Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fenlängd kontra speed!

• Fenlängd kontra speed!

Publicerad av culing på 12 april, 2008 vid 13:39

Finlenght vs Speed
    Not to long ago did Dennis Littel speeds on an formulaboard very close to 35 knots. After that amazing performance I started to think… Lenght of an fin can not effect speed directly.

What does finlenght do? I know one thing for sure, finlenght does create lift. Larger fins are easier to bend, combined with an larger leverage. This causes significant more lift when fins get bigger.

More finlenght can give the fin more power, however more finlenght does require more downforce, or the tip of the fin should be able to twist… But when the fin is able to twist you will lose power you just wanted.

Why do people go faster with smaller fins??? This one is not so hard, with smaller fins you can use smaller boards. Since the drag from the boards is quite high the smaller fin will get the efficiency up by using smaller board. BUT don’t forget larger fins can be sailed very fast, only they haven’t won (yet?!?) from the smaller boards with powerfull fins.

I looked on http://www.gps-speedsurfing.com a while ago and this are the stats of Finlenght vs Speed:

20cm_______91km/h
    21cm_______94km/h
    22cm_______92km/h
    24cm_______88km/h
    26cm_______90km/h
    28cm_______88km/h
    30cm_______82km/h
    32cm_______78km/h
    34cm_______69km/h
    36cm_______68km/h
    38cm_______71km/h
    68cm_______64km/h

Speed on a windsurfer, it is not only about finlenght for sure. There are just a lot of ways that we (windsurfers) have not tryed. For now, it is just to get an as powerfull fin as possible under the right board. The right board is small, but not to small. Don’t forget wider boards are a lot of times faster…

Maybe in the future there will be wider shapes with higher efficiency… This would be the easy way (if possible) to break records/ win competition. One of the wider boards with high efficiency is the Fanatic Falcon series… But there should be more solutions to get bigger leverage vs less boarddrag.

One thing I know for sure: My new select SL7 (2008) are giving a lot of power! Combined with the very low drag Carbon Art Speed boards…

Go Fast!

-Erik Loots

40knots svarade 17 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • 40knots

Medlem
    14 april, 2008 vid 08:33

Mitt eget resonemang har alltid kretsat kring brädan och hur snabb den är. Fena har man sedan valt utgående från brädan, vindhastighet, kurs och segelstorlek. I regel: ju mindre bräda ju mindre fena ju snabbare hastighet. Detta borde ännu hålla sträck fastän brädorna är brädare och man kan således använda större fenor. Efter att ha seglat på en stor modern slalombräda med en enorm fena och bytte till en 90 tals slalom bräda med liten fena kändes det som om handbromsen lossats. Samtidigt fann jag inget stöd av fenan i sidled och jag var rädd att spinna hela tiden men fortare gick det. Sedan fick jag ju kryssa i vad tycktes evigheter för att komma tillbaka var jag startade till skillnad från den nya bräd/fen kombinationen med vilken jag kryssade nästan som en laser… kändes det. Liten går fort men man bör ju kunna kryssa också och få många repor om man tävlar så det är väl en kombination av speed och lyft man alltid får besluta sig för om man inte surfar på kanalen. Jag hamnade utför den otrevliga överraskningen i tiderna att det började blåsa från fel håll en dag och den ända brädan jag kom åt just då var en med en assymetrisk fena åt fel håll men det gick bra ändå.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications