Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrka
- 
		förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrkaPublicerad av anonym-anvandare på 1 juli, 2002 vid 20:12Jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut förhållandet mellan segelstorlek och vindstyrka en gång för alla. Om man generaliserar(!) utifrån en modern widestyle bräda på cirkus 130 liter, (mellan!) vilka vindstyrkor är det som gäller om man kör med: 4 kvm ? > ? 
 5 kvm ..>..
 6 kvm ..>..
 7 kvm ..>..
 8 kvm ..>..
 9 kvm ..>..
 10 kvm ..>..Vore skit bra om någon kunde hjälpa mig lite med det här.. Marcus frippe-s svarade 21 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 40 Svar
- 
			40 Svar
- 
Tyvärr så är det inget som går att generalisera. En sådan rekommendation skulle vara komplett värdelös. Framförallt så beror det ju av hur pass tung du är. Utan att veta din vikt så är det omöjligt att säga något alls. Därefter beror det på vilken typ av segel samt hur gamla de är som du använder. Övrig utrustning som masten o fenan är viktigt. Din fysiska styrka. Din skicklighet o rutin osv…osv. En del gillar att vara överriggade andra underriggade osv osv….. I övrigt så kan jag säga att till en 130 litersbräda som du tar som ex så använder man inte en 4,0a! Blåser vinden så pass så bör man även byta till en mindre bräda. Mitt tips till dig är att glömma allt vad teoretiska o statiska tabeller heter då de inte håller i praktiken utan det är bara att pröva sig fram till vad som passar dig o skaffa dig mer rutin än vad du har nu!!! /En som vet 
- 
Ungefär samma fråga har jag ställt mig själv och här på konfen och typ fått samma svar som du får nu.Misströsta dock ej.Allt har sitt slut men korven den har två.I windsurfmagazine har de en genomgång av vad de duktiga formulaseglarna har för storlek till vilka vindhastigheter osv. 
 Problemet med tabellen är skillnaderna de är bättre,vanare,starkare,större segel,kan hängsele etc etc.
 Det är alltså bara att prova ut anteckna och försöka lära sig så gott det går.
 Själv tog jag mitt 6.5 för att det råkade vara uppspänt och begav mig ner till stranden för att surfa en stund.
 Men där var det halv storm och även fast jag försökte plana det allt vad jag kunde räckte det ej. Så fort vinden tog tag i seglet for jag som en vante antingen rakt fram/rakt bakåt eller hit eller dit.En aning jobbigt var det och svågern som var där för att titta frös och gick hem.
 För mig var 6.5 i 20 m/s för mycket. Men alltid lär man sig nåt.
- 
Du lär dej snart att känna vilket segel du vill ha vid olika förhållanden. 
- 
tack för att ni tog er tid att skriva ner några rader..även om jag inte blev sådär jätte mycket klokare. Jag förstår själv att det skiftar från person till person…men några riktlinjer borde ju en rutinerad surfare inte ha så svårt att plita ner. Själv har jag bara ett segel 7,5kvm som jag kör med i ur och skur. Jag väger väl en sådär 85 kg. Jag var rädd för att skriva ordet generellt så jag hoppar över det och frågar nu i stället i vilka vindar DU/NI klarar av att hålla ett 4 kvm segel 
 5
 6
 7
 8
 9
 10tack för alla svar.. Marcus 
- 
Hej! Hmm. Nu är jag lyckligt lottad o väger ingenting alls! (ca 65 pannor) 4 kvm=16-18 m/s nåt sånt 
 5 kvm=5.2, för o va exakt…..hmm igen….gissar 10-13 el nåt.
 6 kvm=6.5…el 5.8… runt 8-10 m/s
 7 kvm= nu börjar de bli jobbigt. Det här seglet tar hur mycket vind som helst. 7.5 norht warp tar väl upp mot 9 m/s. Kör annars runt i 6-8 m/s me det….
 8 kvm= håller jag mej borta från. Beror på abstinensen
 9 kvm= kan man segla me såna sege?
 10kvm=???????????? Inte i min bag, baby…. Det tror det beror mycket på typ av segel, våg, freestyle, freeride eller race, dom är juh uppbyggda på olika sätt……. Eller nåt. Ha d suveränt! 
- 
I formula gäller helt andra gränser (beroende på om det är platt eller mycket vågor): 
 12,5 kvm upp till 9-10 m/s
 11,5 kvm upp till 10-12 m/s
 10,4 kvm upp till 12-15 m/s
 obs…mina högst personliga segel och vindgränser. Dessa segel tvistar enormt mycket och kan inte jämföras med segelstorlekar för freestyle/freeride/wave.
 mvh
 Per
- 
Om man ser till en normalbyggd man väger han ca 75 kg. 
 (Nästan precis vad ja väger)4.0 = blåser det setan för att vara Sve. 17+ m/s 
 5.0 = blåser lagom (det bästa enligt mig)14-16 m/s
 6.0 = blåser perfekt för freestyle 11-14 m/s
 7.0 = blåser lagom för freestyle 8-11 m/sDetta är vad ja brukar köra! Sen iblan (enligt personligeht) kanske du vill köra lite överriggat! Hellre överriggat än underriggat! Men dessa storlekar/vikt tycker jag stämmer pefekt med mig! Själv väger ja 77 kg. Men tex i lördags 29/6 blåste det genomsnitt 14-15 m/s och ja körde Norths Vocano 5.9 med max nedhal och hade 90% av tiden då ja surfade full kontroll! Medan en annan kille som väger nästan lika mycket, 4.6 och hade bra tryck i det!! Det är ditt val….gå runt o kolla på andra surfare vilka segel dom kör….fråga vad dom rekomenderar! 
- 
Skojar du? 
 Aldrig att du håller ett 6.0 i 13-14 m/s om du väger 75 kg.
 Jag väger 78 och kör:
 3.5 = 15-18 m/s
 4.5 = 12-15 m/s
 5.3 = 9-12 m/s
 6.3 = 7-9 m/s
 Kör vågbräda på 76l, oftast i vågor (A-bay). Klart på plattvatten kan man hålla lite större segel, men inte så stora som du skriver.
 Surf on! /Rille
- 
4.2 15-22 (har inte kört i starkare vindar vad jag vet) 
 5.0 11-15
 5.9 8-12
 6.9 6.5 -10
 ca 88 kg.
- 
När ja kom in efter en trasig joint kollade jag vindmätaren, och den sa 15 m/s. Hade då precis kört 5.9 på en maxxride 62 (Vilket är en stor bräda i Lommas FETA vågor). Men jag hade annars fin kontroll, hela tiden då ja surfade!! 
- 
När ja kom in efter en trasig joint kollade jag vindmätaren, och den sa 15 m/s. Hade då precis kört 5.9 på en maxxride 62 (Vilket är en stor bräda i Lommas FETA vågor). Men jag hade annars fin kontroll, hela tiden då ja surfade, Men då hade ja dragit ut ned- o uthal till MAX!! 
- 
3.7 18-25 m/s 
 4.5 14-18 m/s
 5.3 10-14 m/s
 5.9 från ca 7 m/s
 väger 75 kg och gillar inte att vara överriggad, jag har hellre full kontroll och latjar på vattnet.
- 
OK, då hade du i princip ”stängt av” halva seglet med fladder ner till bommen eller? Samt minimal buk i seglet. Detta är ju inte helt optimalt… 
 Känner väl till Lommas vågor. Ett enda stort kaos (surfade mkt där när jag pluggade i Lund =)
 /Rille
- 
Jo precis! Ja sålde mitt 5.1 segel för ca 2 veckor sen….därför körde ja 5.9. Annars hade ja riggat 5.0! Jo…Alla vet att Lomma e ett stort kaos när det blåser Västlig vind….det kommer lite vågor här o var….rätt svårt att surfa om man inte e van vid det! 
Logga in för att svara.