• Fentråd!

Publicerad av nachoman på 5 november, 2007 vid 14:35

Tyckte att det var dags att höra lite åsikter om fentyper av er som har nåt att dela med er av. Verkar ju vara en djungel av olika åsikter och frågar man dem som vet så kan man få totalt motsägelsefulla svar.
    Jag kör en JP 109FS med originalfenan, en bakåtsvängd 28cm fet freestylefena. Till en början tyckte jag att den kändes lite märklig, fick lätt spinout vilket jag förstår att man bör få med en FS-fena, men har ju blivit en bättre seglare med tiden och spinouterna är åtminstone kontrollerbara i de fall de uppträder. Nu är ju jag inte nån FS-kung utan kör mer fram och tillbaka och skuttar lite och kan tänka mig en annan fena till samma bräda. Dock tycker jag att toppfarten är ganska begränsad och önskar således göra nåt åt det, kanske kan en ny fena göra sitt till för nästa säsong?

Nu till mina funderingar: (Kan tyckas vara självklara men efter rundfrågningar verkar det inte så!)

1. Vilken fena bör man välja om man vill undvika spinout?

2. Planar man tidigare med en tjockare fena?
    (Tillämpar man aerodynamikens lagar så är det ju bättre lyft i en vinge med tjock profil kontra en med smal, borde alltså vara så att man planar tidigare med en tjock fena!)
    (Att farten påverkas negativt är uppenbart så den hoppar vi)

3. Planar man tidigare med en bredare fena (front to back) och hur påverkar detta farten?
    (Borde ge bättre lyftkraft men sämre toppfart?)

4. Hur påverkar fenans böjkurva fart-, och spinoutegenskaper?

5. Blir brädan mindre livlig med längre fena?
    (Satte på en 32cm Maui Freeridefena tillsammans med 6,5kvm-segel, spinouten försvann men fenplaning gjorde brädan tråkig, kändes som att fenan var dominant över brädan.)

Många frågor här, men kanske kan vi summera ihop nåt vettigt efter en eventuell diskussion.

dr-masse svarade 17 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • markan

Medlem
    5 november, 2007 vid 16:34

Jag kastar in en fråga här också om det är okey!

Man brukar väl säga: litet segel = liten fena?
    Varför ska man ha mindre fena desto mindre segel man har? Fenan motverkar väl ändå bara seglets kraft i sidled och den kraften har ju inget med att göra hur stort eller litet segel man har om man inte tar det i förhållande till vinden?

I mitt huvud känns det mest logiska:
    stort segel i förhållande till vinden = mycket kraft i sidled = behövs stor fena för att ”hålla imot” kraften.
    Men detta gäller inte vad jag har förstått?

MVH
    Alex

• alexasu

Medlem
    5 november, 2007 vid 19:00

jag upplever det inte att det är den minskade segelytan som gör att man vill byta ner fena utan snarare att vattnet blir stökigare och att du således vill att brädan går lugnare. men å andra sidan suger jag.

• lars_k

Medlem
    5 november, 2007 vid 19:20

Förutsatt att du seglar lika högt mot vinden, och håller samma hastighet, så faller vinden in mot ditt segel i en snävare vinkel när det blåser mer. Dvs ”anfallsvinkeln” som vinden har mot ditt segel är lägre i mycket vind, men samma framdrivande kraft genereras. Mindre anfallsvinkel ger mindre sidkraft och du kan köra mindre fena.
    Dessutom går brädan oftast snabbare i mer vind vilket också inte kräver lika stor fena. Mer strömning ger mer lyftkraft.
    Och en mindre fena ger såklart bättre kontroll, bra att ha när det pungar på!

• markan

Medlem
    6 november, 2007 vid 22:00

@Lars_K 426834 wrote:

Förutsatt att du seglar lika högt mot vinden, och håller samma hastighet, så faller vinden in mot ditt segel i en snävare vinkel när det blåser mer. Dvs ”anfallsvinkeln” som vinden har mot ditt segel är lägre i mycket vind, men samma framdrivande kraft genereras. Mindre anfallsvinkel ger mindre sidkraft och du kan köra mindre fena.

