- 

Fenan täcker inte hela spåret i fenboxen
När min nya fena med usbox sitter i boxen på brädan är där ett utrymme på ca 1,5cm som inte fenan täcker i spåret. Är detta normalt och ok?

Logga in för att svara.
Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fenan täcker inte hela spåret i fenboxen
När min nya fena med usbox sitter i boxen på brädan är där ett utrymme på ca 1,5cm som inte fenan täcker i spåret. Är detta normalt och ok?
Normalt och ok. Du ska kunna flytta fenan fram och tillbaka. Längre bak = mer fart, längre fram = bättre sväng.
Förr var usboxarna längre, då var det ganska vanligt med 5 cm utrymme på varje sida om fenan. Seglen var inte lika formstabila i förhistorisk tid och därför behövde man flytta fenor och mastfötter betydligt mer än nu.
Är man riktigt anal (?) kan man ta en bit styrofoam och trycka ner i den öppna biten av spåret och skära av i höjd med botten. Det är dock inget någon jag känner ägnar sig åt. Har man däremot en massa fenboxar man inte använder (tex om jag kör truster på min 5-boxade sup) kan det kanske vara en poäng att tillfälligt plugga igen de oanvända boxarna.
/JB
@Jesper_B 470087 wrote:
Har man däremot en massa fenboxar man inte använder (tex om jag kör truster på min 5-boxade sup) kan det kanske vara en poäng att tillfälligt plugga igen de oanvända boxarna.
/JB
hihi! Snacka om i-landsproblem – för många oanvända fenboxar på sin bräda 🙂
Logga in för att svara.
Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.
Hantera pushnotiser