Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkrings info

• Försäkrings info

Publicerad av kitesweden på 24 augusti, 2004 vid 17:48

Jag kollade upp lite kiterelaterade frågor med mitt föräkringsbolag (Trygg Hansa) och fick ett bra svar som kanske kan vara till hjälp för er alla:

Kiteutrustningen ersätts som vanligt lösöre och ingår därmed i hemförsäkringen. Vi rekommenderar alltid
    HemPlus eftersom den kan täcka många plötsliga och oförutsedda skador.

Tänk dock på att högsta ersättning vid skador som sker utanför hemmet är 35.000 kr (är lite osäker på vad en
    sån här utrustning kostar).

Även ansvarsmomentet gäller vid användande av kite (om ni t ex skulle råka skada någon annan person eller
    egendom). Det har nämligen ibland kommit frågor om utrustningen ska anses vara ”luftfartyg” under de stunder
    man är i luften, men det finns alltså inga undantag för just detta.

/Mvh Lars
    PS Bra va !! DS

kitesweden svarade 21 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • arnolderik

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 19:38

Fint då tack!

• jagr

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 18:54

Vissa försäkringsbolag tycker att kite och vindsurfing är samma sak och vill då inte försäkra utrustningen.
    Jag har Folksam och fick ta en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen för 300kr/år som täcker utrustning upp till 30000kr. Småbåtsförsäkring heter den…

• mrmille

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 18:59

Har ringt runt och kollat en del bolag. IF visste inte ens vilken avdelning dom skulle skicka mig till så dom bad mig ringa någon annan.

Länsförsäkringar var dom som hade bäst svar till mig.
    Dom klassar sporten på samma sätt som Paragliders.
    Vad gäller det då så är det hemförsäkringen som gäller med allriskförsäkring. Detta ska i viss mån även gälla andre man.

För sin egen del så är det en olycksfallsförsäkring som gäller.

• chris99

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 05:49

Wow, tack!

Kan du ta en skärmdump på mailet och lägga ut det här?! Då har man lite avsändare mm att gå på när/om det kör ihop sig någon dag..

Tack!

//

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 10:24

Jag har också Trygg H och jag fick ut en kite som jag satt för högt i ett träd o inte fick ner. Killen på TH sa sedan att han gjort fel (nytt jobb) och att det inte går på försäkringen utan skulle behöva en båtförsäkring (precis som för vindsurfingbrädor).

nic

• kitesweden

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 10:46

Jag fick mitt mail svar från en kille på TH som arbetar med dessa typer av ärenden, om ni har problem, skicka mail till mig så får ni e-mail och namn.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkrings info

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.