Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fanatic Mega Ray ?
-
Fanatic Mega Ray ?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 juli, 2002 vid 17:04såg att någon sålde en Fanatic Mega Ray för 2.300 kr är det ett bra pris , jag hittar heller ingen info om brädan länd volym bredd osv vet någon var jag skall kolla.
anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Sök!
Annonsen har varit uppe förut och då tror jag volymen var med. -
Knatte
Gäst14 juli, 2002 vid 17:48Kan vara ute och cykla nu…men jag tror att:
Fanatic Ray var deras tävlingbräda för slalom/Course och ifall den heter Mega, så var det en lättaste/ömtåligaste varianten. Brädan gjordes nog omkring 92-95.
Den finns i minst två storlekar 276 och 282 cm
Var säkert en bra bräda och är säkert bra fortfarande, men är den är nog inte så lättseglad utan mer tävlingsinriktad. Svårt att sia om priset, utan att veta årsmodell och skick mm. -
Har en Ultra Ray 282 från ’93. Typisk slalombräda från den tiden, året innan ”no-nose” kom (hade dock redan något reducerad nos-volym). Går som tåget rakt fram, planar lätt. Rak och platt, blir lätt stötig i choppigt vatten. Skär lätt fast i större vågor. Är dock en bra och snabb bräda på plattvatten.
Hittade data på 283 mega ray från ’93:
Volym 111 l, bredd 57 cm, tjocklek 11.5 cm, vikt 7.8 kg.
Sen fanns det en Ray 276:a också som kom 94 eller 95. Den hittade jag inga data på.
2300 för en så gammal bräda låter dyrt…Då får den vara i extremt bra skick. -
Helt okej bräda trots sin ålder. Planar hyfsat tidigt, bra höjdtagning och bra att gippa med, kan även göra snäva gippar eftersom den har hyfsat tunna kanter bak.
Om den ser bra ut så pruta lite och köp. Just att det är Mega är bra = lätt! Hyfsat hållbar. Min Mega håller fortfarande, dock några lagningar, men vadå – den är ju nästan 10 år gammal.
Frågan är om jag inte heller tar en gammal bräda som är lätt än en ny bräda med ny design som är tyngre!?/ha e’ gött!
-
Fanatic Mega Ray, 276 cm, 100 l, 1993-1995, är en av de bästa brädor som någonsin byggts!! Lättgippad, snabb som satan och fungerar mycket bra i bump & jump-förhållanden (5,0 – 6,5 kvm). Dagens brädor är inte ett dugg bättre! 93:orna har dock haft konstruktionsproblem, medan 94:orna är av super kvalitet.
Logga in för att svara.