Varför blir anfallsvinkeln mindre om man seglar lika högt mot vinden:confused2:

• lars_k

Medlem
    7 november, 2007 vid 06:58

Man behöver inte skota in lika mycket för samma drivkraft/hastighet som vid mindre vind, därav lägre anfallsvinkel och mindre sidkraft. Men oftast skotar man ju in mer för att få max fart, och då faller vinden in mot seglet mer framifrån pga brädans högre hastighet. Sidkraften ökar då också, men fenan kan ta mer kraft pga mer strömning. Jag skulle kunna rita en massa streck och pilar för att visa hur jag menar, men jag orkar inte… 😉

• alexasu

Medlem
    7 november, 2007 vid 09:32

men nu snackar du fortfarande om ett fall där du har mer eller mindre drag i ett segel.
    frågan kvarstår väl varför man byter ner fenor när man tar mindre segel?

• svenne

Medlem
    7 november, 2007 vid 09:48
    Markan;427048 wrote:
    Varför blir anfallsvinkeln mindre om man seglar lika högt mot vinden:confused2:

För att Lars_K:s exempel bygger på att vindhastigheten ökar.

• lars_k

Medlem
    7 november, 2007 vid 11:06

Ni kan göra som jag som läste in mej på segelteori när jag hade segelbåt. Dessutom blev det en hel del strömningslära när jag pluggade… Bra att ha teori botten när man sitter och funderar på hur saker funkar.
    … fast bäst är väl iofs att inte tänka överhuvudtaget och gå på känsla och testa sej fram. Mindre segel ska ha mindre fena helt enkelt, så är det med det! 🙂

• dr-masse

Medlem
    7 november, 2007 vid 12:05

Fena, seglets tryckpunkt och seglare (grovt förenklat) kan ses som en sammanhängande kraftbalans. För skön segling bör dessa överenstämma någorlunda väl.

För att seglingen skall gå bra behöver dessa krafter ”matcha” varandra.

En stor fena är kraftfullare än en mindre.

Om du då har mycket kraft i seglet och sätter i en för liten fena så kan den inte hantera vare sig seglets kraft eller den press du sätter på fenan = spinout.

Om du då sätter i en för stor, för kraftfull, fena för att åtgärda detta så blir fenan för kraftfull i förhållande till seglet. Brädan vill då resa sig ur vattnet och du får kontrollproblem. Kanske till och med fenplaning, dvs att fenan blir så kraftfull att den lyfter brädan ur vattnet.

Alltså – ju mer kraft du har i seglet, desto mindre fena kan du ha. Gränsen går när fenan blir så liten att såfort du sätter press på den så släpper det.

Ett mindre segel genererar mindre kraft, framförallt sidkraft, än ett stort (även om det blåser mycket) alltså kan man köra med en mindre fena. Kom ihåg balansen.

Detta går såklart att laborera en hel del med. Seglaren kan med god teknik köra med en väldigt liten fena i vissa sammanhang som kan vara en stor fördel (speed och freestyle), men även med en ”för” stor fena i andra sammanhang (formula, bra för höjdtagning).

Vissa seglare föredrar att ha en fena som de kan sätta mycket press på, andra väljer hellre en fena som kanske släpper lite i exempelvis vindsvackor men ger mer kontroll i mycket vind.

Vill du ta bra höjd – välj en större fena. Vill du svänga bättre och få mer kontroll – välj en mindre fena.

Varje vindsurfare borde i mina ögon ha minst två, men helst tre fenor till varje bräda – en för lite vind, en för mer vind och en för mycket vind.

Skrivet att en glad amatör på området, men som är rättså petig med mina fenor. Även i vågbrädorna.

Fena På!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications