Senaste nytt Forums för lång bom

• för lång bom

Publicerad av anonym-anvandare på 11 augusti, 2003 vid 19:28

just köpt nytt segel (5,3). Det enda jag tänkte på var att masten inte skulle bli för lång, men istället upptäckte jag att bommen är ca. 15cm för lång. det går att rigga, men blir seglets egenskaper sämre? ooo.gif

karapp svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • roy

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 19:33

det går att rigga om linorna är tillräckligt lång, men risken är att det blir lite ”fladdrigt” där bak, jag riggar min 6.0 på en för lång bom (10cm) men det funkar fint för mig…

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 19:41

För lång bom – oturligt nog- är inget att rekomendera. Med ett lösare akterlik kan seglets buk flytta sig och du får en obalanserad känsla. Blir oxå lättare överriggad. Tipset e alltså att kolla in en ny som passar bättre. Kan finnas något under köpes/säljes? Happy sailing!

• henarsson

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 03:14

oturligt nog är det inte mycket att göra . håller med förre talaren att egenskaperna försämras, det är bara att hiva upp plastkortet och ta smällen senare i vinter. Tack gode gud för kreditkort ha ha

God tur

• watertouch

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 06:30

Det kanske går att surra nån lina tvärs över bommen i bakkant, så att seglet inte kan röra sig i sidled.

• karapp

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 08:46

Om du inte behöver de 15cm bom för större segel kan du juh alltid korta bommen…
    Har kortat min Localspirit bom med 40cm utan några problem…
    Var bara försiktig när du tar av spännena bak så de inte spricker (om de är i plast)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications