Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ETT segel med varierande storlek!?

• ETT segel med varierande storlek!?

Publicerad av gurra1978 på 19 januari, 2003 vid 22:09

Jag har suttit och funderat samt gjort ritningar på ett segel som man ska kunna göra större om vinden avtar. Tänk dig ett segel som man kan dra ut lattorna på bakåt och öka segelytan med 25%. Ett 7,0 kvm segel skulle på en handryckning kunna bli 8,75 kvm. Det är ganska enkelt att tillverka. Ta några PVC-rör (smal diameter) och använd som lattor. Inuti dessa rör har man ytterligare ett rör med smalare diameter. Längs bak på seglet (heter det akterliket eller?) har man lätt tyg som är vindtät och ej så stor vattenabsorberade förmåga. På den lattan närmast bommen har man ett liten ögla/spak som man drar bakåt för att skjuta ut ytterliggare 25% segelyta. Man skulle ju kunna krossa i tävlingar genom att justera under själva loppet. Varför finns inte såna här segel? Är det bara för att tillverkarna ska känna så mycket pengar som möjligt. Nu måste man ju ha 5-6 segel för att klara alla vindar. En segelbåt klarar det med ett!? Kollar man ut i naturen finner man oftast bra och enkla lösningar på problem. Många havsfåglar kan ju justera sin vingarea beroende på vindar och termiken. Det fungerar lite som en sån där utfällbara-japansk-vifta-mot-ansiktet-sak. Det hela kommer ju ungefär att se ut som flapsen på ett flygplansvinge, typ den storleken. Vad tror ni? Ska jag lägga ner planerna från början eller börja tillverka och revolutionera vinsurfingbranschen?

anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ove226

Medlem
    20 januari, 2003 vid 07:32

mhm…rolig tanke men jag tror inte det skulle hålla….men kanske skulle det göra det….

• jpeter

Medlem
    20 januari, 2003 vid 08:50

Det låter som ett kul projekt! Men du är inte den första som kommer på idén. KOlla in http://www.transitionrig.com .Men jag tror nog ändå att det bästa är att ha olika segel.

• tubert

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:55

Jag tror att det vore en bra idé att låta teleskopsektionen sluta ovanför uthalet och inte under som nu. Som det är nu måste man ju ha cirka 30 centimeter lina från öglan till bommen för att rymma den utdragbara segelduken, och det är ju inte direkt önskvärt….

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:34

Intressant idé. Skulle vara kul att höra vad en segelmakare har att säga om saken.

• stinger

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:39

Slutet på 80-talet var det vanligt med segel som hade ”extrayta” utanför den naturliga segeloutlinen. Kallades det cutaway? Den som gick längst (Lefebre?????) hade segel som var 6kvm men som skulle funka som 4kvm när det tutade i. Intressant idé dock. Utvecklingen har gått fram en del sen slutet på 80-talet med tanke på tillgängliga material osv…kanske kan man lättare få det att fungera bra nu.

Vad gäller segelbåtar är det inte riktigt sant att det räcker med ett segel (undantag jollar). Min pappa har en IF och förutom storsegel kan han som försegel rigga allt från lättvindsgenua till stormfock. Lägg därtill spinnaker samt att de flesta har rev på storseglet så är du långt ifrån ett segel.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 13:32

Jag som trodde jag var ensam om att kolla in toksurfare över
    hela internet.
    Inte bara det vid en genomgång av sidan verkar det som om karln fått 600 papp för att utveckla seglet också….

Håhåjaja..

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:05

Snyggt är det iaf!

• anders_hoffman

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:30

Jag tycker att det verkar lättare att ha ett 8,5 kvm stor segel och sen kanske kunna göra om det till 6,5 eller liknande.
    Alla dessa ggr, man varit överriggad och ödslat en massa tid på att rigga om. Då är det ju bara att fälla in en liten del av seglet, Nån som e duktig och förstår sig på min beskrivning kanske kunde göra nån sorts ritning!

/Anders

• jonasp

Medlem
    20 januari, 2003 vid 16:02

Finns ju sådana segel. Man tar av en bit som sitter fast med blixtlås. Tror det heter delta-sails eller bara d-sails. Hittar inte deras sida nu längre.

• swe-496

Medlem
    20 januari, 2003 vid 18:58

Lefevre eller nåt sånt hade ett segel på 80-talet med ett blixtlås så att man kunde öka segelytan. Nu var det under bommen tyvärr. Vill man ha större så vill man ha det ovanför bommen. Men det seglet var nog mer tänkt som ett våg/freeridesegel.
    Infällt underlik = vågsegel. Utfällt = freeride. Tror att det var tänkt så.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 22:19

bilderna talar för sig själva – jolleseglet ser för bedrövligt ut. tungt och dålig form. Skickligt att få pengar i bidrag till en så knasig idé. Förr i världen hade båtar få segel kanske bara fock och storsegel. Focken kunder revas med en revrad och storseglet hade ofta tre rader. Detta var ok för nöjesseglare och kanske fiskare. Bankappseglare har inga revmöjligheter, extragrejorna i seglet försämrar effektiviteten en aning, varför det inte könar sig att ha revmöjligheten. Jorden runt-båtar som W 60 har revbara storsegel, mest för att det är djvligt jobbigt o tidsödande att byta segel i t ex Force 9 – vind. Fockar byter dom dock varefter vinden skiftar.
    Moderna brädsegel sys ju för att spilla vinden når det friskar o man seglar överriggat.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications