• Event-dekaler

Publicerad av andersbq på 13 maj, 2009 vid 20:27

Med lite risk för att sätta ut halkan lite…
    JAg tycker att det är helt OK att ha en eventsponsor-dekal i seglen på tävlingar. Jag tycker t o m att det är lite extra kul att FÅ ha en sådan. När man ser dem i världscupen ser dom ju riktigt coola ut.
    Vad jag tycker är mindre kul är att tvingas ha reklam för surfshoppar, importörer eller varumärken av konkurrerande sort/märke än den som jag själv ”kör” för. T ex i år så borde vi haft EN dekal i seglen som borde varit utformad ”Wallén Speed Cup”. Som det var på Böda/Haga så fick vi två olika dekaler. En för ”Wallén Sport” och en för ”Speed Cup”.
    När man satt dom i seglen får man intrycket att de inte hänger ihop som en eventdekal. Det är säkert så att förbundet fått in pengar från tävlings-sponsorn och jag ställer gärna upp med plats på seglet för detta, men jag skulle uppskatta om det görs på ett mer tydligt sätt så att det uppfattas som just en eventdekal.
    Det finns många med mig som skulle vilja ha egna dekaler typ Surfers, Fahlén, Skidsport, Ohana osv, i seglet som inte ”krockar” med Wallén Sport.

OBS detta är ingen kritik mot alla som jobbar häcken av sig gratis på förbundet, utan ett önskemål/synpunkt från mig som sponsad seglare.

surferboy svarade 16 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • joachim_larsson

Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:39

Jag uppfattade faktiskt att Wallen hade börjat sälja NeilPryde vid en första anblick och sedan såg jag faktiskt att alla hade lika dekaler.

Kan förstå utifrån BQ

• svenne

Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:41

I de flesta stora/aktiva segelbåtsklasser är det stenhårt var någonstans du får sätta dina egna dekaler och var tävlingsdekalerna SKA sitta. Jag tycker att det är bättre, det kan vara för dyrt för en arrangör i en så liten sport som surfing att beställa ett fåtal stora klibbor för en tävling och de flesta firmor som sponsar har egna dekaler.

• swe-31

Medlem
    14 maj, 2009 vid 09:17

Det är ju klart även i vindsurfing hur dekalar skall sitta.

Fritt fram att sätta alla sina egna sponsorer under bommen. Men en event sponsors reklam kan man aldrig neka att sätta i seglet, det är alltid skäl till diskning om man inte följer segelföreskrifter om placering av event sponsors reklam.

Hur sen en event sponsorns reklam ser ut är ju svårt att påverka. Om det är ett konkurerande surf märke eller en biltillverkare ska ju inte spela någon roll.

Vill man vara med och tävla får man följa de regler som finns.

• andersbq

Medlem
    14 maj, 2009 vid 09:58

Jag kanske var oklar.
    Jag motsäger mig absolut INTE att ha en eventdekal i seglen i området ovanför bommen.
    Jag skulle bara UPPSKATTA om den så ut typ som bilden nedan, istället för två olika dekaler, där den ena lätt förväxlas med min egen sponsors.

• svenne

Medlem
    14 maj, 2009 vid 12:24
    andersbq;546694 wrote:
    Jag kanske var oklar.
    Jag motsäger mig absolut INTE att ha en eventdekal i seglen i området ovanför bommen.
    Jag skulle bara UPPSKATTA om den så ut typ som bilden nedan, istället för två olika dekaler, där den ena lätt förväxlas med min egen sponsors.

Jag förstår hur du menar, men nu håller jag inte med med tanke på det utförliga svaret som SWE-31 har smackat in. Det är klart som korvspad vem som är tävlingsponsor nu när det visar sig finnas klibberegler för svenskt surf också.
    Sen att farmor och grannen Greger inte fattar det är ju en annan femma, men de fattar inte det oavsett sport.

• ola-h

Medlem
    14 maj, 2009 vid 12:34

Är inte Wallen ett segelmärke?

• jester

Medlem
    14 maj, 2009 vid 12:35

Fick du dom stora Wallén-klibborna? Hade du fått dom små, så hade du ju kunnat sätta dom så som du önskar.

• swe-496

Medlem
    14 maj, 2009 vid 16:03

Näe Wallén är inte segelmärke;)… Det var en gång i tiden… Goa segel.

Vad säger reglerna om att man måste köpa klibborna om man tar bort dem för att delta i ett annat event mellan två speedcuptävlingar? Kan ju tänkas att en del blir tvungna att göra det om de ska vara med i nån annan tävling, t ex Karpathos.

Det var de uppgifter man fick på första speedtävlingen av Gustav. Stora Wallénklibban var nog större än de 0,4kvm som reglerna anger. Lägger man dessutom till SpeedCupklibban blir definitivt större än 0,4kvm;)

• philippos

Medlem
    14 maj, 2009 vid 16:15

Ha ha, denna tråd borde nomineras till dagens… nej vänta, årets i-landsproblem! Det är inte lätt att vara sponsrad.

• benke-2

Medlem
    14 maj, 2009 vid 17:39

En regel som säger att man ska ha ett märke hela säsongen inklusive mellanliggande tävling (vm), lycka till

• hanko

Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:40

Förstår er sponsrade seglare ….I wish I was one of U…! Som free-rider utan finstilta sponskontrakt kör jag vidare med klibborna. Nu hoppas jag verkligen att de seglare som får TV-tid ikväll kommer att bli ersatta enligt arvoden i kontrakten som de gamla goa Kelva Freesport-sponsrade åkarna då(Delva) hade i Skåne då det begav sig runt 87-90..! Bröderna Skärskog, Mattias Hansson, Per Johansson…Andreas Pastor mfl..! Jag är som vanligt grön av avund men håller med om att det är lite av ett I-landsproblem här i vår egna surf-media-öken även om det håller på att vända.!!

Nån som vet nåt supermedel sen till hösten när klibborna ska av….så man får bort det där ilskna klistret som garanterat kommer att finnas kvar i monofilmen..?

• styret

Medlem
    14 maj, 2009 vid 21:57

supermedlet heter t-röd

• hanko

Medlem
    15 maj, 2009 vid 04:35

Tack…!! ”Styre åt folket” Provade även det dyra ”Tangit”. Aceton är lite väl ilsket.

• andersbq

Medlem
    15 maj, 2009 vid 05:00

Av reaktionerna att döma är det kanske bara jag som har synpunkter på ”i-landsproblemet”. När dessa dekaler väl ska av, inför andra tävlingar eller efter säsongen, så blir det en del limrester. För 79.90 kan man köpa ”Label Off” på Biltema.

• surferboy

Medlem
    18 maj, 2009 vid 18:55

Loggan du bifogat är den första versionen som jag gjorde. Tyvärr var den för svår att trycka för stick-it så de gjorde en ny. Det är den som vi delat ut. Istället för att trycka ett stort märke har vi gjort ett vanligt med Wallén Sport-loggan och ett för speed cup. Tanken är givetvis att dessa skall sättas bredvid varandra. Jag instruerade alla som fick märken på Öland sist.

andersbq;546694 wrote:
    Jag kanske var oklar.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications