Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Flytande sinker?
-
Flytande sinker?
Publicerad av jerkz på 2 augusti, 2003 vid 15:50Hej!
Har en 95-kg mistral.
Vid mastfoten står det nåt i stil med ”observe safety rules for sinkers”.
Då undrar jag varför de kallas för sjunkare?
Min flyter okej. Det är ju inte så att den sjunker när jag står på den eller ens när jag står på brädan och halar upp.
Varifrån kommer då ordet sjunkare ifrån, om den inte ens sjunker? Eller är det bara min vikt som gör att den flyter? Att företagen har gjort en snittvikt på surfare och bedömt brädorna som sjunkare eller inte därefter.
/Förvirrad.
jerkz svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
ja, det kanske var lite flummigt skrivet. En mistral med bärigheten 95kg.
-
I ärlighetens namn verkar det ju inte stå att det är en sinker bara att du skall iaktaga säkerhetsreglerna för en sådan!
Å andra sigan, jag väger 90 pannor så för mig är det nog en sinker och Mistral tar nog det säkra för det osäkra så att de inte får några svindyra stämningar på halsen i USA!
I annat fall är ju faktiskt sinker ett flytande (ha ha) uttryck som just varierar från seglare till seglare.Fnassel
-
Tja jerkz! Jag tror bestämt att det innebär att den som surfar brädan (beroende av sin vikt) sjunker och iomd ej kan dra rigg. Det innebär för att kunna köra en sinker behövs det tillräcklig vind och kunskap för vattenstart. Det låter väl rimligt?
-
Fast det går ju att dra rigg på en bräda som sjunker också, bara lite klurigare med balansen…
-
D e sant ola, men det var mest principen att det är inte meningen att man ska dra rigg på en sinker. Btw, hälsa farsan din, vi satt och inspekterade dig från stranden en dag i klitmöller då jag hade halsfluss
Fanskapet, nu jävlar blåser det och jag har ingen att surfa me i sthlm, resten av ”noworkteam” befinner sig ute på vågorna utanför fåro..
Måste börja jobba på en lösning NU..
MOrs!!
-
Tur att man är lättviktare då, eftersom att jag inte lärt mig starta på ngt annat sätt än
-
Hmm… vilken av dagarna var det då? Och vad kom ni fram till då?
så ska jag hälsa honom… -
Vi kom inte fram till så mycket mer än att det såg mkt bra ut, men efter ett tag så kryssade du upp till revet vänster om udden och låg där ute å öste ett tag. Sen var det mest trevligt att träffa en vindsurfande svensk och snacka lite skit om vind, vågor, spots mm. Fan, skulle och vilja ha en ws-farsa som man kunde korpa bräda å rigg av vid för lite ös
för det var precis vad du hade gjort den dan om jag inte minns fel
Detta måste ha vart runt 7-10 jul tror jag. Min noworkteam compadre Calle_B var ute å öste me grönt NS 5,8 och F2 mystery.
-
jaså, ok… jo, det var en av de bättre dagarna… I princip ren sideshore.. vart mkt frontside ridning vill jag minnas… Å nu vill jag ha ordentlig vind snart…. man blir ju sjuk av sånhär vindtorka…
-
Vadå vindtorka? Det blåste ju 6.2 både i söndags och i går?
/adde
-
Mjo, igår vart riktigt bra, förrgår vart sådär, väldigt mkt sjunka… Fast jag syftade mest på prognoserna framöver… man har blivit lite bortskämd med de fina no vindarna som vi har inne i viken, väldigt platt, och oftast mer vind än vad en 5-8 prognos oftast ger…
-
Tjoh! Här blåser det full pung och jag blir upphämtad av the dude niklas om en timme, vi drar ut till värmdölandet, boda brygga å öser!!
Logga in för att svara.