• Publicerad av anonym-anvandare på 8 maj, 2003 vid 09:50

Hej. Jag har lite broblem med att välja segel.
    Jag har bestämt mig för att prova vindsurfa seriöst i år. Tidigare har jag bara varit ute ett par ggr om året. Nu står jag inför dilemmat att köpa nya segel. Vilka storlekar kan vara lämpligt att ha??. jag har ju ingen aning om vad som används mest?? (jag har en slalombräda)
    //Thor

zehlertz svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • endy

Medlem
    8 maj, 2003 vid 09:55

Hur måmga segel hade du tänkt investera i? Vad vill du segla?
    En storlek som lämpar sig bra är runt 6 kvadrat och sedan större eller mindre beroende på bräda.
    Det beror på lite vad för bräda du har och om du tänkt behålla den.

• zehlertz

Medlem
    8 maj, 2003 vid 10:07

om vi antar att du har en större slalombräda där du kan dra rigg o väger 70-80kg så tycker jag som tidigare talare att börja med ett segel runt 6,5m2

kan du redan dra rigg o vattenstarta så kan du kanske gå upp mot 7-7,5 för att få ytterligare surfdagar *men ett lite mindre segel är skönt i början då det är lättare att hantera*

själv har jag 1m2 mellan varje segel 3,5 4,5 5,5 6,5 och 8,0.

men som sagt, allt beror ju på typ av bräda, hur många surfdagar du vill ha ut, om du vill köra på större prylar eller inte?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications