Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fastskin
-
Stämmer det att en blank bräda ger högre motstånd än en som är matt i ytan, på min racebräda tex är gelcoaten matt på undersidan och blank på sidorna, typ som om ytan var rubbad eller väldigt fint slipad, nån som vet?
-
Nej, det stämmer inte. En blank yta ger lägst motstånd. Källa: vilken bok om strömningslära som helst t.ex. Fluid Dynamics av White.
/Henrik. -
ÖÖÖÖÖÖÖ!
Lägg lite mer energi på att fixa förhållandet bräda,rockerkura-fena-segel-segelställning..
mät och kolla att brädan inte har små knyckar på fel hål i rockerkurvan
(döden #1 för en brädas fart)
fastskinnet kommer bara att väga mer…= sämre ax.
Fantasikt hur vissa resonerar när det går att segla i stället
skäms på er sitta inne och skrvia sånt här strunt…… -
Då får jag nog ut och polera i solen, ännu ingen sjöbris och det är nog tveksamt till om det blir någon…. 🙂
-
.. det var det här jag var ute efter. På en kajak dominerar ju friktionsmotståndet upp till en 5-6 knop (beroende på vattenlinjens längd) och sedan tar vågmotståndet över. På Björn Thomassons sidor om kajakbygge kan man läsa mer om det hela:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/fart.htm
Vad jag undrar är alltså: hur funkar vågmotståndet vid planing. Vad påverkar släppet mer än själva profilen i aktern?
/Fredde
-
Jo, om du tar en båt som exempel så är det inte bara friktionen mellan det närmaste skiktet vatten och båten som ger upphov till ett motstånd. Det är även vågorna som bildas vid fören och aktern och hur dessa samverkar. Detta ”sug” är den dominerande motståndskraften i högre farter (under planingsfart). Men hur det blir över planingsfart vet jag inte och det var det jag undrade om.
/Fredde
-
Det benäms, så vitt jag vet, inte som ”sug” utan helt enkelt vågmotstånd. Det sjunker efter planingströskeln men i förhållande till friktionsmotståndet är det fortfarande mycket högt. För oss vindsurfare är friktionsmotståndet en av de mindre motståndskomponenterna.
Henrik
-
Håller i och för sig med dig om att det finns viktigare saker att bry sig om,
men ställer mig ganska tveksam till att den lilla viktökning som filmen innebär skulle försämra accet märkbart. Att ägna timmar till att mäta upp rockerkurvan verkar också ganska menlöst. Jag har aldrig sett några ”farlig” knyckar i rocker kurvan som inte varit designade från början. Att trimma rätt är därimot viktigt, det håller jag med om.Henrik
Ps. I Göteborg har det i alla fall inte blåst tillräkligt för att surfa -
Beror detta (att vågmotståndet sjunker efter planingströskeln) på att brädan nu inte ligger i vattnet och bökar upp vågorna eller beror det på att man får det ”plattare” släppett?
/Fredde
-
VAAA? Nu snackar vi inte Sexwax om du trodde det, vi snackar båtwax och det lär ju inte försämra något och defenitivt inte suga sig fast och inte plana!
-
OK Du är en sådan som har Sexwax i håret…….coolt. Själklart pratar jag om polervax typ Turtle och om du nu tror att det funkar bra så vaxa på då……
-
Jo vågmotståndet sjunker för att brädan lyfts upp ur vattnet. Vågorna skapas av tryckstörningen som kroppen (brädan i vårat fall utgör). Längst fram får du en tryckökning och hjöd vattenyta, vid sidorna en tryckminskning och sänkning av vattenytan, och i baken en tryck ökning, höjning av vatten ytan. Detta skapar vagsystemet som slukar energi för att upprätthållas (eftersom vågorna eller vågenergin rör sig bakåt, utåt, relativt brädan). Genom att brädan lyfts upp blir tryckstörningen mindre (eller mindre vatten behöver flytta på sig). Därav vågmotstånds minskning
Henrik -
Tack för förklaringen! Det där har jag undrat över ofta. Vet du också hur akterns outline inverkar på dessa fenomen eller?
/Fredrik
-
Jag glömde faktiskt en viktig detalj. Våg höj och säknning jag beskrev ger upphov till två (föränklat) vågsystem. Ett som börjar i längstfram och ett som börjar därbak. Allteftersom farten ökar blir vågorna längre. Detta innebär att vid vågorna kommer att släcka ut varandra ömsom förstärka varandra alltmedan farten ökar(prova att rita på ett paper, en våg i fören och en i aktern. Gör dem parvis olika långa så ser du det). Precis innan du planar förstärker vågorna varandra, förstärkta vågor ger ett högt motstånd. Om kroppen är rätt utforma dvs inte för smal i häcken kommer den att börja plana. En smal häck och mycket rocker trimmar, gräver ner sig. Exempel en snipa eller traditionell segel båt. medans en kropp med bred och platt häck inte gräver ner sig. utan går upp i planing, se moderna course brädor ganska feta långt bak med relativt lite rocker. Visst planar en bräda med mycket rocker och smal häck, men du tvingar den då att ligga plant i vattnet med din tyngd och den planar inte lika tidigt.
/Henrik
-
Klepper 272, Den gröna (den som höll så dåligt) hade ju någon form av slipad yta i akterna som skulle öka hastigheten. Och det funkade – jag surfade ifrån alla :).
Det var en cool bräda!!!
/Joppe
Logga in för att svara.