Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 11:43

confused.gif mad.gif
    Frenzy05’s bomsystem har ingeting gemensamt med Flysurfers.

Däremot så fungerar Frenzyns bomsystem på Flysurfer också om man är vill uppgradera för att slippa allt linklabbel med leashar och sånt som är i vägen på Flysurfers.

nic

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:19

Jämför själv.
    Ozone och Flysurfer är olika i nästan allt inte bara bommen.
    Kanske är det så för att Flysurfer inriktar sig mera på vattenkiting.

• mat

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:24

Oj ! Men vem är det som är på bilden confused.gif laugh.gif wink.gif tongue.gif
    /Mat
    http://www.alohaphoto.nu

• metallifredd

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:14

ha ha du borde ju gilla frenzy Mat. typ nästan Frenchy , he he he

• matthias

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:28

aaajj, fy fan, ring en ambulans snabbt, jag fick akut smärta i ordvitstarmen.

• cortex

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:30

Svar till:

Jämför själv.
    Ozone och Flysurfer är olika i nästan allt inte bara bommen.
    Kanske är det så för att Flysurfer inriktar sig mera på vattenkiting.

[/ QUOTE ]

Flysurfer inriktar sig på både vatten, snö och land. Men iaf. De ”handbromsar” du påstår inte finns på FS är de svarta kulorna på leaderlinorna. Dvs du använder dessa på precis samma sätt som på Frenzyn. Systemet har funnits på FS sedan hedenhös.
    Hur som haver så är det i princip bara att FS valt att ha sin leash ”separat” genom bommen det som skiljer systemen åt såvitt jag kan se? Att de valt att ha den separat är för att man lätt ska kunna sätta HP-förlängning på leashen.
    Hur ser Frenzy-systemet ut när bommen är riggad för unhooked och HP förresten?

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 14:10

Svar till:

Hur som haver så är det i princip bara att FS valt att ha sin leash ”separat” genom bommen det som skiljer systemen åt såvitt jag kan se?

[/ QUOTE ]

Så man har valt att ha leash och Ozone har kommit på ett sätt att eliminera leashen men var är likheten?

Svar till:

Hur ser Frenzy-systemet ut när bommen är riggad för unhooked och HP förresten?

[/ QUOTE ]

Man sätter handlepass-leash antingen som suicide-leash (på chickenloopen) eller helt enkelt på bromshandtaget.

Jag ser fortfarande inte var du ser likheten i systemen eller var Ozone skulle kopierat något som Flysurfer utvecklat fram under flera år?

nic

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 15:44

När man aktiverar säkehetssystemet på Frenzy förlängs framlinorna (man har fortfarande bommen i handen och kan justera kiten lite). Kiten faller till marken redo att startas om igen med en gång när man dragit in och satt fast säkringen.

På Flysurfer släpper man bommen vilket gör att baklinorna drar ner kiten. Du har ingen kontroll längre när du bara har leashen att hålla i och vad jag sett faller Flysurfer oftast ner i ett nystan.

Två helt olika sätt. Döm själv vilket som är snyggast.

nic

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 16:52

Svar till:

De ”handbromsar” du påstår inte finns på FS är de svarta kulorna på leaderlinorna.

[/ QUOTE ]

Detta är inte samma sak som bromshandtaget på Frenzyn eftersom du med Frenzyns bromshandtag fortfarande kan styra kiten tillräckligt mycket.

Med Flysurfers ”kulor” kan du bara möjligtvis slippa slänga bommen men du får ingen styrning.

nic

• pjoter

Medlem
    13 april, 2005 vid 16:58

sätter man hp leashen till bromsen så snurrar den väl upp sig som vilken vanlig leash som helst då man snurrar? e väl nåt som fs tagit bort? eller har jag fattat helt fel?

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 17:11

Helt rätt. Men på snö kan man börja göra handlepass i 2.5 sekundmeter med en liten sluttning. Om man har leash överhuvudtaget så sätter du den i chickenloopen. Å det gör man även om man har andra leashar att välja på för man vill inte ramla ner rakt ner på land.

nic

• pjoter

Medlem
    13 april, 2005 vid 17:32

nä de klart. då e jag med.

• luuddee

Medlem
    13 april, 2005 vid 18:27

shit vilket tjat. kör ordentliga kites istället. tongue.gif

• yaqup

Medlem
    13 april, 2005 vid 18:32

bästa på denna tråden…. eller ja. bilderna var ju fina o så

• cortex

Medlem
    13 april, 2005 vid 20:02

Svar till:

När man aktiverar säkehetssystemet på Frenzy förlängs framlinorna (man har fortfarande bommen i handen och kan justera kiten lite). Kiten faller till marken redo att startas om igen med en gång när man dragit in och satt fast säkringen.

[/ QUOTE ]

Ok, fast skillnaden mellan att förlänga framlinorna eller att korta baklinorna är vadå? Effekten blir ju den samma. Men visst, på det viset är faktiskt Frenzyns lösning annorlunda. Så på så vis hade jag fel. Tar tillbaks och hävdar motsatsen.

Svar till:

På Flysurfer släpper man bommen vilket gör att baklinorna drar ner kiten. Du har ingen kontroll längre när du bara har leashen att hålla i och vad jag sett faller Flysurfer oftast ner i ett nystan.

[/ QUOTE ]

Nice’igt påhopp det där. Tror du ska få testa en FS kite när jag kan visa dig hur den fungerar så du slipper gissa så mycket.
    När du drar safetyn så JA, då landar kiten sig själv baklänges (precis som en Frenzy gör när du drar safetyn). Att vissa kites viker in vingtipparna vid landning beror på att ägarna till kiten inte orkat ”korta” mittlinan efter den blivit inkörd (dvs sträckt sig något) efter ett par timmar. Det tar 5 minuter att göra och efter det landar kiten lika klockrent som vanligt.

Om du ändå ska landa och hålla i bommen så använder man lämpligast de bägge bollarna på leaderlinorna. Du kan då precisions-landa kiten bäst du vill.

Svar till:

Två helt olika sätt. Döm själv vilket som är snyggast.

nic

[/ QUOTE ]

Jepp, fast det är ju bra om folk har rätt information att gå efter innan de gör bedömningen. Jag vet att jag hade smått fel om att systemen var likadana, så det var dumt. Men däremot så var det en hel del felaktigheter i ditt inlägg också.

BTW, så om du ska köra med HP-leash på Frenzyn så är inte systemet spinning?
    Känns inte som om Ozones system är särskilt ”perfekt” det heller mao.
    Visst *går* det med suicide-leash men det heter ju inte ”suicide” för inte.
    Fast visst, på snö är det ju oftast en bra idé med suicide, däremot kan du då plocka väck den vanliga leashen på FS-kitesen också och får då en helt ren bom. Landar kiten gör du då fortfarande med bollarna.
    Annars är det absolut bästa lösningen på FS att koppla leashen via chickenloopen (med en stålögla) så att den fungerar som en suicide leash så länge chickenloopen är stängd men kickar in säkerhets-systemet så fort man drar i chickenloopens release. Systemet är då dessutom fortfarande spinning. Då s.a.s både har man och äter kakan eftersom leashen bara blir suicide så länge man kör unhooked.

För övrigt görs nog fajten FS vs Ozone lämpligen upp på tävlingarna istället för här. grin.gif

/Kaj(Tech)

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.