-
First impressions Point-1 AC1
Har nu fått tillfälle att testa mitt AC1 7.9 2010. Naturligtvis ett riktigt ”snyggt” segel med svart & orange monofilm/xply. Verkar vara OK sytt, bra spänning i maststrumpa/förlik utan direkta veck, ”ordentligt” släpp i akterliket, hyffsat lätt segel om än betydligt tyngre än mitt gamla Severne SSR 7.6. Till en början var jag MYCKET skeptisk till seglet mest beroende på en mindre ”miss” från fabriken, men jag börjar så sakteliga glömma det hela o försöka att vänja mig vid seglet trots den negativa starten:grin:. Jag riggar inte som man ”skall”, dvs jag underhalar ca 2-3cm, vill inte ha megalöst akterlik, har Point-7 egna mast. Bottendraget är helt OK, kanske något tunnare än på Severnet. Seglet känns något ”tyngre” o drar ”annorlunda”, det känns som om man får mer tryck på brädan med detta segel. Var ute en sväng idag i varierande vindar o lyckades komma strax över 30, så seglet är nog snabbt om man står på. Camber-rotationen börjar bli bättre o bättre, med tryck i seglet slår det om hyffsat bra, gjorde faktiskt några ”fullfartsgippar” idag, de första (och sista:grin:?) för i år. Överlag så känns det som att seglet kommer växa med tiden, att det kommer kännas bättre o bättre. Point-7 är helt klart ett prisvärt alternativ. Det är väl GUN som ligger närmast i pris, eller rättare sagt identiska oridinariepriser, o för dessa pengar får man ett snyggt segel med bra prestanda. SSR var mitt ”favvosegel” tidigare, återstår att se om detta blir ett sådant segel eller ej, time will tell.
Nu hoppas jag på hyffsade vindar från ”rätt” riktning så man kan testa seglet i ”maxade” förhållanden… O ja hoppas att gräset behagar försvinna för som det är nu så seglar man i en ”soppa”:grin:.
Logga in för att svara.