Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om bredder på 1.2 meter eller mer.

• Fråga om bredder på 1.2 meter eller mer.

Publicerad av anonym-anvandare på 21 maj, 2002 vid 19:50

I sista numret av Windsurf uttalar sig tex Jim Drake att det troligtvis kommer att bli ännu bredare brädor i framtiden.

Min fråga till er som förstår sånt här är: Vad skulle man vinna med tex en någorlunda Formula-lik bräda på låt oss säga 1.3- 1.4 meters bredd. Skulle den plana ännu tidigare så att man tex slapp att ha bängliga 11-12.5kvm riggar i låga vindar. Eller är vinsten bara marginell vad gäller tidig planing i jämförelse med tex dagens Formula.

Skippa det här med att 1 meters Formula nu är en godkänd tävlingslass som fungerar bra och tänk recreational istället.

M.a.o är Jim D,s trankar hype eller finns det nåt bakom?….. Väntar dom bara på att ”1 meters marknaden” skall mättas och avta kanske???
    /Fattig surfare

anonym-anvandare svarade 23 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2002 vid 20:11

Halloj din glade!
    Nu e ja ingen formula snubbe, men ja håller me dig om frågan: ”Va skulle man vinna på 1,2-1,5 meters brädor…” Snart e det ju små jollar me fet-segel som e ute o guppar få vattnet…:) Men ja börgar förstå känslan av lätt vinds-segling, ja har precis köpt ett 8,5 Warp segel…. synd bara att ja inte har nån stor bräda o köra på så ja får låna kompisens techno…. Visst e det kul o kunna segla även om det inte blåser apa, men det e rätt långtråkigt. Men som man alltid säger: Bor man i vind-fattiga Sverige så gör man….
    Ha det bäst!!

• calle_b

Medlem
    21 maj, 2002 vid 20:26

Hej du!

Ja, man börjar juh undra… Snart kan man ju segla me bara brädan. De e nog skönt o ha som ”titta-flaggan-rörde-på-sej-en-millimeter-kanske-jag-kan-plana-bräda”? Va vet jag.

5.2 o Saxo säger jag bara……

Ha de gott.

Calle_B

• joeithafish

Medlem
    21 maj, 2002 vid 21:00

A känslan försvinner knaske. Enmeters brädorna ser faktiskt löjliga ut men sen går dom utav bara helvete också. det är i och för sig tråkit om utvecklingen stannar av. Det har ju kommit in vissa begränsningar i Formula (bom längd, brädbredd…) för att bli godkända som OS-klass har jag hört, rätta mig om jag har fel. Det är enligt min åsikt helt fel, jag tycker inte vindsurfing platsar i OS överhuvudtaget men ska den va där är det som en typs klass. Förstör inte utvecklings klassen för att impa på några gubbar i IOK. Dom hajar ändå ingenting annat än pengar. Jag får kanske höra att surfingen ska bli större men jag tycker verkligen att OS är fel ställe-noll surfkänsla bland alla coca cola flaggor o dopade friidrottare!

• calle_b

Medlem
    21 maj, 2002 vid 21:05

Rätt!

Så är det.

ha d

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2002 vid 06:28

!.3 – 1.4 är inte taget ur luften det går en del rykten och läser man dom klart kloka kommentarerna här så inser man att det bara finns en sak att göra: Ringa Handelsbanken och höja beloppsgränsen på VISA,t
    /Ännu fattigare surfare.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications