Ska försöka hjälpa dig lite med dina frågor. Seglar själv Formula Warp 03 i år.
1. Ett enkelt trick är att vaxa masten med bilvax. Utom där bommen skall sitta. Torka inte av vaxet utan kör in masten i seglet. Vaxet fastnar nu i strumpan och den glider mycket lättare. Gör det ett par gånger när seglet är nytt.
Rynkorna när man riggar är svåra att bli av med. Ett tricj är att ta en lång lina och dra ner seglet med innan man sätter på förlängaren. När du riggar be din kompis ta tag i masttoppen och sen skruvar du ut masten. Då får du garanterat inga rynkor.
2. Beror mycket på din stil och läng,sele. Men 56 cm funkar bra för mig. 173cm , 68 kg med sittsele. Jag gillar långa tampar som gör att riggen står mer uppraätt pch att jag kan hänga ner den ordentligt.
3. Ett block är ett måste om du ska lyckas nedhala seglet till det som är rekomenderat. Ett fyrskuret block med stora rullar finna att köpa på Wallen active sport, se banner ovan. Sätt bara i kroken på rätt håll. Kroken mot cleaten annars kan den gå av.
4. Två block är ett måste. Tre block är bäst, med två block i seglets bakant med en bult igenom öljetten.
5. Trimguiden är rätt så enkel. I seglet finns markeringar som visar hur mycket seglet skall nedhalas. När seglet är riggat och bommen på trampa på mastfoten när segelt ligger ner. Topplatan skall nu nästan ta i marken, och akterliket vara löst ner till 4/5 lattan. Om du ser i seglet så skall det vara löst in til max markeringen. Bomuthalet skall vara satt ungefär en centimeter under vad som står på seglet angivna bom mått. Jag tycker seglet dör om man har för mycket uthal. För lite och seglet blit tungt och drar bara i sida. Blir det tryck på din framhand när du seglar. Flytta bak hängseletamparna, funkar inte det, mer nerhal eller byt till mindre segel.
Lycka till