• Foil vs LEI

Publicerad av bboatb på 29 mars, 2006 vid 17:46

Nu börjas det igen…=) de som inte är intresserade behöver inte läsa!

Foil(Flysurfer Extacy 10) vs LEI. Kan vara lite köpguide nu när våren är på väg!

Mina skills är väl inte direkt jättebra, kan hoppa typ….

Förhållanden, troligen runt 7-10 ms som sedan droppade.

Detta var mitt första åk med en foil och jag kan väl då ses som rätt oberoende eftersom jag har mkt mer tid på lei än på foil…

Vi börjar med det positiva:

MKT större depower, krävs inte mkt för att hoppa här och man behöver inte göra mkt med kiten utan hoppar utan större kiterörelser.Stog på marken med baren längst ut mot kiten, drog in den och då var man i luften!

Enkel riggning, skönt att kunna ha på vantarna när man riggar den här årstiden plus att man slipper pumpa och det var inga problem att ta upp och ner draken själv.

Tar mindre plats.

Det enda som jag kan tänka mig kan vara negativt med kiten är väl att om det är mkt vegitation på marken och alla bridles fastnar och plus att den var lite segare än en lei i sina rörelser( vilket inte jag upplevde som negativt,eftersom jag gjorde mina bästa hopp hittils…men det kan nog vara det för vissa personer,kanske…?)

Och om man jämnför med Bow så det ända jag vet om bow är att de är snabbare än min foil, har inte provat dem själv. Men de ska väl vara liknande tror jag, men sen finns det nyare modeller av foils oxå som visst ska vara mkt snabbare…

Men ni som tänker på att köpa foil så kan jag verkligen rekommendera just denna foilen iallafall, säsongen är nära att börja så detta kan väl vara lite köpunderlag om man är tveksam. Och om jag får välja så tar jag min nya foil istället för min gamla 10(en 2005:a) och jag hade nog valt den vs en bow oxå pga av jag slipper mecka pump, men eftersom jag inte kört bow så håller jag det öppet.

Hoppas detta hjälper nån iallafall!

/B

pjoter svarade 19 år sedan 31 Medlemmar · 126 Svar
  • 126 Svar
  • gogga

Medlem
    29 mars, 2006 vid 17:51

Fan du har ju gjort en tabbe som inte köpt en v19

• micken

Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:01
    gogga wrote:

Körde V19 på Habo idag, 5 m/s. Och jag väger 100kg. Ingen dålig kite alls 😉

/Micke

• gogga

Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:21
    MickeN wrote:
    gogga wrote:

/Micke
    Var det kul?

• luuddee

Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:27

jag körde också en v19 i habo en dag tråkigt va det sen bytte jag till en lei 15 och hade mer tryck i den.

• tobas

Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:52
    MickeN wrote:
    gogga wrote:

/Micke

Är bredd och hålla med där, en V19 skulle du köpt. Grym Kite i vissa lägen men för mig som kör mest med min 118 bräda så krävs det litte mer än 5 m/s för att det ska bli skoj. Men å andra sidan kan jag hålla den utan problem till 200 m/s med dess oslagbara depower (läs 10m/s). Dessutom så är denna typ av foil clean, inga bridles o oslagbart stabil.
    / TOBAS

• walle

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:12
    tobas wrote:
    MickeN wrote:
    gogga wrote:

/Micke

Är bredd och hålla med där, en V19 skulle du köpt. Grym Kite i vissa lägen men för mig som kör mest med min 118 bräda så krävs det litte mer än 5 m/s för att det ska bli skoj. Men å andra sidan kan jag hålla den utan problem till 200 m/s med dess oslagbara depower (läs 10m/s). Dessutom så är denna typ av foil clean, inga bridles o oslagbart stabil.
    / TOBAS
    ska du till gotlad över kristiflygare?

• budokai

Medlem
    29 mars, 2006 vid 20:47
    BboatB wrote:
    Nu börjas det igen…=) de som inte är intresserade behöver inte läsa!

Det enda som jag kan tänka mig kan vara negativt med kiten är väl att om det är mkt vegitation på marken och alla bridles fastnar

/B

Då kan jag fråga en sak som Flysurfer (varken sverige eller tüskland) inte verkar vilja svara på; om du stoppar ner kiten i vattnet när det är skit (slick/katthårsalger/sjögräs) i vattnet, kan du få upp den då eller blir det bara ett stort trassel av segelduk och linor inbakat i tång?

En annan sak som jag undrar över är hur stum kiten är? Om den är så mjuk i vindbyar innebär det inte också att den blir mjuk när man drar i bomme? Visst kan man säkert hoppa bra med den men hur mjuk är den? (Undrar om inte detta gäller för alla bows)

• pjoter

Medlem
    29 mars, 2006 vid 21:01

budo, vad jag vill fråga dig då är varför vill du STOPPA ner kiten i vattnet när det är en massa skit i det? att krascha den i vattnet är en sak men att stoppa ner den gör man väl frivilligt å de verkar som e rätt korkad ide.

Men annars så lär de ju inte va helt bra.. men samtidigt så går de fortare å starta en foil än att simma å mecka med en LEI så det hinner inte fastna lika mkt bös. är ju inte bara foils som har probet med tång, inte helt ovanligt folk får gå in även med LEIar å plocka bort skit ur linorna.

En bridlad foil bli ju rätt stum, det är ju liksom det som linorna i bridlen är där för. obridlad typ peter lynn är väl mer svampig i hela körningen men det är ju också därför den ska va såpass grymm i byar.

• biorno

Medlem
    29 mars, 2006 vid 21:26

Ärligt nu.. är det verkligen nåt att diskutera… foil är inte lika bra som lei. OM man nu inte är en norsk (eller liknande nationalitet) som nödvändigtvis ska åka langrenn skidor över hela hardangervidda och behöver ha med sig något litet i en väska som han kan slänga upp när han är för lat för att staka och det blåser…. resten är KO vinster för LEI i varje utmaning.

• milkman

Medlem
    29 mars, 2006 vid 21:32

Det stämmer ju bara i år Biorno. Tidigare åren har foil vunnit på snö. Men på vatten är det ju alltid LEI som vinner förståss 🙂 Fast det är klart öppna foil på vatten känns ju lite dumt 8)

• pjoter

Medlem
    29 mars, 2006 vid 22:01

hehe, KO i varje utmaning biorno… vad mkt sätter du på att man kan hitta en hel del utmaningar där LEI kommer tokförlora?

milkman, jag läste att ozone bara byggt en LEI för att få ut nåt iår då dom inte hann få färdigt sin slutna cell kite som dom höll på att utveckla… 😉

• mrmille

Medlem
    29 mars, 2006 vid 22:02

Lei är gött som tusan

• micken

Medlem
    29 mars, 2006 vid 22:05
    gogga wrote:
    MickeN wrote:
    gogga wrote:

/Micke
    Var det kul?

Ja Gogga, det var kul. Du vet, man ställer sig på brädan, glider iväg. Skoj. Å andra sidan är det ännu roligare om det blåser mer, det tror jag t o m du förstår.

Ludde, när du testade min V19 så blåste det nästan lika lite som idag. Lite vind = segt. Vid det tillfället hade jag ännu inte listat ut att man kan göra en liten inställning som ger den mer power, vilket hade varit en fördel för ditt test. Sen är det väl också så att om jag hade lånat din LEI under samma 10 min som du körde V19 så hade jag inte heller kommit underfund med den, och undrat varför någon vill köra LEI överhuvudtaget… 😉

/Micke

• micken

Medlem
    29 mars, 2006 vid 22:10
    Luuddee wrote:
    jag körde också en v19 i habo en dag tråkigt va det sen bytte jag till en lei 15 och hade mer tryck i den.

Om du gillar att jämföra storlekar så testa Pjoters Speed 10, gissar att den kör skiten ur din LEI 15 😉

Om det nu var storlek vs tryck som var din poäng…

/Micke

PS. Jeeeesus….. är vi inne i Foil vs LEI nu igen… DS.

• milkman

Medlem
    30 mars, 2006 vid 06:30
    pjoter wrote:
    milkman, jag läste att ozone bara byggt en LEI för att få ut nåt iår då dom inte hann få färdigt sin slutna cell kite som dom höll på att utveckla… 😉
    Haha.. Ja så kanske några vill se det 🙂 Fast det hade ju varit enklare att bara kopiera någon annan design och inte hålla på så mycket med utveckling själva. Nu har Ozone en ganska unik kite, blir spännande att testa sen. Priser ska tydligen släppas till helgen och jag har med mig några upp till Storulvån på sässongsavslutningen. Utöver det så tänkte vi hitta på nått så alla får testa.
Sida 1 av 9

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.