Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fråga på Boxer 5.8
-
Fråga på Boxer 5.8
Publicerad av flash på 5 augusti, 2004 vid 18:17Hej !
Tänkte bara kolla lite om någon därute vet vad som är rek. mastlängd för ett Boxer 5.8 årsmod. 2003 ?
(Har inte du haft ett sådant Adde ?)Tacksam för svar!
Mvh / Martin
adde svarade 21 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
på 02:an kör du 400mast (luff 425 +3,5cm)
03:an tror jag kan skilja några cm i luffen +/- men 400mast6,2 430 mast
5,8 5,4 400 mast
5,0 4,7 370 mast -
2003:an och 2004:an (ibland heter de 02/03 resp 03/04, eller Boxer I och Boxer II) riggades på 400 mast (tror luffen är/var 420). (De var egentligen rätt lika, man skar bort ”hörnet” på segelhuvudet och satte en tublatta ovanför bommen).
Till 2005 (eller 04/05 alt. Boxer III) som är det som finns i handeln nu, är luffen 425 och rekommenderad mast är 430!
Till III:an rätade man ut mastkurvan lite och förlängde luffen ca 5 cm över hela linjen. För att bibehålla stabiliteten (som delvis byggdes upp med mastkurvan) rekommenderar man numer 400 till 5.0 och 430 till 5.8 trotts att luffarna är 395 resp 425. I övrigt har man flyttat upp skothornet och det ser ut som om underliket är högre skuret, så nu är det fulländat!

DOCK så lär senaste Boxer 5.8 ha körts på 400 mast då det testades av Boards i våras (det var någon som dubbelkollade med Boards) och de fick väldigt bra resultat.
/adde
-
Jag lyfter på kepan och tackar så mycket för ditt svar Adde!
Har precis lagt vantarna på en beggad 5.8 men har inte fått det ännu så jag var lite nyfiken bara!
Hoppa du får det trevligt med dina sprillans segel, din lyxlirare!
Vänligen / Martin
-
Är det Boxer med det stora huvudet (aka Boxer I) eller Boxer II (båda kallas ibland för 2003…) du köpt?
En liten Boxer-kronologi

/adde
-
Det är mittenseglet av de tre som du visar ovan! Om det är Boxer I el. II vet jag faktiskt inte! Du får väldigt gärna upplysa mig och även ge ett litet utlåtande om du själv har testat just denna modell!?

Eftersom det aldrig vill börja blåsa i det här landet, så har jag själv inte haft möjligheten att få prova det ännu!
Vänligen / Martin
-
Då är det II:an du är en stolt ägare till! Ser ut att kunna bli en testrunda på söndag, SMHI lovar 7-11 på västkusten

/adde
Logga in för att svara.