Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fena till segel?

• fena till segel?

Publicerad av anonym-anvandare på 10 april, 2004 vid 08:31

har nu ett 9,0 segel och ett 7,0. det sitter på en bräda på 150 liter. har en 50 cm fena. funtar på att sälja 7,0 seglet då det är i minsta laget för brädan och jag inte känner att jag kan kontrolera den i så starka vindar (dessutom så blåser det aldrig så mycket att den planar).

frågan är att när jag säljer seglet lönar det sig att köppa en till fena till 9,0 eller rätare sagt hur mycket mer vind klarar jag med en mindre fena och vilken storlek i så fall?

mvh micke

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • watertouch

Medlem
    10 april, 2004 vid 09:58

Du kanske ska prova att köra med en mindre fena till 7.0-seglet istället? Det kan vara därför brädan känns svårkontrollerad. En på 38 cm skulle kanske kunna vara bättre till 7.0

• anonym-anvandare

Medlem
    10 april, 2004 vid 17:36

problemet är att det aldrig känns som jag behöver använda 7,0. det blåser typ max 8 m/s på sin topp och då bör jag väl klara mig med en mindre fena. och när jag börjar göra lite längre trips så funtar jag på en mindre bräda och använda ett 6,5.
    det låter väl ganska bra men jag undrar hur mycket vind jag klarar med en mindre fena. tror jag klarar upp mot 6m/s med den kombinationen som jag har nu och hoppas att en mindre fena ska klara upp till cirka 8m/s
    låter det rimligt

mvh micke

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications