Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrka
-
förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrka
frippe-s svarade 21 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 40 Svar
-
Hej på dig Marcus,
Detta gäller mig som väger mellan 75-80kg! Beror på hur mycket jag är på vattnet!?!?!?!3,7 kvm > 18-23ms Gaastra wave
4,2 kvm > 16-20ms North xxx
4,7 kvm > 11-18ms NP NR
5,4 kvm > 10-16ms North Style
6.0 kvm > 9-14ms North Volcano kanske det är 5,9m²?
6.7 kvm > 8-14ms NP Diablo/Spirit
6,9 kvm > 6-13ms NP Diablosom du ser så överlappar vissa segel varandra rätt bra! Det beror på att det är olika karaktär på seglen, dom 2 största är rena race segel. Ett med cambers och ett utan, medans dom andra seglen är wave segel utom 6,0 som är ett freeride segel med ett ruskigt bra botten drag och fart (North Volcano). Sen varierar även segelstorlek och vindstyrka med att jag byter till en midre fena innan jag riggar ner dom större seglen. Är det bra grundvind och riktiga pungrökare i byarna så brukar jag köra med en fena som är ett par cm kortare för att inte brädan ska börja vrida sig i vattnet och sätta nosen i väders och att det känns som det vore överriggat. Men som sagt detta gäller mig, brädorna jag använder är
Mistral MTX105 segel6,7-6,9m²
Mistral C Flow266 segel 4,7-6,7m²
Mistral SwitchV87 segel 4,2-6,0m²
AHD Exocet XL segel 3,7-5,4m² -
Det låter som att dom flesta tror att en 4,0 inte planar förän vid typ 16-18 m/s vilket är fel ,13 m/s räcker fint om man kan rigga ett segel
-
Hej anonym (Marcus)

Jag började för nästan ett år sedan en liknande tråd i forumet, och fick många intressanta svar… Här är länken till den:
Ämnet är inte slutdiskuterat (i min mening), men några slutsatser man kan är: visst kan rekommendera olika segelstorlekar för olika vindar. Men det är många faktorer som väger in! T.ex.:
- [*] Typ av segling du är ute efter (vågor, freestyle, enklare plattvatten/freeride, freerace, formula bara för att nämna några)
[*] Typ av bräda (bredd, längd, volym, volymfördelning/shape)
[*] Din förmåga och erfarenhet, och personliga preferenser
[*] Din vikt och längd
[*] Vinden: Medelvind, maxvind, om det är byigt eller konstant vind.
[/list]Jag väger 73 kg och kör med följande segel till min Fanatic Cross 110 (260x62cm, 109l). Observera att vindangivelse är medelvind.7.5m² freeride 6-10 m/s (planar förmodligen inte förrän 7 m/s)
6.4m² freeride 9-11 m/s
5.3m² vågsegel 11-13 m/s
4.7m² vågsegel 13-15 m/s (svårt att hålla i byar/maxvind på 18m/s eller mer)(Tyvärr ligger 6.4 och 7.5 ganska nära varandra, så jag rekommenderar ett större glapp.)
-
Svar till:
Det låter som att dom flesta tror att en 4,0 inte planar förän vid typ 16-18 m/s vilket är fel ,13 m/s räcker fint om man kan rigga ett segel
[/ QUOTE ]
Jo om man är flugviktare ja.
-
Vid 13 börjar min 6.6:a race dra rätt bra…..så stor är skillnaden på olika segel så det är svårt att kategorisera.
-
Vad kör Dunken/Naish/Albeau/Bringdal och fransmännen med för segelstorlek när det är speed som gäller? Och vad blåser det? (20m/s medel, 30m/s max? Så mycket blåste det i alla fall i somras när PWA have wavetävling i Pozo. Då körde folk med 2.9-4.2 om jag inte minns fel…)
-
Gnällde inte Dunken på att han ville köra i mer vind i somras, att få gå ner en segelstorlek. Om jag inte minns helt fel så seglade han på Fuerte med 5.4 och vinden låg på ca 20ms och lite däröver……..det var enligt honom för lite tryck i grejerna! Han ville ha ännu mer vind och 5.0 som han ansåg som det optimala. Hua säger jag bara!!!!
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst11 januari, 2004 vid 19:15Har ingen större koll på vilken styrka det e alltid..
Det e bara något jag brukar ”känna” när man kommit ut på vattnet..står vid stranden..hehe!Oftast när jag surfar någonstans tar jag andra personer som riktlinjer..en halv kvadrat brukar funka fint för mina 60-65kg..dem flästa väger runt 75-85kg.
Något som oftast funkar för mig e att kolla på DMi..har gjort det ett antal gånger, väljer inprincip segel efter färg

Brunt: 8-11m/s..då blir det 6.0!
Ljus Lila: 11-14m/s, ett 5.25!
Mörk lila: 14-18m/s, mitt 4.0! här skulle 3.5 oxå funka.
Rött: 18m/s +++, 2.0haha-3.5 som jag inte har.. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst11 januari, 2004 vid 19:18haha..lätt o spela kaxig på stranden!
Tror inte att dunken tyckte det var för lite tryck i grejjorna,haha!!!
ioförsej väger la han typ 100kg, men jag tror knappast att 5.4at gav han för lite tryck i grejjorna.
-
Man kanske inte ska välja segelstorlek efter de riktigt tunga killarna men Finian Maynard körde väl med 5.5 i 40 knops (lite över 20 m/s ?) när han slog speedrekordet.
-
Nä….det är klart! Vi vet ju att du är lika duktig och kaxig som han så om någon ska veta hur mycket han håller och anser vara bäst så är det väl du! Att för kategorin Dunken/Bringan och den övriga absoluta toppeliten hålla en 5.4 fullrace i de vindarna är inte något märkligt, och för att sätta speedrekord så var det tydligen för lite tryck. Kolla in formula killarna vad dom kör med upp till 15-17ms….9.0, och då är Dunken och boysen ett par snäpp värre liksom. Deru Rambo!!! Häng med får du en bra tid!
-
Tjena GetWet.
Funderar på om en öppen löpande GPS-speed tävling är möjlig.
Vi tycks ju vara ett par C-missbrukare som överlevt 80-talet och det finns nu möjlighet att med hjälp av GPS ”skojtävla” mot varann genom att jämföra toppnoteringar för nya året (ungefär som fiskeligan).
Sen vore det ju kul om ngn drog ihop en liten inofficiel slalom (figur 8 eller downw inget annat skit) och speed-tävling (lättorg. med GPS), där vi kan träffas snacka skit ljuga och ev. surfa lite också.
Har funderat på en sak GPSén anses ju läsa lite fel på toppspeeden av en del, men med 2st bör absurda toppvärden kunna avslöjas om de 2 toppnoteringarna avviker för mycket från varann och därmed uppnås adekvat noggrannhet
. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst12 januari, 2004 vid 11:13Roligt att du jämnför mig med The DUNK..tar det som en komplimang!

Inga hängande läppar här för att jag skrev några rader va jag trodde om hans 5.4 i vågor, som jag tänkte att du mena.
E det speed/race e det ju heltklart som du säger, en annan femma.
en parantes, så såg jag precis på X-kanalen när dem visade V_surf från taiwan 2001?
Antoni ALbou eler va han heter,körde 5.0 i 40-50knots???..klagade dock!
Just speed/race tävling.Hoppas du”getvett” kan dela med dig av fler leenden istället för o hänga läpp..blir lätt så tråkigt annars.
-
Knatte
Gäst12 januari, 2004 vid 13:54Som den prylkille man nu är..

Jag tog med GPS:en upp till Hemsedal innan jul och loggade lite farter nerför backarna. Men det blev faktiskt några mindre seriösa värden.
Vet inte ifall GPS:en får problem, när föremålet färdas i både X och Z-led.
Kan detta påverka resultatet, att det blir en mer ”tre dimensionell” samtidig rörelse på föremålet. (framåt-neråt)Visst är jag snabb på skidorna, men 163 km/h som toppnotering verkar kanske inte helt sannolikt
-
Absolut, skulle vara väldigt trevligt om vi kunde komma igång med något dylikt. Är både enkelt och bekvämt samt spännande…..att följa varandras resultat. Kanske vi kunde informera varandra på detta forum?
Jag vet att det finns ett antal här i Sthlm/Norrtälje som skulle joina.
Logga in för att svara.