Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fixa liten spricka..

• Fixa liten spricka..

Publicerad av anonym-anvandare på 24 maj, 2005 vid 13:39

Hejsan! Har en liten spricka i ytan på min JP Freeride bräda. Tror inte att det kommer vatten genom, men tänkte ändå göra nåt åt den för säkerhetsskull. Sprickan har råkat hamna på ett sånt ställe där det finns halkskydd fastklistrat och som dessutom är blått, därför vill jag inte använda sågon typ av spackel utan hellre något transparent lim. Tips och ideér mottages med tacksamhet! (Sprickan är ca 1,5 cm lång)

alexasu svarade 20 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 14:01

Skulle jag vara du så skulle jag slipa ner skadan.

Sen så skulle jag lägga ett lager med gelcoat filler, ovan på det skulle jag lägga ett lager med epoxi alternativt klarlack och salt på det för att fixa till halkskyddet.

Det är vad jag skulle ha gjort, lycka till!

• fastforward

Medlem
    24 maj, 2005 vid 14:36

Annars har Gurra1978 en trevlig guide på sin sida:
    http://www.junkshop.nu/gurra1978/Galleri/Tips/Klarlack/index.htm

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 14:49

jag tycker att du kan prova ett snabblim ex loctite som är tunt som vätska ock starkt lycka till .

• maki5836

Medlem
    24 maj, 2005 vid 17:13

Jag hade slipat och lagt på epoxylim

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2005 vid 21:25

Lägg upp en bild på hur det ser ut vetja i bra close up.
    1 flexar det under sprickan.
    2 hör det något ljud typ frasigt ”crunch ljud” när du trycker lätt på skadan?

• supasonic

Medlem
    25 maj, 2005 vid 08:37

Min erfarenhet är att små sprickor kan dölja större skador än man kan förutse. Ffa är detta intressant att veta eftersom man inte vill att brädan skall suga åt sig vatten.

Fräs ned gelcoaten med dremel. Finns skitfina fräsar i många olika former. Bättre än att slipa för man har bättre kontroll. Lätt att frilägga väven under utan skador på den.

Kontrollera sandwichmaterialet. Ibland är det större spricka än man kan tro.

Reimpregnera väven med riktig epoxy utan tillblandning av konsistensgivare.

Slipa efter härdning och lägg på gelcoat eller gelcoatfiller eller spackel eller vafansomhelst. Eftersom du lagt epoxy under kan du använda styrenpolymer utan risk för att lösa upp skummet i brädan. Lägg aldrig styrenplast direkt på skummet!!!

slipa igen och måla

Kan tillägga att jag har försökt att på olika sätt få in epoxy i brädan utan att fräsa bort gelcoaten men ej lyckats. Har försökt att injicera med olika dimensioner på kanyl men det fungerar dåligt. Att spruta epoxy med ”vanlig” rosa 18G kanyl går bra med en 2ml spruta där kolven har liten diameter men att få in det i brädan är mer eller mindre omöjligt då det behövs ännu högre tryck och eventuell luft har svårt att komma undan även om man försökt göra hål vid sidorna. Det går inte heller att laga delamineringar framgångsrikt på detta sätt. Det bästa är att blöta väven ovanifrån och vid större delamineringar lär man nog få skära bort en del väv men detta har jag aldrig försökt mig på själv.

.s

• mexi_

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:18

Jag har lagat en hel del sprickor med Plastic Padding Elastic (grön variant) och de har hållt kanonbra. Jag har lagt på ett tunt lager epoxy på för att få finnish. Jag har skrapat rent sprickorna och slipat ner dem till blocket och därefter spacklat igen. Känns bra att öppna upp för att se att inte vatten kommit in eller att skadan är större än den ser ut!

• styret

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:59

är det bara gelcoaten som ahr spruckit så är det lungt men man kan slänpa på ett lger epoxi över för att vara på skra sidan.

man vill ju inte ha brädan liggande öppen för laminering mitt under sässong!

• alexasu

Medlem
    25 maj, 2005 vid 13:42

löses inte plastic padding upp av vatten?
    har sett en del lagningar på optimister å de har vittrat sönder ganska fort…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications