Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

• patrikol

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:36

Ja Tack det gillar vi! smile.gif smile.gif

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 13:21

Svar till:

Haha, jo du har rätt. Och till Kaj så kanske jag varit väl ”on the edge”.

[/ QUOTE ]

No shit. Och när du dessutom kallar mina inlägg ”dravel” och kommer med grejer som ”kanske släpar dina armar i marken när du står upp” så har du klart gått över gränsen.
    Cykla och vält!

Svar till:

Antar att det beror på att jag är trött på att höra folk som tror att Flysurfer och Ozone gör typ samma sorts kitar, när de är så olika, att jag ser rött när tom Flysurfer-importören kaj tror att Flysurfer har några likheter med Frenzyn. Fast nu har väl skillnaderna framgått i alla fall.

[/ QUOTE ]

Tja, det verkar ju i så fall inte kräva mycket för att få dig att se rött.
    När det gäller skillnader och likheter mellan olika kites så är det en sjujäkla skillnad i hur en opencelled och en close-celled kite är konstuerad. Det lär ju knappast någon behöva förklara för mig. Det jag påpekade (och sedan tagit tillbaka, nu för TREDJE gången) handlade om bom-systemet. Inte kiten i sig. Så läs innan du skriver.

Och tro mig, jag tycker inte heller det är direkt fetkul när folk blandar ihop open-celled kites (som Ozone), som inte går att använda på vettigt sätt i vatten, med FS-kitesen som är byggda för vattenbruk likaväl som snö.

Svar till:

(För övrigt så har varenda en av de nya snökitarna på marknaden mera gemensamt med Frenzyn än med Flysurfer.)

[/ QUOTE ]

Jepp, FS har patent på många av sina lösningar (multiwac, Jetflaps etc). Så det är inte helt billigt att ”kopiera” Flysurfer. I synnerhet eftersom det dessutom inte finns många fabriker som klarar av att sy komplexa delar av kiten (Jetflapsen är ett bra exempel) till ett rimligt pris.
    Undantaget är FS Rookie2 som liknar många andra av de ”nya” snowkitesen i att den är open-celled, saknar jetflaps och har ett enklare bridle-system än övriga FS-kites.
    Att den är långt ifrån identiskt med Frenzyn är ju ganska självklart eftersom FS utvecklar sina kites efter eget huvud (precis som Ozone gör).

Men om man ska välja en FS kite som mest *liknar* Frenzyn i konstruktion så är det Rookie2’an. Ska man välja en FS-kite som riktar sig till liknande målgrupp som Frenzyn så är det Extacy som gäller. För att du inte ska få frispel igen så understryker jag att dessa kites *inte* har några stora likheter i sina konstruktioner.

Svar till:

gött att nån orkade läsa ända hit i alla fall.

[/ QUOTE ]

Jo, fast nu är iaf jag så less på den här tråden att jag börjar se i kors.

/Kaj(Tech)

• luuddee

Medlem
    14 april, 2005 vid 14:01

smirk.gif

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 14:56

Nu har du skrivit saker som får mitt triggerfinger att rycka igen men jag ska försöka hålla mig.

Däremot pratade jag med Ozone om patent förra året och då sa de att patent är dyra och det går ändå att komma runt dem på ett eller annat sätt genom att bara göra en liten förändring så de har inga patent på sina uppfinnigar / designer (så vitt jag vet i år) utan förlitar sig helt på att ligga i framkant hela tiden. Och när man ser vilken skillnad bara en centimeters justering på en av bridlelinorna gör så tror jag faktiskt Ozone kan vara lunga. Den kunskapen de sitter på går knappast att kopiera om man inte är helt utan samvete å moral och gör en exakt kopia (vilket iofs redan gjorts av ett LEI-företag).

Jag tror inte FS skulle vilja kopiera Ozone, att dömma av den nya FS Speed så vill Flysurfer behålla tätpositionen bland kitar som går bäst rakt fram.

(Oj, hur tyckte ni jag klarade mig tongue.gif )

nic

PS: wac-jet, jet-flaps, liknande saker har ju provats inom skärmflygning men övergetts eftersom det just inte gav så stor skillnad i praktiken som i teorin att det försvarade kostnaderna. Men tydligen tycker Flysurfer att det är värt det.

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 15:42

”Du och ditt skjutgalna gamla finger”… grin.gif

Nä, flysurfer Speed är gjord för att gå jävligt fort rakt fram. Det stämmer bra det. Å andra sidan gör FS andra kites för de som vill kiteloopa häcken av sig. Speed är absolut inte byggd för det. Lite som att försöka köra rally med en F1-bil.

Angående JetFlaps så använder Skywalk dem nu även på sina paragliders med gott resultat. Däremot har de större effekt på en kitevinge än på en flygvinge eftersom kitevingen (oftast) används i luftflöden med lägre hastighet, dvs den ska genererar mer lyfkraft och vara stabilare vid lägre farter. Det är dessutom stor skillnad på tredje generationens JF och den första (som satt på bl.a Titanen).

Men du har rätt i att det inte är främst patenten som hindrar ”alla” från att kopiera FS (och Ozone), det handlar mera om att om man kopierar hamnar man långt ifrån framkanten på utvecklingen eftersom även kopiering tar tid.

Och Nic, man *måste* inte racka ner på något hos ”det andra märket” i varje inlägg. Det räcker gott med att göra det i varannat eller vart fjärde.

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 17:12

Svar till:

FS andra kites för de som vill kiteloopa häcken av sig.

[/ QUOTE ]
    Vilken av FS-kitar tycker du har bäst handling/svänger snabbast?

Svar till:

Angående JetFlaps så använder Skywalk dem nu även på sina paragliders med gott resultat.

[/ QUOTE ]
    Fast mellan dig och mig; Skywalk-Flysurfer är ju ”samma” bolag så är det väl en tveksam källa/merit.

Svar till:

Och Nic, man *måste* inte racka ner på något hos ”det andra märket” i varje inlägg. Det räcker gott med att göra det i varannat eller vart fjärde.

[/ QUOTE ]

Jag tror inte att du hittar _någon_annanstans_ att jag rackar ner på ett kitemärke.
    Antar att det är sånt du riskerar när du kallar det du säljer för det bästa på marknaden utan att ha speciellt på fötterna.

nic

• mrmille

Medlem
    14 april, 2005 vid 17:36

FS Speed är ju inte på något sett unik. Ozone har haft Razor ett bra tag nu. Två kites som liknar varandra rätt ordentligt.

Jag tror personligen inte att Ozone eller FS kopierar från varandra. Däremot drivs utvecklingen hela tiden mot mer optimala men ändamålsenliga kites. Rätt kite till rätt förhållanden. Detta gör onekligen då att lösningarna kommer bli mer och mer lika varandra.

Det som spelar någon roll är ju engentligen inte vem som tagit vad av vem utan att åkarna får bra kites med rätt säkerhetstänk.

Eller?

• nic

Medlem
    14 april, 2005 vid 17:59

Svar till:

Rätt kite till rätt förhållande.

[/ QUOTE ]

Detta vill jag ha som devis. wink.gif

nic

PS: Det är ingen som tror att den andre kopierar (ehm, längre). Tvärtom listar vi olikheter tongue.gif

• zebulon

Medlem
    14 april, 2005 vid 20:56

Jvlr, vilken het importörs-tråd detta var… Mitt tips är att Nic kopierar hela tråden och kör ”Frenzy Kampanjen” i höst igen när snösäsongen börjar… cool.gif

Tror personligen att det kanske är vettigt för alla parter att fokusera aningen mer på sina egna produkter då det inte upplevs seriöst (iaf inte av mig & många därtill…) att racka ned på andra. Visst måste man möta direkta felaktiga påståenden men absolut utan underton av personangrepp! Men, mycket intressant läsning.

Har en fråga till herrarna snö-kite-experts:

Air Born’s nya märke JN gör även de en foil, Semi Freddo, som utvecklats i just Norge faktiskt. Jag har inte riktigt hunnit testa men inser att Ni båda byggt upp en rejäl hög erfarenhet sen Advance lade av med ”cutting edge foils” (Nic, det var väl så att Ozone draftade Chasta från just Advance wink.gif ). Vore väldigt mycket värt om Ni kunde ta en titt på Semi Freddo och komma med ett så objektivt utlåtande som möjligt (går det??? grin.gif )! De verkar som de ”kopierat” en hel del av bomlösningen från Frenzy men enligt Nics tidigare inlägg är väl det väldigt, väldigt bra. Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill satsa på en foil som inte håller måttet i konkurrensen!

Nästa fråga:
    Har via en fotograf-kontakt fått 3 garanterade införande i väldigt stora tidningar om snökiting till hösten! Tänkte åka en sväng helgen 23 april till fjälls för att göra reportaget! Spontant känns Riksgränsen som ett bra mål så här års. Någon med snökiting-erfarenhet därifrån? Något bättre tips? Har en gammal kompis i Kittelfjäll som kanske också kunde vara ett bra ställe. Mycket tacksam för hjälp då detta måste planeras snarast!

/Jonas

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 21:45

Svar till:

Vilken av FS-kitar tycker du har bäst handling/svänger snabbast?

[/ QUOTE ]
    Svänger snabbast = Extacy. Bäst handling… vad fanken menar du med bäst handling? Jag trivs utmärkt med P2’ans handling men den är inget man lär sig hantera på en kvart direkt. Å andra sidan ger den enormt mycket tillbaka om man tar sig tiden att lära sig hur den fungerar. Jag vet inte om någon som inte är superförtjust i sin P2’a efter att ha lärt sig den ordentligt. Gå in på foilzone.com och läs några av trådarna där så får du se hur uppskattad ”handlingen” är på P2 och Extacy.
    Sedan svänger P2 och Extacy helt olikt varandra. P2 uppför sig som en hög-AR kite och Extacy som en mid-AR (eftersom de är hög respektive mid-ar). Så för kiteloops med bra och balanserat drag genom hela loopen är Extacy överlägsen P2. Däremot går det fint att kiteloopa P2’an också (upp till och med 13, sedan blir det jobbigt) men det kräver ordenligt ”balls-to-the-walls” commitment.
    Rookie2 svänger också snabbt och är lätt att kiteloopa med.

Svar till:

Fast mellan dig och mig; Skywalk-Flysurfer är ju ”samma” bolag så är det väl en tveksam källa/merit.

[/ QUOTE ]

Ehhh, ”mellan dig och mig???”. Skywalk äger Flysurfer (och Paramarine). Hur tror du annars de skulle kunna använda/korsutveckla JetFlaps med varandra?
    Hur du får det till en tveksam källa/merit får du gärna förklara lite närmare…. jag antar att det är en hel del crossfeed mellan Ozones parakites-utvecklare och kite-snubbarna? I så fall är ju det lika ”tveksamt”.

Svar till:

Jag tror inte att du hittar _någon_annanstans_ att jag rackar ner på ett kitemärke.

[/ QUOTE ]

Nähä, hela den här tråden är ju full med små fina kängor åt FS (och mig).
    Sätt dig och läs igenom det du skrivit…

Svar till:

Antar att det är sånt du riskerar när du kallar det du säljer för det bästa på marknaden utan att ha speciellt på fötterna.

[/ QUOTE ]

Oj då, nu tror jag bestämt att vi hittade kärnan i problemet. Psykologer kallar detta fenomen för ”spegling”. Slå gärna upp det.
    (Och om du inte inser det för egen maskin, så är det precis sådana uttalanden som det du skrev här ovan som får mig att reagera. Du är ständigt ute efter att provocera i dina svar för att reta upp folk… i det här fallet mig).

Får jag gissa på att du inte är äldsta syskonet? grin.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 21:53

Jonas, jag testar gärna Semi Freddo (och Donna -05 också). Ska bli kul! Det är ju helskoj att testa så mycket andra kites som det bara går, allt för att vidga vyerna. wink.gif

Jag lovar att ge dig ett så objektivt utlåtande som det bara går. Om du märker att jag inte är objektiv så får du ett frislag. grin.gif
    (Och jag var väl hyfsat objektiv när jag testade Diablon för ett par år sedan va?)

