Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

• luuddee

Medlem
    13 april, 2005 vid 20:44

jevlar va du skriver mycket ofta.. pallar ju aldrig läsa..

• cortex

Medlem
    13 april, 2005 vid 20:52

Sorry, men jag försöker bara skriva exakt vad jag menar så det inte misstolkas. Det tar tyvärr lite plats.

/Kaj(Tech)

• etype

Medlem
    13 april, 2005 vid 21:17

Svar till:

jevlar va du skriver mycket ofta.. pallar ju aldrig läsa..

[/ QUOTE ]

Luddee 1362 inlägg
    Cortex 380 inlägg

Du pallar tydligen kommentera iaf… smirk.gif
    /iiitype

• june

Medlem
    13 april, 2005 vid 21:21

Og neste år er det selvfølgelig veldig hyggelig om det kommer enda flere svensker over grensen og leker med dragene sine i WC!

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 22:05

Svar till:

…plocka väck den vanliga leashen på FS-kitesen också och får då en helt ren bom. Landar kiten gör du då fortfarande med bollarna.

[/ QUOTE ]
    Koppla bort säkerhetssystemet för att få den ren? Unhooked kör man ju några sekunder sedan krokar man på igen å då vill man gärna ha kvar lite säkerhet. Låter krystat.
    Och att dra ner styrlinorna (bollarna) när det blåser låter vanskligt och vad gör man sedan för att säkra kiten när du tagit bort säkerhetssystemet?

Frenzyns bromslina kan du däremot hålla i mycket vind eftersom du håller den i ena handen och bommen unhooked i andra. Då har du full kontroll på kiten. Du kan både styra kiten och kontrollera höjden på kiten trots att den är nästan/helt stallad. (Blåser det för mkt släpper du ju bara bommen.)

Svar till:

Jag vet att jag hade smått fel

[/ QUOTE ]

Antar att du är ironisk för du var faktiskt helt av banan. Du får tagga ner på säljsnacket och inse att man med en allround-kite riskerar att inte bli optimal på nåt.

Svaret om HP-leash hittar du ovanför. Suicide kanske låter tufft men på snö/land är du mer suicid om du sätter leashen någon annanstans och gör höga handlepass.

Frenzy05 är en kite specialutvecklad för snö till skillnad från Flysurfers. Det är därför den är utprovad att hålla ett högt inre tryck vid ett ovanligt brett vindregister, och speciellt vid låga vindhastigheter. Dessutom måste en snökite värd namnet vara grym att kiteloopa tajt med så att man lätt tar sig upp för backarna även vid svag vind och tajt om utrymme.

nic

Sigve Botnen, handlepass med leash på chickenloopen

• nic

Medlem
    13 april, 2005 vid 22:16

Tack för inbjudan cool.gif Med så mycket snö får det plats några till wink.gif

Hälsningar,
    nic

• patrikol

Medlem
    13 april, 2005 vid 22:22

Lite goa bilder igen! smile.gif

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 07:43

Jasså, det var bilder ni ville ha wink.gif

Som ett rakblad…

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 08:20

DSC_4352.sized.jpg

versus Flysurfer Rookie2 t.ex, två olika filosofier. Kitar som ser så olika ut måste kännas och flyga olika.
    (foto: flysurfers webbsite)

Jag ändrat bild bytt ut till Rookie2 så jämförelsen blir bättre.

nic

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 10:29

Apropå att tagga ner säljsnacket… mad.gif

För det första har jag *aldrig* rackat ner på vare sig Frenzy eller Ozone, jag har tvärt om vid flera tillfällen sagt att jag anser att de gör mycket bra kites. Du å andra sidan tar varje jävla tillfälle till att komma med kängor (många felaktiga dessutom) mot andra kites än Ozone.

För det andra var jag *inte* ironisk alls. Jag insåg att jag hade fel om säkerhets-systemet och tog tillbaka mitt påstående.

För det tredje skrev jag precis hur man skulle göra en mycket bra kombo med vanlig leash + suicide-leash på FS-kites bibehållande spinning-funktionen. Det klippte du hel sonika bort i ditt svar. Snyggt.

För det fjärde, hur fanken kan du göra en profiljämförelse på en Frenzy -05 med en Voodoo -04? Voodoon är inte en performance-kite överhuvudtaget. Det är en snäll nybörjar/intermediate kite som inte alls har samma användningsområde som Frenzyn. Jämför med Extacy istället (fast det kanske inte är lika kul) eller, om du vill ha ”Som ett rakblad”, Flysurfer Speed.
    Annars är FS Rookie2 den kite som mest liknar Frenzy’n, den är open-celled och gjord enbart för snö/land-kiting.

”Rakblad”:

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 10:55

Svar till:

Du å andra sidan tar varje jävla tillfälle till att komma med kängor (många felaktiga dessutom) mot andra kites än Ozone.

[/ QUOTE ]

Andra än Flysurfer? Var?

Uppdaterade bilden med Rookie för det spelar ingen roll vilken kite för att visa att olikheterna är större än likheterna.

Svar till:

För det tredje skrev jag precis hur man skulle göra en mycket bra kombo med vanlig leash + suicide-leash på FS-kites bibehållande spinning-funktionen. Det klippte du hel sonika bort i ditt svar. Snyggt.

Svar till:

Annars är det absolut bästa lösningen på FS att koppla leashen via chickenloopen (med en stålögla) så att den fungerar som en suicide leash så länge chickenloopen är stängd men kickar in säkerhets-systemet så fort man drar i chickenloopens release. Systemet är då dessutom fortfarande spinning. Då s.a.s både har man och äter kakan eftersom leashen bara blir suicide så länge man kör unhooked.

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Jag klippte inte bort det, jag bara kommenterade det inte för jag tyckte det var dravel men jag kan göra det.
    På snö är det ointressant med leash som du beskriver det. (vi har kommeterat det innan på denna tråden) På vatten, tja, du får säga vad du vill men de flesta inser väl att man måste ha grymt långa armar om man ska kunna lösa ut när man tappat kontrollen å chicken-loopen är 1,5 meter bort. (Jag har inte träffat dig och kanske släpar dina armar i marken när du står upp.)
    Men jag är bara intesserad av snöfunktionen så jag struntar i vad du säger till dina vattenkunder.

nic

• stebe

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:12

Tack för en underållande tråd och intressant info.

Roligast läsning var dock när du Nic ber cortex att tagga ner säljsnacket efter att jag som läsar fått frossa i över 20 inlägg (med mycket fina bilder) som var för sig är en liten orgie av Ozone reklam. grin.gif

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:22

Haha, jo du har rätt. Och till Kaj så kanske jag varit väl ”on the edge”. Antar att det beror på att jag är trött på att höra folk som tror att Flysurfer och Ozone gör typ samma sorts kitar, när de är så olika, att jag ser rött när tom Flysurfer-importören kaj tror att Flysurfer har några likheter med Frenzyn. Fast nu har väl skillnaderna framgått i alla fall.

(För övrigt så har varenda en av de nya snökitarna på marknaden mera gemensamt med Frenzyn än med Flysurfer.)

gött att nån orkade läsa ända hit i alla fall.

nic

• patrikol

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:31

Det är en konst att låta bli att svara på det som man tycker är helt upp åt väggarna. Jag övar för fullt hela tiden. wink.gif

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:35

tongue.gif Svårt med ett finger som är så trigger-happy men jag får väl sätta det på avtryckaren till kameran istället crazy.gif

nic

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.