredag rekommender jag en liten snabbare metod som gör att brädan är hel o vatten tätt. Snabb epoxyen jag pratar om är ingen lim som man kan köppa i vilken BoW som helst men riktig epoxy som sitter i två separate burkar som blandas på vanligt sett. Jag lovar det blir STEN hård. För 150:- har man två små burker som räcker till ett flera små reparationer. Stora reparationer ska man alltid använda vanligt epxy! Fördelen med det här är att du kan tar det med i bilen när man ska surfa. Får du en lite skada är det bara att blanda, lägga på lite väv och epoxyen, tajpa över det, vänta i 30 minuter och surfa igen. Så klart ska det inte har kommit vatten in i kärnan. Problem med spackel är också att det är bara vattentätt om det är ett mer än 3mm tjock lagar.

• ola_p

Medlem
    19 mars, 2002 vid 19:02

Ok, jag viker mig för expertisen. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 mars, 2002 vid 12:33

Akta dig bara för att använda lösningsmedelsbaserade spackel typ Plastic-paddding som innehåller styrol. EPS tål inga som helst lösningsmedel utan smälter direkt och det inte av värmen utan av lösningsmedlet. Jag har prövat ett bra tvåkomponents epoxi-spackel från Biltema som är lätt att jobba med (två små burkar). Kostar 60-80 kr om jag inte minns fel. Tillsätt Microballonger så blir det lättare att slipa snyggt.
    Lycka till/ A.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications