Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fasning på kanterna på Skimboard för kite

• Fasning på kanterna på Skimboard för kite

Publicerad av simonm på 7 maj, 2008 vid 07:10

Tjenare,
    Jag sågade till en Skimboard (ungefär som Nobiles skim i form) igår, och tänkte ikväll slipa till kanterna (eventuellt med fräs). Hur ska kanten se ut? Ska den vara helt platt undertill och fasad i överkant, eller ska den bara vara lite lätt rundad på båda sidorna? Eller snett fasad på båda sidorna? Isf hur mycket? ifrån ca 1cm ifrån kanten? ifrån ca 5mm från kanten?
    Svara ni som vet, eller tror er veta! 🙂

Brädan är 12mm tjock, och har sågats till ifrån en skiva man har till skärbrädor i laminerad bok och är därmed styv som #¤!%. Jag tänkte försöka böja till lite (5-6 cm) scoop i fronten f.ö. genom att blöta upp den rejält och sätta den i press.

Brädan ska jag ha till de lugna dagarna då man inte kan kitea vettigt med sin vanliga twintip. Jag tänkte testa först utan fenor och se hur krångligt det är att ta höjd med den, och eventuellt sätta på ett par längst bak (ungefär som Nobiles) om det visar sig lurigt.

/Simon

tomw svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • skotten

Medlem
    7 maj, 2008 vid 07:11

enter TOMW boardbuilding guru….

• gh0st

Medlem
    7 maj, 2008 vid 07:26

Nobilen är platt undertill och fasad över, ca 5mm om jag minns rätt.

• hengo

Medlem
    7 maj, 2008 vid 08:37

glöm fenor(och stroppar såklart…)! då mister man ju själva slideingprylen vilket är de roligaste när de inte blsåer nåt! har också en fet i plywood, har inte gjort något åt mina kanter och den funkar grymt bra!! Den har blivit lite skev med åren men det gör inte så mycket, ligger lite olika i vattnet bara beroende på vilket håll man åker.

• simonm

Medlem
    7 maj, 2008 vid 09:40

Tackar för tipsen…
    Jag ska helt klart inte ha stroppar på den, men funderar på sån där refflad foam som man har på vindsurfingbrädor istället för Wax. Vad skulle ni rekommendera där?
    Fenor får jag se som sagt… Isf ska de va lätta att ta av när man känner för att köra utan..

Skotten: har du nån bra länk till TOMW? Jag googlade lite, men hittade inget klockrent…

/S

• gh0st

Medlem
    7 maj, 2008 vid 09:56

Tom W’s bräddbyggar blogg: http://twboards.blogspot.com/

• tomw

Medlem
    8 maj, 2008 vid 20:13

Hej,

Fräsa av den övre kanten med en 45 graders fräs så att det finns 2-3mm kvar. Det är bra om du sedan fila-slippa kanten som finns nu på toppen för att runda av den.

slippa ner den kvarvarande 2-3mm kant så att den är lite rundad, eller ”tucked”, men håller kanten mot botten skarpt.

se bifogad skiss.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications