Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › försäkring
- 
		försäkringPublicerad av henke201 på 31 januari, 2006 vid 18:14Tjena, köpte mig en buss nu precis i dagarna inför sommarens alla äventyr. Men nu när jag skulle försäkra den visade det sig att försäkringen hamnade på minst 5000kr. Detta eftersom jag är under 20… 
 Hur som hellst… Tänkte höra vad försäkring på husbil kostar jämnfört med vanlig personbils försäkring.Skatten förresten blir väll som på en lätt lastbil antar jag? Henke getwet svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
Sälj den till morsan då? 
 Lite trist alternativ… men du sparar pengar.
- 
Vill gärna undvika det… Kanske bäst om man ska ut i europa att bilen står på mig själv om något händer, eller de kvittar kanske? 
- 
är det morsan som står som ägare är det ok att försäkraden på henne, 
 min buss står på trygg hansa, det va helt klart billigast efter en runtringning.
 lycka till.
- 
Ingen som vet om det är någon skillnad mellan husbil och vanlig bil gällande försäkrings pris? 
- 
Jo husbilsförs är billigare. Har för mig att det skilde runt en tusing för mig, men minnet är inte specielt bra…. Nu ligger förs på något mellan 1000-2000 kr, har också trygg-hansa. Skatten har varit billigare, men efter höjningen nu vid årskiftet skiljer det mindre. Gäller både lastbild och husbil. Trygg-Hansa har något avtal med VW om motorhaverie osv. Men det gäller nyare bilar (miltal?). Så om man ringer dit kan dom ändra till vanlig försökring och man känar några hundra. Nätet-beräkning är ibland lite högre. 
- 
Clemens wrote:Så du å wiese är med buss nu? Gratulerar!Hehe jadå de är vi som köpt den, men nu har vi inte råd med den 🙂 kanske borde tänkt på det tidigare men men…:P 
- 
Henke201 wrote:Ingen som vet om det är någon skillnad mellan husbil och vanlig bil gällande försäkrings pris?Det blir oftast billigare med husbilsförsäkring än vanlig Llastbil eller personbil. 
 Men då måste den vara reggad som husbil för att få igenom en husbilsförsäkring.Alternativet att låta morsan äga bilen istället kan ha sina risker. Finns något som heter ”försäkrat intresse” och som kan användas av försbolaget för att avböja ersättning. Det ska alltså finnas ett samband mellan ägarskapet och den person bilen/bussen är registerad på. Om så inte är fallet är det inte ”försäkrat intresse” och försbolaget kan avböja pga det. Denna typ av avböjande från bolaget har numera blivit vanligare (under förutsättning av att det uppdagas) eftersom det är mycket vanligt att mormor äger en värsta motorcykeln eller en Porsche som hon aldrig ens sett……..i princip ett bedrägeri helt enkelt. 
- 
Tjena! 
 Ska bara dela med mig om mina erfarenheter gällande Trygg Hansa….har lackat ut på dem.
 Har haft mina 3 senaste bilar försäkrade hos dem, VW buss-75, renault 5, o sist en transporter -97.
 Varje gång det är dags för ny försäkrings premie har dem bifogat en lapp som förklarar att dem måste höjja premierna pga högre kostnader. Detta kan jag förstå, och har accepterat det när det handlat om ett par hundra i ökning.
 Men när det gäller transporter 97:an som jag helförsäkrade hos TH för deras premie var lägst kunnde jag inte svälja det. Teckande försäkringen med en helårspremie på ca 3500:- (betalning halvårsvis), när jag fick fakturan för andra halvåret medföljde den vanliga lappen om ökade kostanader. Min nya premie hade gått upp ca 100% och skulle kosta styvt 7000:-.:confused2:
 TH vägrade att sänka premien så jag flytta till länsförsäkring, med en premie på drygt 3000:-.
 När jag nu går in på TH hemsida och räknar pris på samma bil får jag fram en premie på ca 4700, alltså en sänknig på 2300:- som jag inte kunnde få när jag var kund hos dem.
 Den enda förklaring jag har är att dem har låga priser för att locka kunder och sen höjjer o hoppas att man stannar…jag har fet tröttnat på dessa fasoner och kommer aldrig igen teckna en försäkring hos TRYGG HANSA.Ingen annan som har liknande upplevelser från dem eller andra bolag?? //Tobbe 
- 
Försäkringsbolag banker taxibilar Hells Angels Bönder Same shit different names! ”Det finns bara tre sortes bönder: bonntjyvar tjuvbönder å bönder som stjäl” 
- 
Eddie wrote:Försäkringsbolag banker taxibilar Hells Angels BönderSame shit different names! ”Det finns bara tre sortes bönder: bonntjyvar tjuvbönder å bönder som stjäl” Kul att läsa ditt inlägg, förvånande dock att du jämför en del kategorier med HA. Min erfarenhet är att det oftast är just tjyvbönder och andra mer oseriösa som har den typen av inställning som du nu redovisat. 
- 
Folk som betraktas som väldigt seriösa tenderar ofta missa ironi. 
 Är det HA eller de andra som du tycker missgynnas i min jämförelse?
- 
Eddie wrote:Folk som betraktas som väldigt seriösa tenderar ofta missa ironi.
 Är det HA eller de andra som du tycker missgynnas i min jämförelse?Vad tror du jag syftar på, eftersom du anser mig som seriös så lär det väl knappast gå att missa vad jag menar, eller? Tvärtemot dig vill jag vara seriös och ge ett korrekt svar, istället för att svamla runt och anse att man kan sälja bilen till morsan, vilket i sin tur kan innebära en del negativa följder för personer som kanske väljer att följa dina hemsnickrade och dåliga förslag. Har ganska svårt att hitta någon form av ironi i ditt inlägg, vari sitter humorn? 
- 
Oj vilket liv det blev… 
 Vad jag ville tala om med min jämförelse var att jag tycker banker och försäkringsbolag tjänar mer pengar än andra branscher bara för att det saknas vettiga alternativ.”Hemsnickrade och dåliga förslag”. Det är väl upp till var och en att avgöra. Det är ju fortfarande ett alternativ som fungerar. Det är ju därför f.bolagen försöker stoppa det, precis som du beskrev. Humor är svårt att förklara Jobbar du i någon av branscherna eller är du HA-medlem? 
 Själv sitter jag fast i byggbranschen… som inte alltid har så gott rykte. Men jag lipar inte för det.
- 
Eddie wrote:Oj vilket liv det blev…
 Vad jag ville tala om med min jämförelse var att jag tycker banker och försäkringsbolag tjänar mer pengar än andra branscher bara för att det saknas vettiga alternativ.”Hemsnickrade och dåliga förslag”. Det är väl upp till var och en att avgöra. Det är ju fortfarande ett alternativ som fungerar. Det är ju därför f.bolagen försöker stoppa det, precis som du beskrev. Humor är svårt att förklara Jobbar du i någon av branscherna eller är du HA-medlem? 
 Själv sitter jag fast i byggbranschen… som inte alltid har så gott rykte. Men jag lipar inte för det.Nä Eddie, det blev inget liv, inte från mig. Jag bara påpekade att du gav ett råd som faktiskt innebär risker och indirekt är ett försäkringsbedrägeri. Men du försöker normalisera rådet som om det vore normalt och helt ok. Det vänder jag mig mot och informerade att det är en felaktighet. Om du personligen sedan har en annan moral än det som är rätt, eller om din okunskap är betydande i ämnet så förstår jag din åsikt. Och självklart reagerar jag på att du jämför olika branscher med HA, om det framgått tydligt att det var menat som ett skämt så skulle jag nog passerat inlägget med en axelryckning. Naturligtvis är det upp till var och en att avgöra om man vill göra som du rekommenderar, men man ska nog passa sig för att rekommendera saker som man inte känner till…….Killen frågade faktiskt seriöst hur man eventuellt kunde sänka sina premier, inte hur man sänker premien via ett bedrägeri. Jag har arbetat inom försäkringsbranschen samt bankvärlden, dock inte HA:wink: Numera gör jag något helt annat, och har aldrig lipat, vare sig då eller nu. 
Logga in för att svara.