Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Flexifoils rapport från PKRA
- 
Svar till: 
 Men man ska ju vara fet för att vinna. Alla på prispallen i både long dist o speed är ju alltid the big guys.. [/ QUOTE ] Kanske bara ett sammanträffande men vikt är en av fem faktorer som gör att vi kan flyga. Du får pröva att kita med ballast …. eller äta många semlor  (vingform, luftens densitet, fart är några av de andra) Hälsningar, 
 nic
- 
jäklar va många semlor de blir innan anna e uppe i den fedes vikt.  
- 
Varför ska hög AR vara = ingen nybörjar kite? Ta som exempel Advance Kobra som har väldigt högt AR den är hur lätt som helst att köra och hur stabil som helst men som sagt inte världens snabbaste drake (runt sin egen axel..typ, dock snabb ut i fönstret) vilket hög AR drakar ofta inte är m a o väldigt mycket lättare att hantera vid inlärning av nya tricks då kiten stannar ungefär där man lämnat den även om man har lite tyngdpunkt på något håll på bomen, ta då istället och sätt en nybörjare på en svinsnabb mid ar kite som reagerar så fort du rör på bommen… i början så ger man säkert lite för mycket utslag på bomen och då kännse det betydligt farligare att kite loopa kiten in i powerzone 4 ggr än att draken vandrar ut i fönstret…visst vattenstart kanske är bökigare men nu är det ju massa meck på alla kites för att fixa det så… eller är jag ute och cyklar kanske? 
- 
när jag var i thailand så såg jag en masa lexifoil som klyvdes på mitten.. inte roligt om man e långt ut och kitear.. 
 kanske inte en massa men två på en v. det e ganska mycket iofs! har ju aldrig sett det i habo pung! men det var ju även 2004 så jag antar att det problemet också e fixat!
 eller?
- 
Nä björn, du är inte ute och cyklar. 
 Däremot har kites med hög AR ett värre temprament. Något som kan bli väldigt väldigt fel om en noob ger sig på dem.Advancekites verkar lite lugnare än övriga sorter. Du kan få prova en Blade IIIa nån gång  
- 
Svar till: 
 Nä björn, du är inte ute och cyklar. 
 Däremot har kites med hög AR ett värre temprament. Något som kan bli väldigt väldigt fel om en noob ger sig på dem.Advancekites verkar lite lugnare än övriga sorter. Du kan få prova en Blade IIIa nån gång  [/ QUOTE ] Har kört ganska mkt Blade i min ungdom och visst den är inte helt lätt hantera..men det är ju för f* en foil  men det är klart beter sig ”Flexifoil Firestorm (kommer snart)” som en Blade III så stämmer det ju att den inte är ngn nybörjardrake dock så vet jag inte om det beror på dess höga AR… men det är klart beter sig ”Flexifoil Firestorm (kommer snart)” som en Blade III så stämmer det ju att den inte är ngn nybörjardrake dock så vet jag inte om det beror på dess höga AR…
- 
Svar till: 
 Varför ska hög AR vara = ingen nybörjar kite? Ta som exempel Advance Kobra som har väldigt högt AR den är hur lätt som helst att köra och hur stabil som helst men som sagt inte världens snabbaste drake (runt sin egen axel..typ, dock snabb ut i fönstret) vilket hög AR drakar ofta inte är m a o väldigt mycket lättare att hantera vid inlärning av nya tricks då kiten stannar ungefär där man lämnat den även om man har lite tyngdpunkt på något håll på bomen, ta då istället och sätt en nybörjare på en svinsnabb mid ar kite som reagerar så fort du rör på bommen… i början så ger man säkert lite för mycket utslag på bomen och då kännse det betydligt farligare att kite loopa kiten in i powerzone 4 ggr än att draken vandrar ut i fönstret…visst vattenstart kanske är bökigare men nu är det ju massa meck på alla kites för att fixa det så… eller är jag ute och cyklar kanske? [/ QUOTE ] Firestorm är mycket snabb, även de stora kitarna (stora kites vanligtvis lite tröga). Kör man en hög ar så är det att rekommendera att man har en del kunskap. Små utslag kan ge stora effekter. Jag skulle inte rekommendera en nybörjare en Firestorm alt hög AR från annan leverantör. Bättre att börja med medel som även fungerar i vågor, freeride. Peter 
- 
Svar till: 
 när jag var i thailand så såg jag en masa lexifoil som klyvdes på mitten.. inte roligt om man e långt ut och kitear.. 
 kanske inte en massa men två på en v. det e ganska mycket iofs! har ju aldrig sett det i habo pung! men det var ju även 2004 så jag antar att det problemet också e fixat!
 eller?[/ QUOTE ] Känner inte till detta. Men det har skett ganska stora förändringar på kitsen 2005. Strike II är mer lik gamla Storm III. Peter 
Logga in för att svara.