Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foil VS LEI?

• Foil VS LEI?

Publicerad av anonym-anvandare på 20 juni, 2004 vid 11:22

Håller på att bestämma mig för vilken kite jag ska satsa på. Läser på Flysurfer, Flexifoils och Quadrofoils websidor. Verkar som om foils har utvecklats enormt och har rent generellt fördelaktigare argument: Väger mindre, packas ihop mindre, mer hållbar, enklare att vattenstarta, bättre aerodynamik än tidigare, går att hoppa med etc etc.

Kan någon berätta varför då LEI är vanligast? Känns lite struligt att hålla på att pumpa och ha sig.

Ge gärna rekommendationer och konkreta tips.

MvH

putte svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bohn2fly

Medlem
    20 juni, 2004 vid 12:49

Vill du vinna 1.000.000 kr på Lotto eller en Triss lott, det är ungefär samma sak. Du lär ha jävligt kul för pengarna vad du än väljer eller hur tongue.gif

Samma sak vad gäller Foil vs LEI…

Här är några tidigare trådar som tar upp ämnet:

Tråd

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Håll till godo smile.gif

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2004 vid 13:45

Tack för svaret. Så du är fallskärmshoppare också? Var medlem i HFSK och har varit i LKP och gästhoppat några gånger. Ja, det måste väl kännas mer ”hemma” med en foil om man har arbetat med mantas, PDs och stilettos…

Tilltalas mycket av den bekymmerslösa hanteringen av foil, dvs tar liten plats, inget pumpande, lättstartad och att utvecklingen har gjort att den funkar i vatten också.

Är det någon skillnad mellan Psycho, Titan Voodoo och Warrior?

• bohn2fly

Medlem
    20 juni, 2004 vid 14:52

Visst är man fallskärmshoppare i grunden, känner mig hemma när man kan fläääära ut foilen när man ska landa hopp…. grin.gif

Det bästa du kan göra är att kolla på http://www.flysurfer.de för att få den bästa jämförelsen.

Själv tror jag foilen kommer mer och mer. Vi får se de nya foilsen och hoppas de kommer att bli mera representerade på tävlingar.

Som hobby-åkare är det nog lättare med en foil tack vare alla fördelar. Starta och landa själv samt att man inte behöver flera kites.

Men på elitnivå är det Tubes som dominerar, det betyder att det finns flera tube-tillverkare och färre för foils som sponsrar åkare. Men dagens foils eller tubes vågar jag påstå är välldigt likartade tror jag wink.gif

/Peter

• backe

Medlem
    20 juni, 2004 vid 18:22

Som en parantes började jag också med foils pga mina roots i hoppvärlden.
    Jag ångrar inte en sekund att jag gått över till U shapade luftmadrasser. (Å EH e braigast!!!)

• roland

Medlem
    20 juni, 2004 vid 18:34

Har en warrier 9,3 något skadad komplet med en reva i mitten o en lina som har gått av och något defekt bom andväns som närvarnade som filt i bussen men kan tänkas säljas om det e non som kanske vill ha

• nilsson

Medlem
    20 juni, 2004 vid 18:34

Backe när återvänder du!

• rambo_johnson

Medlem
    20 juni, 2004 vid 19:15

Svar till:

Håller på att bestämma mig för vilken kite jag ska satsa på. Läser på Flysurfer, Flexifoils och Quadrofoils websidor. Verkar som om foils har utvecklats enormt och har rent generellt fördelaktigare argument: Väger mindre, packas ihop mindre, mer hållbar, enklare att vattenstarta, bättre aerodynamik än tidigare, går att hoppa med etc etc.

Kan någon berätta varför då LEI är vanligast? Känns lite struligt att hålla på att pumpa och ha sig.

Ge gärna rekommendationer och konkreta tips.

MvH

[/ QUOTE ]

Du har helt rätt o alla andra har fel, Foils are the future som Falsh Austin sa hög som ett hus…

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 07:44

Perfekt. Är det därför du skriver:

Förutom att de är sjuukt fula, så kollapsardom lätt i hopp om man inte har stenkoll, även launhing kan vara svårt och farligt.

Den enda gången jag kör en foil är i lättvind typ 3m/s och då e det flysurfers mastAir 16 som gäller den har ca dubbelt så stor aktiv yta jämfört med en ARX 19kvm. Kan inte säga att det helelr är direkt kul, slö som ett as, och doppar man den så blir det garanterat trassel.

kör Inflatable

—-
    Lite svårt att bestämma sig?

• backe

Medlem
    21 juni, 2004 vid 08:24

Svar till:

Backe när återvänder du!

[/ QUOTE ]

Erste Augusti= Erste klasse på hundbaden eller?
    Fast just nu känns det som om kroppen aldrig kommer att orka surfa igen…

• rambo_johnson

Medlem
    21 juni, 2004 vid 08:30

Svar till:

Perfekt. Är det därför du skriver:

Förutom att de är sjuukt fula, så kollapsardom lätt i hopp om man inte har stenkoll, även launhing kan vara svårt och farligt.

Den enda gången jag kör en foil är i lättvind typ 3m/s och då e det flysurfers mastAir 16 som gäller den har ca dubbelt så stor aktiv yta jämfört med en ARX 19kvm. Kan inte säga att det helelr är direkt kul, slö som ett as, och doppar man den så blir det garanterat trassel.

kör Inflatable

—-
    Lite svårt att bestämma sig?

[/ QUOTE ]

Haha, precis, kunde inte sagt det bättre själv, synd att hampe har sålt MastAiren

• putte

Medlem
    21 juni, 2004 vid 19:27

Det finns vissa betydande skillander…
    Foilen har en benägenhet att bli som en Ica kasse om man låter den ligga i vattnet för länge. Där har Ifb en stor fördel foils har effektivare yta och fungerar bättre allround (snö, is och vatten).

Kika vidare på trådarna tidigare och om möjligt pröva ut grejorna först!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications