• Flygfrakt

Publicerad av bohm på 14 augusti, 2010 vid 18:10

Nån som vet vad det kostar att skicka 3 segel till Sydney? Alternativen som jag har är antingen ta med samtidigt som man själv flyger eller skicka seglen med en fraktfirma när man är i sverige och hämta dem nån dag efter att man kommit fram. Det finns ju några fraktbolag som skickar flygplats-till-flygplats. Borde inte vara så dyrt?

Nån som vet vad dessa 2 alternativen kostar? Om man ska ta med sig bagaget samtidigt som man själv flyger förutsätter det att man väljer ett flygbolag som tar emot extra bagage. Då har man färre bolag att välja på och kanske blir biljetten dyrare då, eller?

Måste man betala tull i australien om man skickar, även om det är begagnade segel?

oaxen svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kenjie

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 18:27

Kan denna sidan hjälpa dig?
    http://www.fraktjakt.se

• ola-h

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 18:28

Vet inte hur det är med just Australien, men jag har kollat alternativet att ”frakta separat” med Maui och det har alltid varit dyrare än att surt punga upp med vad det kostar att ta med lite extra på flyget när man flyger själv. Om du bara har segel kan du ha tur och få med det gratis. Men rent formellt blir det ofta ett för stort bagage och du måste betala extra. Om det bara är segel lönar det sig då nästan alltid att betala för ”vanligt oversize” istället för att ta det som vindsurfingutrustning.

Däremot tror jag i praktiken att alla flyg kan ta med ett pack med segel. Det är ju trots allt bara marginellt större än ett standardbagage. Bräda är en annan sak, men segel skulle jag definitivt chansa på att inte ”föranmäla”.

• surfslusken

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 18:58

Mitt råd e att lägga ner dom planerna. Ja har försökt/kollat upp de upplägget till SA, o från Landvetter till Frankfurt eftersom ”problemet” var SAS som körde den sträckan åt Lufthansa.
    Ja vart avrådd av Lufthansa Cargo eftersom ja aldrig skulle hinna plocka upp prylarna där innan flyget till till Kapstan gick trots att de va typ 3 tim. Cargo terminalen ligger nämligen på andra sida flygplatsen, en BRA bit, o hade grejerna blivit kvar där hade de inte vart lönt o lösa ut dom på hemvägen.
    Skickade hem ett packe på 60kg från Kanarieholmaran engång.
    Va dyrt o pappers jobbet va ett rent helvete! Och du ska tänka på att ”hämta nån dag efter” kostar, du åker på terminal avgift för varje timme dina prylar tar upp plats på deras dyra flygplats lager, kan bli en sur nota när du ska lösa ut grejerna. Dessutom kan de tillkomma en massa små poster som, ”terminalhanterings avg”, ”utfärdande av tullhandlingar” osv osv.
    Skinnad lär du iaf bli.
    Näe, av erfarenhet säger ja bara, glöm flygfrakt.

• bohm

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 19:19

Nä, sant. Jag är mer inne på att att ta med mig och ev. betala för extra bagage.

Nån som vet vad det kostar med extra bagage?

Varför frågan ställs är för jag har kollat runt på olika hemsidor som säljer wsurf-utrustning samt lokala köp/sälj och det verkar vara rätt mycket dyrare med segel där, än i sverige…. jag gjorde en jämförelse mellan surfers och en lokal butik i sydney och det var ca 4000 kr billigare i sverige på 3 segel. Likaså verkar begagnade segel vara billigare i sverige än i sydney.
    Men man måste ju ta hänsyn till vad det kostar att ta dit seglen.

• zurfman

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 20:36

En fördel med att skicka, om man känner någon som man kan skicka till är väl fördelen att man kan skicka i förväg o kontrollera att bagaget verkligen finns på plats (om det skulle komma fel osv….har läst nåt sånt förut här)

Känns ändå enklare att ta med extra bagage kanske….

• Kjello

Gäst
    15 augusti, 2010 vid 07:21

Jag har aldrig flygfraktat, men frågade efter billigaste sättet för ett år sen.
    Då fick jag tipset om http://www.travelcargo.se/
    Jag har alltid fått med kiteutrustning gratis hittills, vill inte resa med vindsurf.

• oaxen

Medlem
    15 augusti, 2010 vid 07:28

1. Köp SuperFreak.
    2. Ta ur alla lattor och packa seglen i en resväska.
    3. Packa master och lattor i en tub för fiskespön, maxlängd ca 2,45 m. Det brukar vara gratis att ta med ”fiskespön”. : )

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.