• Ett segel?!

Publicerad av surfskutt på 15 oktober, 2003 vid 10:28

Efter att ha läst åtskilliga diskussioner om segel storlekar åt höger och vänster, har man börjat inse hur otroligt material beroende denna sport egentligen är, eller?

Om man när man började med vindsurfing visste allt som skulle behöva införskaffas för att kunna få ut mycket av sin segling (något som blivit ett måste så fort suget satt in). Själv trodde jag i min enfald att en bräda och en rigg skulle fungera bra, det kostade ju en rejäl hacka att införskaffa utrustningen ca 10000:-. Men sen va det ju gratis, till skillnad från wakeboard där det va bensin kostnad eller skidor där det va liftkort. Men ack va lurad man blev för det första har jag nu insett att jag behöver en mindre freestyle/vågbräda för att kunna fortsätta utvecklas ordentligt, till den behövs sedan minst 2 segel mindre än min 6,2:a + att jag måste ha en större rigg typ 7,5-8,5 för alla dagar då det inte blåser så mycket.
    Gör man en liten sammanslagning så inser man snabbt att detta blev ungefär den dyraste sport allafall jag har sysslat med. Lägger man till detta alla bilresor som man åker kors o tvärs för att få bra förhållanden så får man även där en budget som skulle kunna täcka upp både ett och två liftkort…sen insåg man tyvärr försent allt detta och var redan fast i vindsurfingens charm så det är väll bara att gilla läget och se om man kan banka ut några stackars pengar ur spargrisen.

Men det va egentligen inte det där jag undrade över, kommer ihåg att jag läste någon vetenskaps tidning ,(tror att det va illustrerad vetenskap) för några år sedan. Där fanns en modell på ett segel som skulle ändra form beroende på vindstyrka. Seglet såg ut ungefär som en fladdermusvinge.
    Skulle det överhuvudtaget vara möjligt att göra ett sådant segel med tanke på att seglet behöver buk?
    Kanske är framtidens segel, inget slit o släp utan bara ett segel som täcker hela vindregistret.

axxl svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Johan!!

Gäst
    15 oktober, 2003 vid 11:24

Jodå, visst finns det ett fladdermussegel.

[img]http://www.transitionrig.com/images/apexdinghysailboardsails2.JPG[/img]

Vore kul att testa även fast jag är tveksam.
    Seglet ska dra ihop sig i hårdare vind och buken ska flyttas nedåt i seglet.

Den galne människan verkar ha storartade planer för sitt seglel:
    tanker.jpg

Läs mer på http://www.transitionrig.com

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 13:08

Sitter inte bomen lite lågt grin.gif,
    gubben kanske hänger som en fladermus i den…. wink.gif

Ett segel = Drömmen, tiden får utvisa……

• brutus

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 14:25

jaherrejävlar, vad kommer härnäst?
    segel med måsfjädrar?
    brädor med fiskfjäll?
    en utombordare av paddlande bävrar?

Nåja, karl’n har iallafall gjort slag i saken o utvecklat sin tokidé (så långt som det går???) smile.gif medan man själv sitter o slipar på en rutten fena…
    fler tokidéer!

All lycka o cred!
    /m

• axxl

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 15:00

Bädor med fiskfjäll kanske inte är så verklighetsfrämmande iaf… Jag kan tänka mej brädor med hajskinn, precis som professionella simmare använder hajskinnsdräkter för att minska vattenmotståndet…

• nordgren

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 15:26

Nåja det är ju inget ”hajskinn” utan ett tufft namn på dräkterna…

• axxl

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 20:42

Visst, jag vet att det inte är riktigt hajskinn, men det är ett material som efterliknar hajens skinn så nära som möjligt och inte bara ett ”tufft namn”… Lite enklare att kalla det ”hajskinn” smile.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.