Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fantastisk gårdag i fituna!
- 
		Fantastisk gårdag i fituna!Publicerad av wavejump på 3 augusti, 2007 vid 15:19Kanondag i Fituna igår, full planing från 15-tiden till kl19, kan knappt stå på benen idag! tycker lite synd om alla som stockholms surfare som missade det vi var nog bara ett 10-tal lyckliga surfare på plats. Det kördes 5,5-9kvm vinden kändes ovanligt by-fri och ökade fram mot 17 tiden. farbror_j svarade 18 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
var likaså fantastisk gårdag i Falun också, seglades 4.7kvm från 11.30 till 16.15 med fullt drag, hoppas det blir fler sånna dagar snarast! 
- 
Tja, vart är själva spotten i Fituna? Vägen går ner på några ställen typ Udden, Vreta och Eriksberg? :confused2: Wavejump;402579 wrote:Kanondag i Fituna igår, full planing från 15-tiden till kl19, kan knappt stå på benen idag! tycker lite synd om alla som stockholms surfare som missade det vi var nog bara ett 10-tal lyckliga surfare på plats. Det kördes 5,5-9kvm vinden kändes ovanligt by-fri och ökade fram mot 17 tiden.
- 
Vad det heter där vägen svänger vet jag inte, men följ kartan så hittar du. //Jörgen 
- 
Tackar så mycket! Jag har hört så mycket om Fituna. Vad är det som gör att det är bra vind där? Tex i fredags var det totalt vindstilla i stan och säkert på många andra ställen, men trådskaparen verkar ha haft en bra dag i fituna. :confused2: På eniro ser det ut som att det är långgrunt också. Stämmer det? Det verkar även som att man kan surfa ut till ön där och ta en paus, det vore ju kanon! :tongue: Många frågor men det är alltid bra med lite research innan man drar iväg. Farbror_J;403026 wrote:Vad det heter där vägen svänger vet jag inte, men följ kartan så hittar du.//Jörgen 
- 
@malteaserr 403069 wrote: Tackar så mycket! Jag har hört så mycket om Fituna. Vad är det som gör att det är bra vind där? Tex i fredags var det totalt vindstilla i stan och säkert på många andra ställen, men trådskaparen verkar ha haft en bra dag i fituna. :confused2: På eniro ser det ut som att det är långgrunt också. Stämmer det? Det verkar även som att man kan surfa ut till ön där och ta en paus, det vore ju kanon! Det är väl inte alltid bra vind, men det blir ofta bra drag i sjöbrisen – exakt varför kan jag inte förklara, men det har att göra med kombinationen av det höga landet bredvid vattnet. Är det en syd/sydväst grundvind på 5-6 m/s kan man sommartid ofta räkna med en skööön eftermiddag i Fituna. Och ja, fredagen du tänker på bjöd på toppenförhållanden!!! Sol och bra segling. Några freestyleåkare med småsegel och snurråkning, några herrar med formulaprylar som gick ruggarns fort och jag där mittemellan som försökte mig på bäggedera ;-P Enda nackdelen med Fituna är att det är väldigt stenigt där man går i så det är lätt att göra illa fötterna (själv fick jag två skärsår, men det märks inte så länge man är ute och seglar, det är först när man är hemma – så det är ok). Det är djupt ganska direkt och ön erbjuder en fin badstrand. Ön snor också mycket av vinden så nära den så dör det rejält. Värt att nämna är att det bygger lite gropig sjö och inte blåser onshore om det inte är västlig vind varför det inte är ett direkt idealiskt nybörjarställe. //Jörgen 
- 
Du har väl våtdräktsskor på dig! (Eller är det så illa att det skär igenom dessa?) 
- 
@memark 403109 wrote: Du har väl våtdräktsskor på dig! (Eller är det så illa att det skär igenom dessa?) Nä, så illa är det inte! Jag föredrar att inte ha dojjor när det är varmt och skönt då jag tycker att det blir lättare med stropparbetet då samt att det ger en skönare bräd- och vattenkontakt. Av de mer rutinerade herrarna (ser tyvärr sällan damer ute på fjärdarna förutom vid Haga) kör en del med och en del utan skor. De har säkert lite mer läderhud och är inte lika fumliga som jag (När jag har råd att skaffa en bräda på 7 kilo och en lätt och fin rigg blir det nog lättare för mig också att smyga ner 🙂 ). Stenarna är i huvudsak runda och fina vattenslipadade sedan länge… //Jörgen 
Logga in för att svara.