-
Förståelse för nybörjare
I en del inlägg, så är det några av dom mer erfarna utövarna ,som bla uttrycker att dom är trötta på dessa nybörjare som står och viftar med kiten kl 12, eller att det har varit olyckstillbud med nybörjare inblandade i olika situationer. Man läser även inlägg där, man råder nya att gå kurs, för egen och andras säkerhet.
Då jag själv blev intresserad av sporten och skulle gå kurs, så hade jag ingen större koll på varken detta forum, ingen bekant som kitade eller kurskvalitet. Under kursen fick man testa olika övningskitar på land och gå igenom en del teori, samt säkerhet.man fick även testa en ”riktig” kite i vatten, bodydragga mm. Fortsättningskursen gick mest ut på att försöka komma iväg på brädan.Under hela kursen så var det instruktören, som förutom med övningskitarna, launchade och landade kiten. Vi skiftade kiten imellan kursdeltagarn ute i vattnet, och antagligen för att underlätta detta, så användes ingen leash, varpå ingen förstod att den skall användas.
Jag köpte min utrustning i samband med kursen och kurs ledaren, visade mig hur jag riggade den,samt gav lite tips, leashen ansåg han inte att jag skulle behöva använda.
Jag minns fortfarande hur osäker och nervös jag var första gången jag riggade och själv skulle hålla i bommen vid launchning, men allt gick bra den gången. Leashen förstod jag senare varför man ska använda, men den gången kunde det gått värre.
Jag vill bara förklara att det som nybörjare inte är lätt att sätta sig in i allt, och trots att man går kurs för att få säkerhet, så brister det ändå. Kursledaren vill kanske inte ha ansvaret för att deltagarna launchar och landar själva, nä första gången gör man det likt förbannat själv och håller tummarna för att det går bra. Man lär sig på kursen att hålla kite i neutral kl 12, alltså viftar man med kiten kl 12, även efter kursen. Även jag har sett tabbar av nybörjare, bla en kille, han precis som jag visste inte att leashen ska användas, han tappade sin kite i ca 10 sek/m, med mycket folk på stranden, som tur var, så fick några kitare längre ner tag på den innan någon blev skadad. Jag har även sett stressade nybörjare, på badstranden, mitt bland allt folk, otrevligt skrikande att dom inte ska trampa på deras linor.
Kursen är nödvändig att gå, men det är kanske så att man tummar lite på säkerheten, eftersom man vill att deltagarna ska lära sig åka bräda och ha kul, för det ger ett bra ryckte för kiteskolan. Samtidigt som det är viktigt att dom som sitter på mycket erfarenhet delar med sig, vilket väldigt många även gör, både i detta forum, men även på stranden.
Glöm bara inte att alla någon gång har stått där för första gången, även ni.
Logga in för att svara.