Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga om RECON!?

• fråga om RECON!?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 december, 2003 vid 20:26

om man åker ur chicken-loopen tappar man kiten då?

som jag fattat det är RECON ingen leash utan man dödar kiten genom att typ släppa framlinorna som man sen kan dra tillbaka för att starta igen.

verkar lite dumt, kan ju hända att amn åker ur chicken-loopen.

och UDS och SSS kan man inte göra handlepass med, suck frown.gif

peter

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2003 vid 20:39

förutom att man inte kan göra hp så är uds grymt bra tycker jag i alla fall.

Henke H

• poon

Medlem
    17 december, 2003 vid 20:41

De sitter en typ pinne i chicken-loopen som hindrar den från att åka ur..
    Ska du göra handlepass så köp till by-pass systemet så ska de funka då har du leash osså.
    /P

• cortex

Medlem
    18 december, 2003 vid 08:24

Hmm, problemet med en pinne i chicken-loopen är att det långt ifrån är 100% säkert att det sitter kvar vid en wipeout. Alla system jag testat med pinne i loopen har någon gång lyckats krångla sig loss utan att man vill det.
    Å andra sidan är det ju enkelt att plocka väck loopen, dra dit en stålring och sedan haka i kiten i sitt Wichard istället. Fast det hade nog inte skadat med en extra säkring i vilket fall.

Recon i övrigt verkar bra, äntligen ett system på inflatos som liknar Flysurfers. 🙂

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    18 december, 2003 vid 09:26

Gillar inte lösningar som bygger på att linor skall kunna löpa fritt (där jag håller till så är det en del sand..) genom rör och liknande. Min erfarenhet av recon är att det är en massa linor som hänger och slänger när man skall launcha kiten. Systemet bygger på att linorna till LE är sträckta och är de inte det så glider de ur röret i vingtippen och styrlinorna kan bli lååånngga och snurrar runt de främre linorna i vinden. Följden av detta blir att man inte vågar be polaren släppa draken och hoppas på att det hela ordnar till sig när det sträcks upp.
    Vad gäller den snabba depower funktionen så är det samma sak där löper inte linorna så fallerar hela systemet och då kan man sikta på något mjuk alt. släppa hela kiten genom att rycka i den smarta QR till chicken loopen. Tanken är bra men inte fulländad. Att sedan lyckas tråckla ihop systemet i vattnet tror jag kan bli svårt, det är det redan på land…, många linor som flyter omkring och att simma in i trasslet gör inte jag varje fall. Å andra sidan så fungerar det överhuvudtaget inte på -03 heller vilket kanske inte är tanken, syftet är ju att bromsa framfarten och det fungerar, åtminstone så länge linorna löper.
    Jag tycker man kan skippa pinnen som skall hålla chickenloopen på plats, dit med en stål ring och fäst det i schaklet då vet man var man har grejorna.
    Cabrinhas kiter håller dock som vanligt yppersta klass vad gäller kvalitet och prestanda, synd att man inte kan välja ett annat system om man inte vill ha recon. Det kanske går men då får man nog ta fram nål o tråd.
    Vad gäller self launch funktionen så vet jag inte då jag inte själv har testat den men enligt kompisars utsago så skall den fungera bra.

CH

• anonym-anvandare

Medlem
    18 december, 2003 vid 21:06

ja har också lyckats komma ur chicken+pinne ett par gånger.
    tycker det verkar vara lite för mycket som kan gå fel med RECON, SSS eller UDS verkar smidigare bortsett från att man inte kan göra HP vilket inte öär direkt aktuellt än för mig ändå.
    //staffan

• otg

Medlem
    18 december, 2003 vid 21:53

tycker bara att CHs input angående recon var jäkligt skumt och lät lite konstigt då jag absolut inte upplevt samma problem..?? och haft recon ett tag nu.. Har fungerat felfrit för mig.. och kan nu landa o launcha helt oberoende av andra.. utan något som helst trassel osv.. tycker det e ett stort framsteg; lättanvänt o effektift!

/Olle

• anonym-anvandare

Medlem
    19 december, 2003 vid 07:26

Har inte haft problem med att landa kiten för då är ju främre linorna sträckta hela tiden det är när kiten skall upp och det blåser på som jag har haft problem med att linorna inte håller sig på plats och de bakre linorna glider ur sitt läge och blir längre, med följd att de far runt i vinden och det hela ser ut som ett fågelbo.
    Menar du att du startar och landar oberoende av andra tack vare Recon? Har du försökt ”aktiverat systemet ” i vattnet dvs om du löst ut depowern och sedan ”satt” ihop det igen utan att bottna?
    Skumt eller inte det är vad jag upplevt men som sagt Cabrinhas kites håller absolut högst klass vad gäller prestanda o kvalitet.

Kul att höra vad andra tycker.

//CH

• pepa

Medlem
    23 december, 2003 vid 18:36

Va fan det ar ju bara att kora leashen till chicken loopen. Jag tappar kiten minst 3-4 ggr om dagen och man far sig nagra flygturer, men varre ar det inte. Javligt smidigt.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 december, 2003 vid 18:40

du använder bypass-leash från chickenloopen till selen menar du som pros:en gör?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga om RECON!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.