-
Fentråd!
Tyckte att det var dags att höra lite åsikter om fentyper av er som har nåt att dela med er av. Verkar ju vara en djungel av olika åsikter och frågar man dem som vet så kan man få totalt motsägelsefulla svar.
Jag kör en JP 109FS med originalfenan, en bakåtsvängd 28cm fet freestylefena. Till en början tyckte jag att den kändes lite märklig, fick lätt spinout vilket jag förstår att man bör få med en FS-fena, men har ju blivit en bättre seglare med tiden och spinouterna är åtminstone kontrollerbara i de fall de uppträder. Nu är ju jag inte nån FS-kung utan kör mer fram och tillbaka och skuttar lite och kan tänka mig en annan fena till samma bräda. Dock tycker jag att toppfarten är ganska begränsad och önskar således göra nåt åt det, kanske kan en ny fena göra sitt till för nästa säsong?Nu till mina funderingar: (Kan tyckas vara självklara men efter rundfrågningar verkar det inte så!)
1. Vilken fena bör man välja om man vill undvika spinout?
2. Planar man tidigare med en tjockare fena?
(Tillämpar man aerodynamikens lagar så är det ju bättre lyft i en vinge med tjock profil kontra en med smal, borde alltså vara så att man planar tidigare med en tjock fena!)
(Att farten påverkas negativt är uppenbart så den hoppar vi)3. Planar man tidigare med en bredare fena (front to back) och hur påverkar detta farten?
(Borde ge bättre lyftkraft men sämre toppfart?)4. Hur påverkar fenans böjkurva fart-, och spinoutegenskaper?
5. Blir brädan mindre livlig med längre fena?
(Satte på en 32cm Maui Freeridefena tillsammans med 6,5kvm-segel, spinouten försvann men fenplaning gjorde brädan tråkig, kändes som att fenan var dominant över brädan.)Många frågor här, men kanske kan vi summera ihop nåt vettigt efter en eventuell diskussion.
Logga in för att svara.