Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För mycket av något? (riggningsfråga)

• För mycket av något? (riggningsfråga)

Publicerad av irritation på 9 september, 2005 vid 21:52

Idag skulle jag testa hur det var att åka… utan vind, vad nu det skulle vara bra för… smile.gif

När jag hade dragit seglet över masten och började fippla med nerhalet så drog jag på ganska rejält! Blev bra, men jag bestämde mig för att safta i en gång till, då blev hela seglet sådär slappt och ”vågigt”… hade jag för mycket nedhal då?

Och en annan fråga, hur gör jag för att närma mig brädan på besta sätt när jag ska starta (beachstart nu men ska väl lära mig vattenstart snart hoppas jag)?
    Jag tar seglet först i masten, sedan flyttar jag över handen till bommen och rättar upp seglet lite. Då kommer det svåra! Brädan är för långt bort så jag når den nästan inte! =( Tänker att om jag skulle börja med armarna böjda och sedan räta ut dom när jag flyttat båda händerna till bommen så kanske det skulle fungera bättre?)

irritation svarade 20 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • irritation

Medlem
    10 september, 2005 vid 09:02

Kan väl bara skriva och se till att denna kommer upp i topp så nån kan svara!

• emil_h

Medlem
    10 september, 2005 vid 09:11

Seglet ska vara slappt uppe i akterliket. Mer eller mindre beroende på vindstyrka, segeltyp och storlek. Desstå mer vind, desstå mer ska du dra i nedhalet, ju mindre desstå mindre, men inte för lite heller. ”Suget” får inte stängas inne, utan det måste släppa någolunda.

Strandstart, håll prylarna på slör. Dvs snett ner med vinden. Kliv upp med bakfoten först.

• neptun

Medlem
    10 september, 2005 vid 09:14

Svar till:

När jag hade dragit seglet över masten och började fippla med nerhalet så drog jag på ganska rejält! Blev bra, men jag bestämde mig för att safta i en gång till, då blev hela seglet sådär slappt och ”vågigt”… hade jag för mycket nedhal då?

[/ QUOTE ]
    Hela seglet skall inte bli slappt och vågigt, däremot skall det vara lite slappt i bakkant från toppen och kanske två lattor neråt. Det kallas twist och hjälper till att släppa ut vinden ur seglet när det brassar på.

Svar till:

Brädan är för långt bort så jag når den nästan inte!

[/ QUOTE ]
    Det jag tror du gör, är att du rätar ut armarna uppåt-framåt. Då sticker brädan ifrån dig. Testa att lyfta armarna längs bröstet/huvudet så du får bommen mer ovanför dig, då kommer brädan mot dig istället.
    Du kan även styra riktningen på brädan genom hur du trycker med bom/mast mot brädan.

Lycka till!

• irritation

Medlem
    10 september, 2005 vid 09:49

Svar till:

Det jag tror du gör, är att du rätar ut armarna uppåt-framåt. Då sticker brädan ifrån dig. Testa att lyfta armarna längs bröstet/huvudet så du får bommen mer ovanför dig, då kommer brädan mot dig istället.
    Du kan även styra riktningen på brädan genom hur du trycker med bom/mast mot brädan.

Lycka till!

[/ QUOTE ]
    word! Ska testa det nästa gång!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För mycket av något? (riggningsfråga)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.