Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förhållandet mellan styr och bärlinor (längden)?

• Förhållandet mellan styr och bärlinor (längden)?

Publicerad av elfuego på 20 augusti, 2008 vid 06:39

Jag har ett par frågot angående linorna på LEI-kites.
    Vad är det normala förhållandet mellan styr och bärlinor, alltså dess längd i förhållande till varandra.
    Är styr och bärlinor normalt lika långa eller är något linpar längre? Skiljer det sig mellan olika kites?

Undrar även över den 5e linan, Hur lång ska den nornalt vara? Är den 5e linan helt fristående eller
    är den sammankopplade med bärlinorna på något sätt, kanske är olika beroende på system?

Anledningen till sessa frågor är att jag har en Naish bom (okänd årgång) som jag tänkte försöka anpassa
    till en Wipika kite från 06. Har letat på Wipika’s hemsida efter manualer till denna kite men det verkar inte finnas
    till de nyare kitsen.

Tacksam för svar!

elfuego svarade 17 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • yann

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:48

Normalt sett ska linorna vara lika långa eftersom de ska passa till olika storlekar av samma modell, så man varierar pigtails, 5-lina-stumpen istället. Var nån tråd uppe för nån vecka sedan om vilka kites som kan använda vilka bommar. Vissa kites utmärker sig med ett eget depowersystem som Ozone som har utväxling 1:2 på 5te linan (eller om det är tvärtom). En C-kite bom kan du normalt sett köra till vilken C-kite som helst men du kanske ska prova först i lättvind för att vara på den säkra sidan.

• yann

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:49
  • elfuego

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:01

Det var snabba svar, tackar!
    I tråden som du länkade till står det i sista inlägget att det är bara att ta reda på hur originalsystemet ser ut och kopiera det. Låter som en lysande idé, mitt problem är bara att jag inte hittar någon info om det. Har mailat till wipika och frågat efter manual på systemet men svar från dem har inte helt oväntat uteblivit.

Ingen som råkar veta vart man hittar info om dessa kites, återförsäljare, forum eller annat?

@Yann 492282 wrote:

Normalt sett ska linorna vara lika långa eftersom de ska passa till olika storlekar av samma modell, så man varierar pigtails, 5-lina-stumpen istället. Var nån tråd uppe för nån vecka sedan om vilka kites som kan använda vilka bommar. Vissa kites utmärker sig med ett eget depowersystem som Ozone som har utväxling 1:2 på 5te linan (eller om det är tvärtom). En C-kite bom kan du normalt sett köra till vilken C-kite som helst men du kanske ska prova först i lättvind för att vara på den säkra sidan.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förhållandet mellan styr och bärlinor (längden)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.