Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Fälgar – T4
-
Fälgar – T4
Publicerad av utomjording på 4 april, 2005 vid 07:31Nu känner jag mig förvirrad igen. Behöver ett par fälgar + sommardäck till min T4. Någon som kan hjälpa mig med:
1/ Vilken bultcirkel ska dom ha?
2/ Var kan jag köpa kompletta paket med BRA sommardäck med lågt rullmotstånd?
3/ Eller någon som har ett par fälgar över?anonym-anvandare svarade 20 år sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
tjena!
På fråga ett svarar jag 5/112 eller 112/5. Passats (nya)fälgar passar bra!!
Har inga svar på de andra frågorna.
Honken -
Har kollat runt lite mer nu och http://www.dackonline.se verkar vara billigast. Jag tror det blir 18″ guldfälgar med ekrar . Dom var klart snyggast.
-
Hallå igen!
Ser i instruktionsboken att man ska köpa däck som är ”reinforced” och ganska hårda (99 eller 102). Hur viktigt är det egentligen? Jag lastar aldrig VÄLDIGT tungt och kör aldrig över 120 km/h.
Spanks!
-
Tja om du inte vill hålla på och skruva av hjulen vid besiktningen så är det nog lönt att köpa dom. Tyckte när jag köpte buss att va skönt nu behöver man inte köpa dyra lågprofil däck längre! Men det sket sig dom däcken du måste ha till bussen är minst lika dyra.
-
Från Svensk Bilprovning:
Vilka däcksregler gäller för personbilar?
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:Belastningskrav – däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
Hastighetskrav – vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
Monteringskrav – frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:
Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.
Klokare??
Honken -
Jag har Michelin 205/65-15 C-däck på plåtfälg till T4 till salu för en vettig peng. Mönster kvar är 5 mm fram och 6 mm bak. Bor i Linköping.
0709-696800
-
Ahh, fan, köpte precis från Däckonline! Helvete, jaja, hoppas du hittar någon annan lycklig!
-
Synd, mina däck är riktigt billiga då de blivit över.
/Rille
-
..och det var jag som köpte dom. Fast dom passade inte på min bil. Så nu är dom till salu igen.
Michelin 205/65-15 C-däck på plåtfälg till T4 till salu för en vettig peng. Mönster kvar är 5 mm fram och 6 mm bak. Bor utanför Linköping 070-204 9106.
Logga in för att svara.