Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga om- Speed, Kite vs. Windsurfing.

• Fråga om- Speed, Kite vs. Windsurfing.

Publicerad av anonym-anvandare på 8 januari, 2002 vid 09:21

Blev som windsurfare för ett tag sen på norra Fuerte utmanad på en speed tävling av två tyska Kite-are inför en fullsatt beach.

Kan konstatera att förvånansvärt många w-surfare på norra Fuerte väljer att surfa underriggat vilket gör att windsurfing framstår som jolle-segling i jämförelse med Kite-ing (det smärtar att skriva så men det är faktiskt så, betydligt, betydligt bättre surf-drag på tex Teguise/Lanzarote.)

Just därför ställde jag som enda surfare upp trots turist-nivån och kom tvåa (en kite-are körde med för liten Kite.)

Men min fråga till er är vad är er erfarenhet om ni jämför Kite och Windsurfing vad gäller ”Speed och allmän action”??

OK svaret är ju givet just här, men försök se det lite objektivt, olika vindstrykor, olika vågor mm.

/Anonym surfare.

PS På Flag-Beach är det glasklart Kite-arna som är absolut grymmast så här års (tom dom tyska pensionärerna anser det, snyft.)

anonym-anvandare svarade 23 år, 10 månader sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    8 januari, 2002 vid 11:08

Jag har ingen aning sa skit i mig, men varje gang jag har kort med windsurfare har jag kort 8:or runt dem.
    /Peps

• anonym-anvandare

Medlem
    8 januari, 2002 vid 22:21

Var nere på Hawaii (Oahu) för nårra veckor sedan, körde ungefär lika snabbt som vindsurfarna det blåste mellan 8-12m/s. Vindsurfinggår nog snababre om det blåser PUNG, fast i lättvind(5-10) så har dom inte en chans. såg ett hastighets rekord från Syd afrika på 75 km/h med kite, nån galen kille hade kört med en 3kvms kite när det blåste 24m/s.

/h

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2002 vid 08:19

Tack för svaret det är ungeför vad jag upptäckte i mitt race på Flag-Beach. Kan bara konstatera att hela norra Fuerte ned mot Cotillo måste vara ett paradis för Kites vilket rätt många Kitare uppenbarligen upptäckt.
    /Anonym

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2002 vid 15:10

Oxå nyfiken på fartskillnaderna. Seglar själv bara bräda och mest i götet där det inte finns så många kitare att jämföra med. Jämförde dock i höstas i lättvind i Apelviken där jag körde i cirklar kring de kitare som var ute. Det blåste ca 6 m/s och jag använde en Formula bräda och 10 m2 rigg. Så det kanske stämmer att en kitare är snabbare i lättvind än en vågbräda men inte i fallet med Formula bräda. Jag har iof ingen koll på vilken storlek kitarna var på men de verkade ha bra tryck i grejorna.Det är ju helt skilda världar fartmässigt att segla slalombräda o formula jämfört med vågbräda, skiljer det lika mkt mellan olika kite brädor beroende på vad de är anpassade till ?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 12:43

Nja, det skiljer an sa lange inte alltfor mycket i fart mellan olika brador. Manga har inne haller ju mest pa att en ganska kort directional ska vara det basta for fart men kollar man ut i varlden sa forsoker tex Elliot Leboe sla fartrekordet med kite pa en 140 wakebrada. Enligt mina egna erfarenheter instammer jag med den sistnamnde. Vill man aka fort och ha kontroll kor jag helst med en wake, med schyssta fenor saklart (TFC…). Men som med det mesta inom kite sa finns det valdigt manga olika asikter och det enda som ar ratt ar det man sjalv kommer fram till.
    Peps

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications