Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fråga: Isolering av surfbuss (VW T4)

• Fråga: Isolering av surfbuss (VW T4)

Publicerad av texmurphy på 2 april, 2007 vid 08:19

Dags för mig att börja jobba på vanen och det första som skall göras är ju isoleringen.

Har ganska klart för mig hur jag skall göra. Linolja som rostskydd, väggar och tak med frigolit samt golv med liggunderlag. Tror det kommer bli bra.

Min fråga då.

Hjulhusen hur tycker ni jag skall göra med dom??

Som jag ser det så finns följande alternativ.

1. Klä in dom i liggunderlag.
    blir svårt utan att limma och jag vill verkligen inte limma fast isoleringen fall man behöver ta bort den.

2. Klä in dom i liggunderlag och bygga en låda runt dom.
    tror fortfarande jag behöver limma dom. Låda skyddar ju isoleringen men är skrymmande.

3. Skära till frigolit och sätta runt samt låda som trycker fast frigoliten.
    Känns enklast men det kräver verkligen en låda

Vad har ni gjort???

Tex

getwet svarade 18 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • psychonauten

Medlem
    2 april, 2007 vid 19:34

SKa du bo i den på vintern? Annars behöver du inte isolera den.

• texmurphy

Medlem
    2 april, 2007 vid 19:51

Skall bo i den i europa i Augusti… isolering funkar både mot värme och mot kyla….

• psychonauten

Medlem
    2 april, 2007 vid 20:53

Jag har en husbil med 10cm isolering i tak och väggar man vinner kanske en halvtimma på morgonen om den står parkerad i solen, sen e det bara att gå ut om man inte vill bli grillad 😉

• svenne

Medlem
    3 april, 2007 vid 06:05

Det kan bli kallt so f*n om man stannar på nån camping i alperna. 🙂
    Skippa hjulhusen så länge och isolera väggar och tak till att börja med.

• texmurphy

Medlem
    3 april, 2007 vid 06:21

Väggar och tak skall isoleras men jag kommer börja med golvet och sen göra väggarna för att avsluta med taket.

Eftersom jag inte vill ha skit som kommer in i diverse springor så kommer jag att foga väggar och golv… det är där hjulhusen kommer in… antingen så fogar jag mellan hjulhus och golv eller så gör jag allt ordentligt när jag väl har chansen…

Känns som jag lika väl kan göra det ordentligt…

Tex

• judo-freddan

Medlem
    3 april, 2007 vid 10:32
    psychonauten;374099 wrote:
    Jag har en husbil med 10cm isolering i tak och väggar man vinner kanske en halvtimma på morgonen om den står parkerad i solen, sen e det bara att gå ut om man inte vill bli grillad 😉

Finns lösningar på det med. Sniklösningen är att montera en stor datorfläkt från exvis biltema under electroluxventilen på taket. Så har jag det just nu. Ger ju inte någon frisk bris direkt men räcker för att undvika värsta drypsvetten. Lite mera deluxe (vilket jag kommer att anamma nästa år) är att montera en taklucka med turbofläkt i. En sån har exempelvis Getwet. Funkar utmärkt tydligen.

• texmurphy

Medlem
    3 april, 2007 vid 14:05

Denna kommer att sitta i taket på min van…

• happywindsurfer

Medlem
    15 april, 2007 vid 20:16

vet ikke om det er til hjelp, men se på siden:
    http://www.campingavdelingen.no/
    og ladde hem en pdf katalog på høyre side..Tilbehørsbrosjyrer og da Brandsrup katalog
    ..det er en tysk katalog med bla issolasjons muligheter om du har tak du hever, samt tepper på gulv osv samt mye annet en kanskje ikke trenger.

• getwet

Medlem
    23 april, 2007 vid 05:26

@TexMurphy 374213 wrote:

Denna kommer att sitta i taket på min van…

Har en sådan i min buss, som Judo freddan påpekade. Guld värd, framförallt om man tar sig söderöver i europa.
    Annan fördel är att när man parkerar bilen så är det bara att ställa in termostaten så sköter fläkten resten. Perfekt när det finns ett kylskåp i utrymmet.
    Vet att det även finns en modell som stänger luckan med automatik när det regnar…..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fråga: Isolering av surfbuss (VW T4)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.