Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Finns det vind på Öland?
- 
Den vinden som vi hade är var från ett H tryck som låg SO om öland, och i och med att öland och fastlandet bildar en kon så trycks vinden ihop i sundet och det blåser därför mer sundet än ex mot ölands södra. En sjöbris bildas som Smhi säger men de missar att understryka en rätt viktigt sak, när denna luften blir varm och stiger bildas moln(cumulus) alltid….inga moln, ingen sjöbris. Optimalt för sjöbris är lätt offshore, eftersom det är den stora luftmassans rörelse som har betydelse, dvs att det blåser syd i sundet hjälper inte tills mkt för att starta en bris men den förstärker en befintlig bris. Ostkustens bris..ca 8-10 ms och väst 10-12 ms. – grundvinden… 
 Och sjöbrisen har väldigt svårt att komma igång när det blåser mer än 4 ms.Fanns en rätt schyst satellit bild uppe på smhi innan man jag hittar inte den. Fick väldigt najs åkning på longbay igår…sol och plattvatten bakom ön. /Benny 
- 
Okej, då har vi haft tur de senaste dagarna måste jag säga. Fredag, söndag och måndag. Och igår var det riktigt najs på Haga måste jag säga. 😀 Hm. Jag måste ta mig tid att läsa på mer om det där med bris. 
- 
Varför skulle det vara bättre med lite offshore för bris? Låter helsnurrigt. Motorn är att varm luft stiger, och tyngre luft då tar dess plats. Kall luft är tung – och vatten kyler luften.. Åsså snurrar det på… Låter ju som en onshore i sånt fall är optimalt för att ge en knuff lixom? 🙂 Det kan brisa utan stackmoln också, ifall kondenseringen är högre än den fuktiga luften kommer till eller det blåser på fint där den är så kan molnen utebli, fast det hör ju iofs till ovanligheterna. Fast just Hagas bris (eller vind/eller vad det nu är egentligen) fattar jag inte riktigt. Blåser ju alltid kanonbra, men sundet är ganska smalt och man tycker ju öland och fastlandet borde ta ut varandra lite.. 
 Spelar ju ingen roll egentligen. Det är bara att konstatera att det är bra kiting!
- 
@Milkman 377093 wrote: Fast just Hagas bris (eller vind/eller vad det nu är egentligen) fattar jag inte riktigt. Blåser ju alltid kanonbra, men sundet är ganska smalt och man tycker ju öland och fastlandet borde ta ut varandra lite.. 
 Spelar ju ingen roll egentligen. Det är bara att konstatera att det är bra kiting!Min lekmannateori är att det finns 2 brishärdar som hjälps åt i kalmarsund. 
 Fastlandet och öland. Sunde mitt imellan transporterar luften till dessa.Nu är BBoatB utbildad inom ämnet och han har helt rätt i det han säger! 
 Men jag måste säga Att första dagen med em.bris förra veckan så kollade jag vindmätarna, och i inlandet, bara någon mil ifrån kusten blåste det alla möjliga riktningar cirka 0-2m/s men i sundet hade vi 7-9. För mig räcker just det faktumet att tro på att det verkligen var en bris. De andra dagarna är jag lite mer osäker på faktiskt.En fråga till BBoatB också.. En vind som beror på ett högtryck som ligger en bit bort, följer den sammam mönster, som brisen att den ökar dagtid, och minskar nattetid? 
- 
Venturieffekt kallas det när vinden pressas mellan två landmassor som i en kon. Kraftig venturieeffekt kan ses i Gibraltar sund (tariffa), mellan Norra Sri lanka och Indien och så förstås i Kalmar sund…. 🙂 
- 
@Milkman 377093 wrote: Varför skulle det vara bättre med lite offshore för bris? Låter helsnurrigt. Motorn är att varm luft stiger, och tyngre luft då tar dess plats. Kall luft är tung – och vatten kyler luften.. Åsså snurrar det på… Låter ju som en onshore i sånt fall är optimalt för att ge en knuff lixom? Lite högre upp så går brisen tillbaka ut. Om det är lite frånlandsvind så hjälper frånlandsvind till att få igång ”hjulet” och man får de starkaste sjöbrisarna när sjöbrisen slår igenom trots en frånlands grundvind. nic 
- 
Okej, Att det blåser åt alla möjliga håll är för att vägverkets vindmätare inte är att lita på mer än de som sitter på broarna…dvs de sitter över trädtopparna. Om du kör e22 ser du dessa stationer och de lever rätt skyddad verkstad… Och även ”vanlig” vind blåser mer under dagen eftersom jordytan blir mer uppvärmd så blir det mer turbulent och det kan då blåsa mer i de lägre luftsikten. Framåt natten så avtar denna och det blir mer jämnt mellan luft skikten och det blir därför jämnare och oftast svagare vind under natten. Står ngt om detta på Smhi, troligen lite mer ingående och bättre förklarat. Och det som milkman säger förstår jag inte riktig, har personligen hört annat. Sen med brisen i kalmarsund så har jag inte heller kol på varför den är sydlig men som sagt vem bryr sig..:P En rolig grej är att SW monsunen över indien är världens största sjöbris…blåser mellan maj-okt ca. /Benny 
Logga in för att svara.