Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Evo 70 !
-
Man kan nog säga att jag har fastnat i fenträsket och jag har nog ca 20 oliak fenor som jag kör (mer eller midnre, en del kör jag mer för att testa).
EVO kommer ju original med väldigt små fenor (relativt vad andra märken skickar med). Antagligen finns vissa skäl till det, ett kan nog vara vad Scott själv gillar. Dock skulle jag säga att EVO definitivt inte är mer känsliga än andra brädor för att biffa på med lite djupare fena. Det som händer då är, rent generellt, att brädan blir lite studsigare och mindre skatig vid rakt framåkning, men samtidigt tar den bättre höjd och planar tidigare. I svängarna kan brädan bli mindre loose när man går från bottensväng till toppsväng samt lättare flyga ur toppsvängen. Samtidigt kan den faktiskt bli enklare för lite mer bakfotsaktiga svängar i lägre fart. Vad som händer beror dock mycket även på typen av fena. T ex har jag testa några förhållandevis djupa fenor (21.5) som var super, supermjuka och rätt tunna i profilen. De gav fortfarande lite mer studsighet rakt fram, men var samtidigt fortfarande loose och förlåtande på vågen. En tredje variant är t ex Starboards Drake Wave(de röda till Acid) som har en väldigt tjock profil. De blir inte studsigare, men lite långsammare. Däremot klarar de större segel, speciellt i låg fart och onshore (liggga och pressa höjd på planingsgränsen etc). Dessa fenor blir inte heller direkt sämre i vågridningen än motsvarande storlek på originalfenar (som är väldigt tunn i profilen).
EVO brukar få kritik i tester för att inte ta så bra höjd, men detta skullejag säga är mycket beroende på originalfenen och dess storlek. Visserligen är det en shaperelaterad fråga också, EVO har väldigt lite v mm, men om man nu är orolig för hödjtagningen så finns det mycket man kan göra med fenan för att ornda till denna detalj utan att göra några förödande förödande ingrepp i manöverberheten för de flesta.
Så, vad du skall ha beror på hur du seglar och vilka kompromisser du vill göra. Själv gillar jag Starboards lite fetare (Drake Wave 21) fena just när jag är lite underriggad med 5.0-5.3, annars tycker jag originalfenan till EVO 2005 i storlek 20,5 är väldigt bra och har ett stort register (3.5-5.0). Den går dock bäst när det är lite fart på prylarna. På senaste tiden har jag dock, som sagt, kört lite mjukare fenor och kanske ger det mig som lättivktare en bättre kompromiss.
Logga in för att svara.