• Publicerad av ilian på 6 juni, 2008 vid 11:25

Hej jag är 14 år och har vindsurfat i ungefär 6 sommrar nu. de första 3 åren med en stabil gammal windglider och ett litet 3,2 m segel. Men de sista åren har jag åkt på klassikern ”Bic Hardrock” och använder 5 eller 5,5 m segel. Nu har jag dock fått ett problem.

När jag var ute i lite hårdare vind så gick mastfoten av. Kanske inte så konstigt med tanke på att Hardrock tillverkades i början av 90 talet men min fråga är nu om någon kanske kan tänkas ha en sån gammal mastfot eller om det är mer lönsamt att köpa nåt nyare. Kan man få något inom 2000 kr? Jag kan ej vatttenstarta men vill helst inte heller ha en bräda med centerbord. Kollade på begagnade brädor hos Surfers Paradis men är lite osäker på vad som passar. Jag är 189 cm och väger 70 kg.

Kan ”Mistral Flow 276 ” eller ”RRD Funrider 70” vara ett alternativ?

Eller det kanske är nån som råkar ha hardrocks gamla mastfot?

Mycket tacksam för svar!!

ilian svarade 17 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • sebbe87

Medlem
    6 juni, 2008 vid 11:31

mistral flow är rätt så smal har jag för mig, kanske inte är så lätt att lära sig att surfa på en gång. Du är rätt van vid att selga med en stabil bräda så tror jag nog att du ska ha en bräda på ca 115 liter och som är lite bredare ca 60 cm.

• ilian

Medlem
    6 juni, 2008 vid 11:48

Jo hardrock är ju 62 cm bred 283 lång och rymmer 111 L. Men det är väl Freeride jag ska ha?

• sebbe87

Medlem
    6 juni, 2008 vid 11:57

Det beror ju på vad vill du göra?

ska du åka snabbt på vattnet ska du ha en slalombräda eller ska du bara glida omkring så är en freeridebräda som gäller, eller ska du senare kanske trixa lite så är en freestylebräda som gäller.

• jps

Medlem
    6 juni, 2008 vid 12:05

@Ilian 472868 wrote:

Hej jag är 14 år och har vindsurfat i ungefär 6 sommrar nu. de första 3 åren med en stabil gammal windglider och ett litet 3,2 m segel. Men de sista åren har jag åkt på klassikern ”Bic Hardrock” och använder 5 eller 5,5 m segel. Nu har jag dock fått ett problem.

När jag var ute i lite hårdare vind så gick mastfoten av. Kanske inte så konstigt med tanke på att Hardrock tillverkades i början av 90 talet men min fråga är nu om någon kanske kan tänkas ha en sån gammal mastfot eller om det är mer lönsamt att köpa nåt nyare. Kan man få något inom 2000 kr? Jag kan ej vatttenstarta men vill helst inte heller ha en bräda med centerbord. Kollade på begagnade brädor hos Surfers Paradis men är lite osäker på vad som passar. Jag är 189 cm och väger 70 kg.

Kan ”Mistral Flow 276 ” eller ”RRD Funrider 70” vara ett alternativ?

Eller det kanske är nån som råkar ha hardrocks gamla mastfot?

Mycket tacksam för svar!!

Lägg ut en bild på den trasiga mastfoten. Ev går den att fixa. Lite beroende på var den gått sönder. Jag har en likadan eller liknande i alla fall. På den är det en plastplupp längst ned som fästs i brädan med en metallbygel. Själva plastpluppen är fastskruvad på en vanlig BOGE-joint med förlängaranslutning i andra änden så att säga. Är det jointen som är paj borde det gå att lösa om du har de andra bitarna kvar.

• carl-r

Medlem
    7 juni, 2008 vid 09:13
  • ilian

Medlem
    18 juni, 2008 vid 13:56

Tack för alla svar, jag har lyckats fixa mastfoten nu 🙂

• jat

Medlem
    18 juni, 2008 vid 18:34

@Ilian 472868 wrote:

Hej jag är 14 år och har vindsurfat i ungefär 6 sommrar nu.

14 år och seglat 6 somrar. Lyckos du. Jag är imponerad. Fortsätt så!

• tim-eriksson

Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:54

Håller med… Började först förra året, då 20. Avundas dig som börjat så tidigt. Fortsätt att surfa så kommer du bli grym om några år! (och ha sjuhelvets roligt !)

• ilian

Medlem
    19 juni, 2008 vid 09:24

haha jo det är kanske sant, men min utveckling har avstannat lite med tanke på hur beroende man blir av att någon kör en till havet. Har ju inte körkort ;S

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications