Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Förhindra spinout
-
Förhindra spinout
Publicerad av gurra1978 på 23 april, 2003 vid 17:53Hur bör man ändra sin seglingsteknik för att förhindra spinout?
haegga svarade 22 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst23 april, 2003 vid 17:54köra långsammare

-
JOHN_J_RAMBO
Gäst23 april, 2003 vid 18:03
ne det e klart, då e det roliga = slut om man måste sänka farten…
har inget svar på din fråga, din fråga väckte egna funderingar, så jag undrar oxå över detta!
Men när jag får spin out när jag får det så lättar jag på backfotstrycket och trycker till brädan i sidan o rycker till…
brukar funka för mig..sedan är det bara att bränna på igen…(dåligt förklarat) -
Lättare tryck på bakfoten. Flytta bak fenan.
Men spinout är iofs vardagsmat. I landningar är det nästan standard att det spinner lite. Det är bara att inte låta sej chockas och lära sej häva dem snabbt och smärtfritt istället
-
Jo, de kan vara jobbigt med spinn-outs.. Försöker själv att hålla ett jämnare tryck på fenan, dvs aldrig aptrycka med bakfoten .. om man ändå får SOut försöker jag hoppa mig ur det innan man förlorat all fart. Det som händer är ju att luft sugits in till fenan, så får man fenan att lämna vattnet kommer greppet troligtvis tillbaka.
Orsakerna kan väl vara felriggat, fel fena för förhållandet.. oslipad fena eller som sagt för högt tryck på den ?!
-
Kolla att fenan sitter fint i boxen, inga kanter som sticker upp osv. Kolla fenan så den inte har några små hack o dyl. Sen som de andra säger, segla med jämnare tryck på fötterna, dämpa vågor med knäna så att luft inte kommer under brädan.
-
precis som d andra säger kan det vara fel fena, oslipad fena eller så.
Men jag antar att desto mer överriggad du är desto tätare får du spinnouter?minska trycket på bakre foten
försök att inte ta så mkt höjd
möjd med vågorna…runda de största vågorna
när du hoppar…landa ordentligt med vinden så att du får minsta möjliga tryck på fenan.När väl spinnouten kommer…dra benen åt dig o fall av…eller se hur länge du kan behålla spinnouten
-
Håller med i dom tidigare inläggen, Men en liten sak som många gör fel är! Att man sparkar in foten för långt i akterstroppen hälen kommer för närma centrum på brädan och du får för stort tryck på fenan, många tar även bort dubbellstroppen i bak och ersätter den med en stropp som är lite bredare då kan spinouten komma om du har otur. Det här tippset gäller i förstahand för slalom/race men jag tror det gäller vawe också. + att du inte har för stort segel till fenan du använder….
-
Ett av dom största felen till spinout är, att man kör med hängseletamparna för långt fram på bommen, detta gör att man automatiskt trycker för mycket med bakfoten, eftersom man då också är tvingad att hjälpa till med skothanden.
Sänka farten är absolut ingenting som hjälper, snarare tvärtom eftersom fenan får mindre grepp i vattnet vid låg fart.haegga
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst24 april, 2003 vid 07:15Det jag menade var att om han inte kör så fort så kommer aldrig spinaten
att uppstå
Tråkigt skämt från min sida…

-
Stämmer nog med att hängselelinornas position för långt fram har betydelse pga högre tryck med foten.. Körde idag i mindre vind än sist, och flyttade därför fram hängselelinorna, resultatet blev att jag fick lite fler spinnouts än tidigare då vinden såklart var något ojämn! Men ju stadigare tryck man håller, desto (jobbigare och) fortare går det ju å andra sidan!
Har dock inte upplevt fler spinnouts pga mindre fena Men med tigabox (/boxar som sluter helt tätt runt fenan) blir väl det mer sällsynt hur som helst..
Såja nu har jag fått meddela att jag haft en perkeles skön dag igen på kallbadhuset!! Brände framåtebax i 2 timmar effektivt med handskar, utan huva i strålande solsken!!!
-
största felet man gör när spinnouten kommer är att man spjärnar emot med bakfoten så trycket kommer sidledes istället för att sätta tryck neråt… att ”vobbla” brädan från kant till kant brukar hjälpa ganska bra mot spinnout, dessutom bibehåller man det mesta av farten då…och farten är ju det viktiga..:)
/madmatz
-
Oftast så går det bra att häva en spinout genom att falla av lite och dra åt sig brädan med bakfoten, men som sagt prova att flytta hängseletamparna bakåt om ni har problem med fästet, många har fel tryck på brädan pga detta…
haegga
Logga in för att svara.