/Kaj(Tech)

• zebulon

Medlem
    14 april, 2005 vid 21:59

Bra!

Jag packar grejorna & ger mig ut på tur till Akademikernas Högsäte grin.gif eller är du i Hufvudstaden något mellan blöjbyten… Oxå, väldigt uppskattat om du kan ta reda på SAS piloten med Riksgräns-kite-kunnande…

(Ja, fast när du körde Diablo var du inte FlySurfer-höghöns-importör utan vanlig dödlig! wink.gif )

/J

• cortex

Medlem
    14 april, 2005 vid 22:18

He he, jag är i Tokholm nästan dagligen så det är lugnt. Är iofs borta den här helgen men om det är surfbart nästa så får vi sticka ut och byta ”leksaker” en stund. cool.gif

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    15 april, 2005 vid 07:32

Välkommen till tråden Jonas.

Svar till:

utan underton av personangrepp!

[/ QUOTE ]

Ber oförbehållsamt Kaj om ursäkt ifall ”långa armar” upplevedes som ett personangrepp.
    Det var bara en komisk bild som dök upp för mig när jag föreställde mig hur man skulle följa Kajs tips för att lösa ut Chickenloopen när den befinner sig i andra änden på leashen.

Kaj ska ha mycket cred för alla tips han gett genom åren men på denna tråden är han inte lika skarp som vanligt.

Svar till:

De verkar som de ”kopierat” en hel del av bomlösningen från Frenzy men enligt Nics tidigare inlägg är väl det väldigt, väldigt bra. Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill satsa på en foil som inte håller måttet i konkurrensen!

[/ QUOTE ]

Bomlösningen är tydligen en exakt kopia och då har de verkligen mallat av rätt lösning. Cred för det. Kiten verkar också fin så om det är en avmallad Frenzy05 så har de en kanonkite med men det är naturligtvis väldig svårt för mig att avgöra så här. Som jag sa innan räcker det med väldigt små justeringar på rätt lina för att kiten ska kännas helt annorlunda. Det jag sett när folk åker har sett fint ut dock. Ta in om du frågar mig.

Tyvär kan jag inte vara i sthlm för att dema bomsystemtet men ring mig gärna om ni har några funderingar, 0734 486486.
    (deras inflatable ser fin ut med)

Svar till:

Spontant känns Riksgränsen som ett bra mål

[/ QUOTE ]
    Kent på forumet ringde mig därifrån för en vecka sedan och sa att snön var kass och isig och att det var varmt. Det kanske har snöat sedan dess.
    Vet att friflyt.no arrangerar något i jotunheimsmassivet sent i april för snökiting så det kanske är bästa spotten.

Tyvär blir snön tung och tråkig ofta så här års och den gör sig mindre bra på bilder men lycka till. Vi behöver all publicitet vi kan få.
    Får man fråga vilken tidning?

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    15 april, 2005 vid 07:46

Svar till:

Nähä, hela den här tråden är ju full med små fina kängor åt FS (och mig).
    Sätt dig och läs igenom det du skrivit…

[/ QUOTE ]

I denna tråden pratar jag med dig och du har därmed möjlighet att rätta mig och försvara dig så jag tycker att det är ok. Och jag tycker att det är bättre att du rättar mig här, om jag missuppfattat något, än att jag skulle råka sprida felaktigheter till andra som inte är insatta. Och vice versa.

Svar till:

Hur du får det till en tveksam källa/merit får du gärna förklara lite närmare….

[/ QUOTE ]

Kom igen nu, du försökte ju använda Skywalk som ett exempel på en utomstående som kostat på sig att köpa rätten till ett patent från Flysurfer och därigenom garantera att systemet ger några fördelar.

Svar till:

…finns crossfeed mellan Ozones parakites-utvecklare och kite-snubbarna?

[/ QUOTE ]

Det är samma snubbar som gör båda.

Svar till:

Får jag gissa på att du inte är äldsta syskonet?

[/ QUOTE ]

Fel igen.

nic

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer hälsar på i Frenzyland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.