Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flytta fotstroppar

• Flytta fotstroppar

Publicerad av pure på 5 september, 2006 vid 23:00

Kan någon beskriva vad effekten blir av att flytta fotstropparna från innersta till dom yttersta lägena och vad man märker för skillnad. Nu har jag dom innersta och jag får ont i framsidan på benen när av allt pressande när det blåser mycket. Jag ska flytta dom och testa tills nästa gång det blåser men det kan vara kul att veta vad som väntas 🙂

pure svarade 19 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ian

Medlem
    5 september, 2006 vid 23:32

du kommer kunna pressa mer på fenan/speeda bättre
    du hamnar längre ifrån mitten på brädan, sämre om du vill göra freestyle och så
    det kan bli lite jobbigare att komma i stropparna

• stinger

Medlem
    6 september, 2006 vid 07:27

Har du väldigt stor skillnad mellan yttersta och innersta läget kan du säkert höja bommen ett snäpp också, men prova först bara flytta stropparna, finlira med bomhöjden sen.

• Knatte

Gäst
    6 september, 2006 vid 16:42
    pure wrote:
    Kan någon beskriva vad effekten blir av att flytta fotstropparna från innersta till dom yttersta lägena och vad man märker för skillnad. Nu har jag dom innersta och jag får ont i framsidan på benen när av allt pressande när det blåser mycket. Jag ska flytta dom och testa tills nästa gång det blåser men det kan vara kul att veta vad som väntas 🙂

Ju längre ut på kanten av brädan, du har fotstropparna, ju bättre hävarm får du för att hålla nere brädkanten. Dvs lättare att hålla brädan plan mot vattenyten. Vilket ger dig några extra knop i din jakt på 30 + knop:tongue: ( Du kan även hålla större segel i samma vindstyrka, pga du orkar hålla nere brädan bättre)
    Sätter du stroppar ytterst och långt bak, så optimerar du brädan för fart.
    Men får också svårare att komma i fotstropparna..

• pure

Medlem
    6 september, 2006 vid 16:48

Tack för svaren.. Det känns verkligen som om det är något som jag måste göra för jag upplever precis dom problem som ni beskriver… tex att det är tungt att hålla brädan plan.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications