Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För liten bräda.

• För liten bräda.

Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2003 vid 09:26

Tjena!

Till att börja med ska jag väll nämna att jag är en nybörjare. Har inte surfat så där jätte mycket. Men jag har en prom som jag har flutit omkring lite på.

Sen är det så här att jag har även en liten 97 (tror jag) liters mistral screamer från 98. Denna bräda har jag haft ute 2 ggr. Bägge gånger sjönk den som en sten. Nu har kanske inte jag berättat hela sanningen. Jag väger några kilo, straxt över 100 kg.

Så om du har en något större bräda, ingen pråm, men lite större. Det får inte vara en floater eller liknande. Inga centerbords brädor. Gärna en frestyle, men med lite fler liter. Hör av dig till mig då. Min bräda e tok fin, om inte din skulle vara det så är en bom mycket välkommen som ”mellan lägg”.

Hör av er!

/Hellgren

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • calle_b

Medlem
    2 maj, 2003 vid 11:26

Goddagens!

Nu reserverar jag mig för att ha fel, men ändå,här kommer tanken:

OM inte jag minns helt galet, så är Mistral Screamer en ruggigt rolig bräda i hårdare vindar, och ska tydligen segla förbaskat bra. Att den senare har en volym som ligger under din vikt är intressant, och jag förstår problemet.

OM jag var du så skulle jag ändå fundera på att behålla brädan för hårdare vindar och säkrare framtid, då du har utvecklats. Nu vet ju inte jag hur duktig du är osv, men jag tror att du kommer få väldigt roligt på den lilla rackarn NÄR det blåser. Annars kan jag rekommendera en bräda runt 120 liter, då någon större freeride, freestyle.

Har hört mycket gott om Starboard Carve 121(?) liter. kanske något?

Lycka till!!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2003 vid 13:59

Hej igen!

Jo det ska visst vara sant som du säger, att scremern är en kul bräda. Men frågan är om det inte kommer att krävas en stor storm för att jag ska flyta med den. Annars kommer jag att flyta omkring som en plog på haga i sommar.
    Vad tror du?

• kungdenknege

Medlem
    2 maj, 2003 vid 15:16

Med ett 7.0 planar du ju lätt under 10 m/s. Och över det så är en 120-130 liters bräda inget skoj… Hade lätt behållt screamern om jag var du.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2003 vid 16:05

Ja.. om man planar under 10 så kanske. Det kan ju till och med hända att det blåser 10 här. Men då måsste man va grymme säker på vatten start va? Annars skiter det sig ju totalt. Har inte hajjat den riktigt än.

• oskie

Medlem
    2 maj, 2003 vid 17:02

Nä, du behöver inte klara vattenstart för att kunna segla i 10m/s … Men visst är det en fördel.

Angående vattenstart: vissa lär sig detta ganska sent (efter första gippen), andra lär sig det tidigt (innan de fått full koll på stroppar och sele). Det beror mycket på vad för typ av bräda man seglar på, och var. T.ex. där jag ofta seglar är det ganska långgrunt, men på vissa ställen bottnar man inte och om brädan är för liten/svår för att dra rigg på finns det två alternativ: försöka vattenstarta tills man tröttnar, eller simma in med brädan till stranden. I sånna situationer lär man sig vattenstarta ganska fort. Det är det lätt att träna vattenstart, t.ex. genom att ligga inne vid strand vid ca 0.5 meters djup med segel och bräda i rätt läge. (Och givetvis tillräckligt med vind.)

Åter till ämnet, allt man behöver för att segla vid 10 m/s är rätt segelstorlek, samt att man är medveten om att riskerna är större (med kastfall och så) och tar det försikigare om man inte kan så bra… Det viktigaste är dock att inte ha för stort segel om man är nybörjare. En sak till som kan vara jobbigt vid 10m/s är att det ofta går större vågor då, vilket gör att det blir svårare och man blir fortare trött. Men surfar man bara på rätt ställe är detta inget problem (i t.ex. Klagshamn/Malmö är det nästan alltid plattvatten).

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2003 vid 21:52

Men hur fan ska jag komma upp på brädan om jag inte klarar vatten start? Den sjunker ju så fort jag försöker hoppa upp på den.

• oskie

Medlem
    2 maj, 2003 vid 22:10

Frågan var väl om det går att segla i 10 m/s utan att man kan vattenstarta… Och svaret är ja. smile.gif Förutsatt att man kan dra rigg på brädan. Går inte det så är det beachstart som gäller… Vilket kräver att det är grunt!

Men skulle jag varit som du skulle jag nog skaffat en stor bräda på 130-150 liter… För att kunna dra rigg dvs.

• calle_b

Medlem
    2 maj, 2003 vid 22:29

Gokväll!(nueresent)

Det är alltid intressant med volym, kontra seglarens vikt.
    Det är också mycket intressanta teorier om ”hur mycket man behöver för att kunna dra rigg”…. För att försöka luska ut detta på fredagsaftonen, så måste man tänka till…

Det är så här(tror jag, om jag tror rätt, vilket jag förmodligen gör, tror jag):)

Iaf. Det finns någon form av tumregel: Plussa på 20liter på din vikt, och du har en bräda du kan dra rigg på. Är detta vingligt att dra rigg på?? Jag väger med våtdräkt och hela stuket ca 65kg(typ) och jag drar rigg på 75liter, om jag står rätt och inte är för långsam… Alltså: Det går, men det är tufft, och blåser det inte tillräckligt, då svär man och börjar simma….. Det handlar om att få bort vikten från brädan så snabbt som möjligt.

Summan av kardemumman är att en bräda på 120 liter är liten men fullt körbar och dessutom kommer den att kännas liten och pigg, pga den storlek(går att jämföra med min Mystery 75liter) Eller nåt.

Vill du vara på den säkrare sidan, kör då på 130 liter, men inte så mycket större för då tror jag att du kommer ledsna på brädan rätt snart. Kolla in märken och tänk till på hur du kommer att vilja segla, hur dina lokala förhållanden ser ut, och KÖP INTE FÖR LITET!! Men inte för stort heller. wink.gif

Jajja!

Ha det gott!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2003 vid 06:00

Håller i princip med föregående talare. Jag är en ganska gammal (och lätt) seglare som genomlevt de flesta brädtyper sen starten -78. Jag tycker att man överdriver rädslan att brädan skall bli för stor för en nybörjare. Med nybörjare menar jag någon som inte fixar vattenstarten. För kan du inte dra rigg på brädan så kommer du inte förbi nybörjarstadiet. Du kommer att ha skitkul surfupplevelse även på en bra 150-170 liters bräda. Roligare tom skulle jag tro än att leka tepåse på nåt som är för litet. En annan faktor som spelar in är längd o bredd förhållande. Ju bredare desto enklare. Själv har jag haft kanonbra surf på min gamla Tiga 310 (150l)från -98 trots att jag bara väger 65. (Du får väldigt mycke mer surfdagar). Att behålla screamern till de blåsiga dagarna är den optimala lösningen. Med en 150 l nblir man dock lätt okontrollerat airborne i t ex Varberg. Principen för vattenstart lär du dig lika bra på en större bräda. Men se till så den inte är för gammal o trött, då tröttnar du själv också. Alla polyetenbrädor går bort. Tyvärr hänger pris o ålder ihop lite där, det inte finns så mycket bra beg för nybörjare. Ett annat alternativ är att gå en kurs över nybörjarstadiet (kolla SP i Varberg), eller hyra /låna en stor bräda av en kompis tills det släpper. Ge bara inte upp vad du än väljer, o lycka till!

• kungdenknege

Medlem
    3 maj, 2003 vid 09:46

Har surfat två säsgoner inklusive denna, har haft extremt skoj och har väl varit ute en 30-40ggr iaf. Kan fortfarande inte vattenstarta, och har aldrig dragit rigg smile.gif

Men du menar kanske strandstart? Även den är en inte helt lätt manöver i början, på nåt sätt måste man ju upp på brädan. Tekniken är ungefär samma som till vattenstart, masten 90 grader mot vinden, börja längst ut, lyft upp, klättra inåt och gå samtidigt mot vinden så att grejerna vrider sig. När du kommet ner mot bomhöjd flyttar du ena handen till bommen, sedan styr du brädan rätt genom att gå mot den elelr backa från den. Du kommer inte kunna vrida den genom att försöka styra den via masten, enda sättet är att använda fenan. Fixa till brädan så den pekar mellan halvvind och kryss, alltså om vinden kommer från väst så ska brädan stå typ nordnordväst eller sydsydväst. Sedan hoppar du helt enkelt på, bakfoten först, försök få den så långt fram mot mastfoten som möjligt, hamnar du vid bakstroppen kommer brädan lova och sjunka. Lycka till.

• kungdenknege

Medlem
    3 maj, 2003 vid 09:48

Svarat skulle vara till trådens skapare och inte till oskie. Sorry.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2003 vid 13:12

ok.. Jag har redan en stor bräda.. Men den e jätte stor. Kan nässtan använda den för att få bilen från ena sidan sjön till andra. Hm.. En landstart kan jag nog fixa, men det verkar ju lite småknivigt. Skulle behöva ta det här med någon live.. Inte över internet. Har kollat runt som fan med vatten start. Men jag fattar bara inte hur fan man ska ligga, hur man får tag på riggen, och hur fan man får riggen ur vattnet, om jag trycker på riggen så sjunker ju jag och riggen ligger kvar. Skulle vilja gå nån kurs, men problemet är ju det att jag bor i Oskarshamn. Jätte långt vart man än ska. Ok inte Haga kanske, men vad jag vet så finns det väll inga kurser där.. eller?

• kungdenknege

Medlem
    3 maj, 2003 vid 14:32

Vetefan hur det är med kurser. Men titta, det är _mycket_ lättare att lära sig vattenstart om man kan strandstart. Teorin är ganska mkt samma, bara att man liksom inte bottnar vid vattenstart. Det gör det framför allt mkt krångligare att få prylarna att liggar rätt.

För att få upp seglet vid vattenstart; masten ska ligga typ 45grader mot vinden… Alltså:

—-> vind
    |
    |
    | <--- mast
    |
    |

ASCII-konst är inte min grej, men vafan wink.gif

Sen simmar du allra längs ut, till toppen av masten, tar tag, lyfter försiktigt, samtidigt som du simmar mot vinden så att masten vrider sig. Seglet kommer nu lyfta sig, och du börjar simma innåt, mot brädan..

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2003 vid 15:31

hmm.. helt plötsligt undrar jag om det inte gick upp ett litet värme ljus. Fan va sugen jag blev på att testa.. Måsste komma ut snart så jag får chansen. Ingen som vet någon stans man kan få tag på lite mer detaljerade bilder eller ett video klipp eller nått?

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2003 vid 19:05

jo http://www.sevenius.com/windsurf kolla under skola artiklar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications