• Publicerad av frango på 9 januari, 2005 vid 13:40

Var kan man köpa sånnadär bra fenor som sitter bl.a. på August-brädorna och EH-brädorna?

Asså för er som inte fattar så är dom ”bakvända” på höjden men inte på bredden. OKAY? crazy.gif

walle svarade 20 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dirk_diggler

Medlem
    9 januari, 2005 vid 13:51

hmm, det är inte riktigt så enkelt. isåfall skulle du ju bara behöva vända på fenorna. grejen med dom som sitter på EH till exempel är att dom är lite böjda in mot brädans mitt kan man säga. varför är dom så bra tycker du? vad jag har hört så är det ingen märkbar skillnad.

• patrikol

Medlem
    9 januari, 2005 vid 14:47

Ontopp har bra fenor dom är i det bästa materialet kommer inte ihåg vad det heter Tablas har samma material i sina.
    Kollade upp det G10 heter materialet.

• bert

Medlem
    9 januari, 2005 vid 15:20

Rent teoretiskt borde det vara bättre. Visserligen är kite fenor så små så man kanske inte märker så mycket skillnad. Men aerodynamiskt borde vara bättre. Det är ju bara att kolla på en flygplansvinge. På ett långsamt plan går de rätt ut för att få bättre lyft kraft, men på ett överljuds plan är de mer vinklade, en kitebräda borde ju vara mer likt ett långsamt plan. Dessutom är dom fenorna platta på ena sidan och konvexa på andra vilket också borde va bättre. På en vinsurfing bräda använder man samma fena åt båda håll altså måste de vara konvexa på båda sidor, men på en twintip gör du inte det, altså borde det vara bättre att ha en sida platt.
    Har testat och köra med bakåtsvept fena på windsurf, och där är det en otrolig skillnad på höjdtagningen.
    Det är inte samma sak att vända på fenan. Då kommer den tjockaste delen på fenan bakom mitten, den ska ju vara framför
    /Christofer

• dirk_diggler

Medlem
    9 januari, 2005 vid 15:51

hur det är med aerodynamik vet jag inte. men det var ju det jag menade också, det är mer komplicerat än att bara vända på fenan. Hugo har säkert en massa att säga om detta, han hänger ju en del med Eric. JAG tror dock inte att dom fenorna gör särskilt stor skillnad.

• walle

Medlem
    9 januari, 2005 vid 16:14

Svar till:

Var kan man köpa sånnadär bra fenor som sitter bl.a. på August-brädorna och EH-brädorna?

Asså för er som inte fattar så är dom ”bakvända” på höjden men inte på bredden. OKAY? crazy.gif

[/ QUOTE ]

Jag kommer snart(om ca 2 månader…) sälja sådana ”flygplansfenor” gjorda i kolfiber/epoxi.

• mackan

Medlem
    9 januari, 2005 vid 19:18

det är en stor skillnad. du måste prova ordentligt o vänja dig vid hur de fungerar, sen kommer du inse att till skillnad från de flesta andra brädor man kör som börjar bli svåra att kontrollera o sen börjar studsa downwind när det går för fort så sitter dessa fenorna bättre i vattnet ju fortare man kör och det är ju då man behöver extra bra grepp.

• dirk_diggler

Medlem
    9 januari, 2005 vid 19:41

jag har inte testat själv, men jag har hört en del som inte tycker de gör någon jätteskillnad. tror de gör större skillnad på erics cabarete-racingbrädor än på lite bredare och långsammare brädor.

• frango

Medlem
    9 januari, 2005 vid 21:05

Svar till:

hmm, det är inte riktigt så enkelt. isåfall skulle du ju bara behöva vända på fenorna. grejen med dom som sitter på EH till exempel är att dom är lite böjda in mot brädans mitt kan man säga. varför är dom så bra tycker du? vad jag har hört så är det ingen märkbar skillnad.

[/ QUOTE ]

Det är ju svårt att veta om det är fenaorna eller brädan som gör det hela. Enda sättat att få veta är ju att prova olika fenor på samma bräda. Och det är precis vad jag tänker göra.

Men var köpa dessa fenor? On top har inte dessa. G10 är inte riktigt vad jag menade. Walle kan du inte börja sälja redan nu?

• dirk_diggler

Medlem
    9 januari, 2005 vid 21:12

tror inte det finns sånna att köpa, du får börja fila tror jag. borde funka

• walle

Medlem
    9 januari, 2005 vid 21:29

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Det är ju svårt att veta om det är fenaorna eller brädan som gör det hela. Enda sättat att få veta är ju att prova olika fenor på samma bräda. Och det är precis vad jag tänker göra.

Men var köpa dessa fenor? On top har inte dessa. G10 är inte riktigt vad jag menade. Walle kan du inte börja sälja redan nu?

[/ QUOTE ]
    tyvärr kan jag inte sälja mycket tidigare kanske kan göra några om 3-4veckor…
    Jag har fullt upp nu tongue.gif och fenor ligger inte högst upp på listan…

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.