Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fick ny och betydligt bättre fart och gång på mina 150 liter!

• Fick ny och betydligt bättre fart och gång på mina 150 liter!

Publicerad av farbror_j på 20 augusti, 2007 vid 07:40

Träffade för ett tag sedan GetWet och fick hjälp med att göra en bra riggning och tips om att Fanatics originalfena var bara skit (även om han inte sade det utan tog tag i toppen och gungade den fram och tillbaka och jämförde med sin egen formulafena). Pratade också lite om olika brädors gång i olika sjö och fick lära mig en del.

Skaffade därefter en 46 cm styv fena, drog nedhalet ytterligare 3 cm mer än rekommendationen på seglet, minskade uthalet, flyttade ut fotstroppana mot kanten (gör det lite klurigare att komma i men ökar fentrycket och förmågan att lägga tyngden i selen istället för i fötterna) och flyttade fram mastfoten 3-4 cm för att hålla ner fören och få ner stampigheten i motsjö.

Sicken skillnad! Nu går det betydligt bättre att köra riktigt fort (kör då med ett 8 kvadrats cambersegel).

Tack för hjälpen!

Oregistrerad svarade 18 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    20 augusti, 2007 vid 09:28

Det låter ju bra – vilket segel drog du mer än 3 centimeter? Vilken vind talar vi om – antar att du menar hård vind?

Johan

• jocla

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 09:35

Intressant, sitter också med en 46 cm Fanatic orginalfena.

Är det någon som vet / har någon bra länk till vad man behöver tänka på när man väljer fena? Fenkalkylatorerna som jag hittat är helt uppenbart inte heltäckande…

Tack på förhand

• Oregistrerad

Gäst
    20 augusti, 2007 vid 09:58

@Oregistrerad 407086 wrote:

Det låter ju bra – vilket segel drog du mer än 3 centimeter? Vilken vind talar vi om – antar att du menar hård vind?

Johan

Det var ett NP RX1 i helgen, men jag gör numer detsamma på mitt Noth Sail IQ 3D på 7,4 och Gun Sail ?? 6,2 (ett freeridesegel).

Det intressanta var att det var inte speciellt hård vind utan helgens 6-8 (med RX1-an) och tidigare 6-10 med North (då vindarna i stockholmstrakten inte är speciellt stabila blir det väldigt varierande siffror). Resultatet av det ökade nedhalet och minskade uthalet var att en del av ”lagårdsdörrskänslan” försvann och känslan av drag ökade. Säkerligen finns en hel del att säga om detta förfarande hos mer erfarna, men det var ett bra startskott för en bättre segling i mitt fall. På seglen finns tydliga markeringar för att man skall dra mer i hårdvind och mindre i lättvind – men säg den vinden som antingen är hård eller lätt här på östkusten. Med denna sättning förlorar jag en del i lättvindar, men vinner massor när det blåser på lite.

Läste också på en del på ”Nybörjarens guide till Formulasurfing” – där finns en hel del bra att läsa också för oss som inte kör formula!!!

http://www.steffo.nu/forum/showthread.php?t=40129

//Jörgen

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications