Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridesegel till 430 master?

• Freeridesegel till 430 master?

Publicerad av m3lk3r på 3 maj, 2009 vid 21:03

Jag är lite av en nybörjare och har tyvärr enbart ett segel, en 5.3a. Lite tråkigt eftersom jag vill utnyttja vinden maximalt! En 6.5 eller 7.0 skulle vara perfekt i sommar.
    Jag har sett lite på segel som går att rigga på 430 oavsett kvadratmeter, de segel jag vet är NP Zen, nån local spirit och det nya addict seglet av Simmer. Dessa modeller hittar jag inte begagnade någonstans och det blir tyvärr för jävla dyrt att köpa nytt när man lever på studiebidrag..

Nu ger jag er lite frågor:
    Finns ovannämnda begagnade någonstans?
    Finns det fler ”430-segel” som är billigare?
    Finns det segel i 6.5 till 7.0 som ändå går att rigga på 430? Vilka är dessa då?

Skulle blivit tacksam för svar! Skulle inte gjort något om någon rotade igenom köp och sälj och hittade ett segel som passar min fina mast 😀

Hoppas bara att jag inte la detta fel nu..
    Ha det!

m3lk3r svarade 16 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bicless

Medlem
    3 maj, 2009 vid 22:28

Jag tror inte du kommer ha några problem att hitta 6,5 som passar 430. Det funkar med väldigt många 6,5 på marknaden. Exempelvis Sailloft cross, Gaastra pilot som vi säljer.

Vill du ha lite större så funkar exempelvis Blade freeride 6,9 eller Sailloft slam 6,9 med 430.
    Kolla luffmåttet och är det under ca 473cm funkar det oftast fin. Du kan du köra med 45cm förlängare (430+45=475)och ha några cm tillgodo för trim.

Mvh

Bicless

• dr-masse

Medlem
    4 maj, 2009 vid 08:17

Ett alternativ, om du vill leta begagnat, är att kika efter ett freestyle eller vågsegel runt 6.2 – 6.5. Många av de (i stort sett alla) riggas på 430 och är dessutom gjorda för att komma igång hyggligt tidigt.

• m3lk3r

Medlem
    4 maj, 2009 vid 18:48

Tack för båda svaren!
    Jag får väll ta och kolla runt lite då, har en 30 cm förlängare så det borde antagligen fungera, antar att det bara är att anpassa förlängaren till mast och segel..

Var förövrigt ute i apel med min 5,3a idag, helt klart för stort för mig men det funkade ett tag!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications